-
آموزه دینی
1386/03/23 12:04
آقاى «سیدحمید روحانى» مىگوید: یکى از علما براى من نقل کرد که تابستان سالی به اتفاق امام و چند تن دیگر از روحانیون به مشهد مشرف شدیم و خانه دربستى گرفتیم. امام خمینی (ره) و زیارت امام رضا(ع) آقاى «سیدحمید روحانى» مىگوید: یکى از علما براى من نقل کرد که تابستان سالی به اتفاق امام و چند تن دیگر از روحانیون به مشهد...
-
تمثیلات
1386/03/23 12:04
اگر گوشت را چند روزی در هوای آزاد قرار دهند، می گندد و بوی بسیار بدی می دهد؛ اما اگر روی آتش رود و تحمل کباب شدن را داشته باشد، بوی خوب آن همه جا را می گیرد. سازندگی آتش عشق گوشت و کباب اگر گوشت را چند روزی در هوای آزاد قرار دهند، می گندد و بوی بسیار بدی می دهد؛ اما اگر روی آتش رود و تحمل کباب شدن را داشته باشد، بوی...
-
امام خمینی (ره) و امام زمان (عج)
1386/03/23 12:04
آقاى «محمدعلى انصارى» در این باره مى گوید: روزی، یکى از طلاب مدرسه «رفاه» به امام عرض کرد: شما چرا در بین صحبتهایتان از امام زمان (عج) کمتر اسم مىبرید؟ امام به محض شنیدن این سخن در جا ایستادند و فرمودند: چه مى گویى؟ مگر شما نمىدانید ما آنچه داریم از امام زمان(عج) است؟ آنچه من دارم از امام زمان(عج) است. آنچه از...
-
پندنامه
1386/03/23 12:04
گویند صاحب دلی برای اقامه نماز به مسجدی رفت. گویند صاحب دلی برای اقامه نماز به مسجدی رفت. نمازگزاران او را شناختند؛ پس از او خواستند که بعد از نماز بر منبر رود و پند گوید. نماز جماعت تمام شد. چشمها همه به سوی او بود. مرد صاحبدل برخاست و بر پله نخست منبر نشست. بسم الله گفت و خدا و رسولش را ستود. آنگاه خطاب به جماعت...
-
تفسیر تسبیحات اربعه
1386/03/23 12:03
خدا از داشتن شریک، از ظلم، از مخلوق بودن، از انجام دادن کارى بر خلاف حکمت و مصلحت، از همه نقایص و کمبودها و پلیدیهایى که در موجودات است. سبحان الله: خدا از داشتن شریک، از ظلم، از مخلوق بودن، از انجام دادن کارى بر خلاف حکمت و مصلحت، از همه نقایص و کمبودها و پلیدیهایى که در موجودات است، و از همه صفاتى که لازمه مخلوق...
-
تاریخچه شیعه
1386/03/23 12:03
»شیعه» در لغت به دو معنا اطلاق می شود. شیعه در لغت و اصطلاح: «شیعه» در لغت به دو معنا اطلاق می شود: 1- توافق و هماهنگی دو یا چند نفر بر مطلبی 2- پیروی کردن فردی یا گروهی از فرد یا گروهی دیگر شیعه در اصطلاح به مسلمانانی گفته میشود که به خلافت و امامت بلافصل حضرت علی (ع) معتقدند. بر این عقیدهاند که امام و جانشین...
-
صدقه، اما بىپول!
1386/03/21 14:53
با شنیدن کلمه «صدقه»، ذهنها فورى سراغ کمک مالى به تهیدستان یا انداختن سکه و اسکناسى در صندوق صدقات و امثال آن مىرود. با شنیدن کلمه «صدقه»، ذهنها فورى سراغ کمک مالى به تهیدستان یا انداختن سکه و اسکناسى در صندوق صدقات و امثال آن مىرود. باید دانست که شکلهاى عملى صدقه دادن تنها به این امور ختم نمی شود. مىتوان اهل...
-
کوچک سازی سختی ها (2)
1386/03/21 14:53
یکى از عوامل موفّقیت در زندگى داشتن هنر کوچک سازى سختیهاست . یکى از عوامل موفّقیت در زندگى داشتن هنر کوچک سازى سختیهاست . نخست باید سختیها را کوچک و سپس آنها را تحمّل کرد. این کار تحمّل پذیرى بیشتر سختیها را ممکن می سازد. اصل کوچک سازى نقش مهمّى در کاهش تنشها دارد. 2- توزیع تنش بر گذر زمان: برخى افراد، در هنگام بروز...
-
حضور قلب در نماز
1386/03/21 14:53
گفتهاند که وقتی میخواهی خدا با تو سخن بگوید، قرآن بخوان؛ و وقتی میخواهی که تو با خدا سخن بگویی، نماز بخوان. گفتهاند که وقتی میخواهی خدا با تو سخن بگوید، قرآن بخوان؛ و وقتی میخواهی که تو با خدا سخن بگویی، نماز بخوان. حضور قلب در نماز چیست ؟ به زبان ساده، وقتی که میخواهیم با کسی صحبت کنیم یا به سخن کسی گوش دهیم،...
-
کوچک سازی سختی ها (۱)
1386/03/21 14:53
یکى از عوامل موفّقیت در زندگى داشتن هنر کوچک سازى سختیهاست. یکى از عوامل موفّقیت در زندگى داشتن هنر کوچک سازى سختیهاست. نخست باید سختیها را کوچک کرد و سپس آنها را تحمّل کرد . اصل کوچک سازى نقش مهمّى در کاهش تنش دارد . -3 آنچه بود و رفت، مثل آنچه نبود: گاهى چیزى را از دست مى دهیم و گاهى آنچه مى خواستیم و به دست نیاورده...
-
فرهنگ سازى دینى
1386/03/21 14:52
فرهنگ سازى دینى یعنی اینکه ارزشهاى دینى در رفتار افراد و جامعه در فرایندى چندین مرحله اى نمود عینى یابد و نهادینه شود. فرهنگ سازى دینى یعنی اینکه ارزشهاى دینى در رفتار افراد و جامعه در فرایندى چندین مرحله اى نمود عینى یابد و نهادینه شود. بهترین راه فرهنگ سازى دینى: 1. تعریف عملیاتى از «دین» و «ارزشهاى دینى» و «فرهنگ...
-
طراوت عبادت
1386/03/21 14:52
نماز ارتباطى صمیمانه و عاشقانه بین عبد و معبود است که رایحه روانبخش آن دلهای نگران را سرشار از آرامش و صفا مىکند و جانهای خسته را طراواتى دیگر مىبخشد. طراوت عبادت در سیره امام خمینى (ره) باطن نماز نماز ارتباطى صمیمانه و عاشقانه بین عبد و معبود است که رایحه روانبخش آن دلهای نگران را سرشار از آرامش و صفا مىکند و...
-
ایمان چیست؟
1386/03/21 14:52
ایمان حقیقی نشانههایی دارد که هر کس این نشانهها را در خود داشته باشد مؤمن حقیقی است. ایمان حقیقی نشانههایی دارد که هر کس این نشانهها را در خود داشته باشد مؤمن حقیقی است. کس که یکی از این نشانهها یا قسمتی از این نشانهها را نداشته باشد مؤمن حقیقی نیست. از امیرالمؤمنین (ع) پرسیدند: ایمان چیست؟ ایشان فرمودند: ایمان...
-
از ژرفای نماز (5)
1386/03/21 14:52
غیر المغضوب علیهم» (نه راه کسانى که مورد خشم تو واقع شدهاند)؛ چه کسانى مورد خشم خدایند؟ «غیر المغضوب علیهم » (نه راه کسانى که مورد خشم تو واقع شدهاند)؛ چه کسانى مورد خشم خدایند؟ آنان که در راه غیر گام نهادهاند و انبوه خلق بیخبر و بىاراده و سست عنصر یا باخبر و بااراده؛ ولى سست عنصر را با خود بدان سو می کشانند....
-
ایثار
1386/03/21 14:52
«ایثار» کلمهاى زیبا و فضیلتى بزرگ و – در عین حال - عملى بسیار دشوار است. «ایثار» کلمهاى زیبا و فضیلتى بزرگ و – در عین حال - عملى بسیار دشوار است. گذشتن از «خود» و مقدم داشتن «دیگران» شجاعتى بزرگ مى خواهد. این عمل قهرمانانه - ایثار مالى و جانى - جز از روحهاى بزرگ و پاک سر نمىزند. ایثار نوعى گذشتن است، ولى هر...
-
از ژرفای نماز (4)
1386/03/21 14:52
«اهدناالصراط المستقیم» (ما را به راه راست هدایت کن)؛ بیشک، اگر آدمى نیازى برتر و حیاتی تر از هدایت داشت، به زبان دعا آن نیاز در سوره حمد - که دیباچه قرآن و بخش مهم نماز است - ذکر مىشد و از خدا درخواست مىشد. از راه هدایت الهى است که عقل و تجربه در جریان درست و سودمند و راهگشا قرار مىگیرد . همین عقل و تجربه بدون آن...
-
پاکیزه کردن روح
1386/03/21 14:52
استغفار؛ رسول خدا می فرمایند: برای هر دردی درمانی است و درمان گناهان استغفار است. از معصومان (علیهم السلام) نسخه های متعدد و مؤثر و مفیدی در مورد پاکیزه کردن روح از گناهان به دست ما رسیده که برخی از آنان عبارت است از: 1- استغفار؛ رسول خدا می فرمایند: برای هر دردی درمانی است و درمان گناهان استغفار است. 2- بیماری و...
-
از ژرفای نماز (3)
1386/03/21 14:51
در اینجا، نیمه دوم سوره حمد شروع می شود که مشتمل بر اظهار عبودیت و طلب هدایت است. در اینجا، نیمه دوم سوره حمد شروع می شود که مشتمل بر اظهار عبودیت و طلب هدایت است: · «ایاک نعبد» (فقط تو را عبودیت مىکنیم)؛ یعنى همه وجود ما و تمامى مقدورات جسمى و روانى و فکرى ما در اختیار خدا و در راه فرمان او و براى اوست. نمازگزار با...
-
ملکه ملکوت
1386/03/21 14:51
خدا را بزرگ مىدانم، از آن روز که وصف کمالاتت را شنیدم و محمد را ختم رسل شناختم، ... خدا را بزرگ مىدانم، از آن روز که وصف کمالاتت را شنیدم و محمد را ختم رسل شناختم، از آن لحظه که دانستم پدرِ تو است؛ و على را به آن سبب یگانه عالم خطاب کردم که تو لایق همسریش دانستى. از مجتبى و حسین و زینبت جز این انتظارى نیست که شیر...
-
آثار حضور در مسجد
1386/03/21 14:50
«مسجد» خانه خدا در زمین و منبع فیوضات معنوی و برکات گوناگون برای نمازگزاران و جامعه اسلامی است. «مسجد» خانه خدا در زمین و منبع فیوضات معنوی و برکات گوناگون برای نمازگزاران و جامعه اسلامی است. بیگمان، مکانی که چنین جایگاهی نزد خداوند دارد حضور در آن آثار فراوانی را خواهد داشت. آثار حضور در مسجد بسیار زیاد است و بسختی...
-
خشم خدا
1386/03/21 14:50
حواریون (یاران مخصوص) حضرت عیسى (ع) دور حضرت عیسى (ع ) را گرفتند و پرسیدند: در میان سختیها، چه چیزى از همه سخت تر است؟ حواریون (یاران مخصوص) حضرت عیسى (ع) دور حضرت عیسى (ع ) را گرفتند و پرسیدند: در میان سختیها، چه چیزى از همه سخت تر است؟ آن حضرت فرمود: غضب و خشم خدا. آنها گفتند: چطور خود را از خشم خدا حفظ کنیم؟ حضرت...
-
اهمیت مباحث اعتقادی
1386/03/21 14:00
اهمیت و ارزش هر علمی بستگی به موضوع آن دارد . اهمیت و ارزش هر علمی بستگی به موضوع آن دارد . علم اعتقادات در میان تمام علوم شریفترین و باارزش ترین موضوع است. اساس و زیربنای تمام حرکات مادی و معنوی هر انسانی اصول عقاید اوست که اگر سالم و صحیح و قوی و بی عیب باشد، اعمال و حرکات و افکار و بینشهای مختلف او صحیح و شایسته...
-
صفات و حالات مؤمن
1386/03/21 14:00
به طور معمول درباره انسان کاربرد کلمه «صفت»، ناظر به امور درونى است. به طور معمول درباره انسان کاربرد کلمه «صفت»، ناظر به امور درونى است. صفات مؤمن به دو بخش معنوى (الهى) و انسانى تقسیم مى شود. صفاتى مانند: توکل و رضا و تسلیم از قسم اول است؛ و حالاتى مانند: سخاوت و عفو و بخشش و وفاى به عهد و ... از قسم دوم است. اعمال...
-
پله پله تا خدا
1386/03/21 13:59
«آیةالله حسن زاده آملی» می گویند: «ما کاری مهمتر از خودسازی نداریم» یکی از کلمات قصار «علامه طباطبایی» بود تخم سعادت مراقبت است «آیةالله حسن زاده آملی» می گویند: «ما کاری مهمتر از خودسازی نداریم» یکی از کلمات قصار «علامه طباطبایی» بود . البته این به این معنا نیست که انسان همه کارها و وظایفش را کنار بگذارد و برود...
-
حقیقت شکر
1386/03/21 13:59
اظهار نعمت حقیقت شکر است. اظهار نعمت حقیقت شکر است. نقطه مقابل آن کفر نعمت - یعنی پنهان کردن نعمت و سرپوش روی آن نهادن - است. اظهار نعمت به این معناست که آن را در جای خود استفاده کنی؛ یعنی همانجایی که دهنده نعمت در نظر داشته است، آن را به زبان بیاوری؛ منعم را در برابر دادن این نعمت ثنا بگویی و در قلب هم به یاد آن و به...
-
از ژرفای نماز (۱) (تسبیحات اربعه)
1386/03/21 13:59
جملاتى را که در رکعتهاى سوم و چهارم نماز گفته می شود «تسبیحات اربعه» مى گوییم تسبیحات اربعه جملاتى را که در رکعتهاى سوم و چهارم نماز گفته می شود «تسبیحات اربعه» مى گوییم. این جملات چهار ذکر و گویاى چهار حقیقت درباره خداوند تبارک و تعالی است: «سبحان الله»؛ خدا پاک و منزه است. «والحمد لله»؛ و ستایش و سپاس مخصوص...
-
دست نیاز
1386/03/21 13:58
آفریدگارا، جهان سایه ای از رحمت و لطف تو است؛ و آفریدهها تشنگان چشمه انعام و احسان تواند. آفریدگارا، جهان سایه ای از رحمت و لطف تو است؛ و آفریدهها تشنگان چشمه انعام و احسان تواند. مهربانا، رضای تو در خدمت به بندگان است. ما نیز در پی کسب رضای توییم. شوق خدمت به بندگان را در دلهایمان برافروز. عشق و احسان و نیکی به...
-
سفر
1386/03/20 16:19
سفر ابزار شناخت خود و دیگران است. سفر ابزار شناخت خود و دیگران است. انسان می تواند میزان تحمل و مقاومت و کاردانى و تجربه خود را در سفر محک بزند. مسافرت فواید بسیار دارد که کسب تجربه و پخته شدن و آشناییها و ارتباطات جدید از آن جمله است. امام صادق(ع) در حدیثى می فرمایند: مسافرت باید براى یکى از این سه امر باشد: 1 - تهیه...
-
سیمای مومنان در قرآن کریم
1386/03/19 13:43
خدای سبحان در اولین آیه از سوره انفال به مؤمنین توصیه میفرماید که اگر مؤمن هستید از خدا و پیامبرش اطاعت نمایید و در دو آیه بعد برخی از صفات مؤمن را ذکر میفرماید که ذکر این صفات، برای ما میتواند راهگشا باشد. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللهُ وَجِلَت قُلُوبهُمْ وَ إِذَا تُلِیَت عَلَیهِمْ آیاتُهُ...
-
تعبیر خواب با قرآن
1386/03/19 13:43
شخصى نزد ابن سیرین آمد و گفت: در خواب دیدم که اذان مى گویم. ابن سیرین در تعبیر این خواب به وی گفت: که به حج خواهى رفت و اتفاقاً در همان روز مرد دیگرى آمده و گفت: من به خواب دیدم که اذان مى گویم. ابن سیرین، این بار با حالتى متغیّر و ناراحت گفت: اى مرد! تو دزدى مى کنى، برو و به درگاه خداوند از کار خلاف و زشت خود توبه...