تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

کوچک سازی سختی ها (۱)

 

یکى از عوامل موفّقیت در زندگى داشتن هنر کوچک سازى سختیهاست.

یکى از عوامل موفّقیت در زندگى داشتن هنر کوچک سازى سختیهاست. نخست باید سختیها را کوچک کرد و سپس آنها را تحمّل کرد . اصل کوچک سازى نقش مهمّى در کاهش تنش دارد .

-3 آنچه بود و رفت، مثل آنچه نبود:

گاهى چیزى را از دست مى دهیم و گاهى آنچه مى خواستیم و به دست نیاورده ایم ما را بىتاب مى کند. از دست دادن داشته ها و به دست نیاوردن خواسته ها هر دو سبب بروز تنش و فشار روانى مى شود. ما در زمان حال قرار داریم و در زمان حال یا چیزهایى داشتیم و آنها را از دست داده ایم، یا چیزهایى مى خواستیم و به دست نیاورده ایم. با این دو حالت چه باید کرد؟

مى شود این دو مسئله را از هم جدا کرد و از هر یک براى تسکین دیگرى استفاده کرد .برای نمونه، تصوّر کنید که چیزى را از دست داده اید و برای آن غمگین و ناراحتید. اکنون به چیز دیگرى نمى اندیشید؛ مسئله تنشزاى شما از دست دادن چیزى است که داشته اید. در این وضعیت، مى شود به این بیندیشید که خیلى چیزهاى دیگرى را هم ندارید . پس وضعیت ناراحت کننده حال را با حالتى مقایسه کنید که ناراحت کننده نیست؛ یعنى چیزهاى بسیارى که نداریم و برایشان ناراحت نیستیم. امام على (ع) همین روش را به فرزندش امام حسن (ع) آموزش مى دهد و مى فرماید :اگر بر آنچه از دست داده اى بیتابى مى کنى، پس باید بر هر آنچه به تو نرسیده است نیز بیتابى کنی.

براى اینکه تحمّل از دست دادن چیزی راحت تر باشد، بهتر است به داشتن آن نیندیشید و نبود آن را مثل نبود همه آن چیزهایى بدانید که با آنها انسى ندارید و آن را نداشته اید.

-4   آنچه به دست نیامد، مثل آنچه بود و رفت:
گاهى مسئله تنشزاى ما این است که به خواسته هایمان نرسیده ایم. براى کاهش فشار روانى این وضعیت، می شود از موقعیّت دیگری استفاده کرد. مهم نیست که به خواسته مان نرسیده ایم. نرسیدن به خواسته را نباید مهم گرفت، بلکه مسئله را روى «نبود» آن چیز متمرکز کنید و سپس این نبود را با نبود چیزهایى که داشته اید و از دست داده اید مقایسه کنید و با خود بگویید: آنچه به دست نیاورده ام مثل آن چیزهایى است که داشتم و از دست داده ام. بسیاری از وقتها این منیّت است که مشکلزاست . نداشتن خیلى چیزها تنشزا نیست . امام علی (ع) مى فرمایند: آنچه را به دست نیامده همانند آنچه بود و رفت بدان؛ زیرا این امور به یکدیگر شبیه است.

 

منبع: شبکه پیام سیما

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد