تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

از ژرفای نماز (5)

 

غیر المغضوب علیهم» (نه راه کسانى که مورد خشم تو واقع شده‏اند)؛ چه کسانى مورد خشم خدایند؟

«غیر المغضوب علیهم» (نه راه کسانى که مورد خشم تو واقع شده‏اند)؛ چه کسانى مورد خشم خدایند؟ آنان که در راه غیر گام نهاده‏اند و انبوه خلق بیخبر و بى‏اراده و سست عنصر یا باخبر و بااراده؛ ولى سست عنصر را با خود بدان سو می کشانند. کسانى که در طول تاریخ سررشته کار و بار انسانها را به قهر و جبروت یا به رنگ و فریب در دست گرفته‏اند و از آنان موجوداتى بى‏اختیار و ابزار و دنباله‏رو ساخته اند. کسانى که از راه تحمیق و تحمیل بر انسانها مجال عشرتهاى پلید و رذیلانه خود را فراهم آورده‏اند. به بیان دیگر، آن کسانى مورد خشم خدایند که راه باطل را - نه از سر جهالت و بیخبرى - از روى عناد و خودپرستى و خودکامگى پیموده‏اند.

در واقعیت تاریخ، این گروه را طبقات عالیه و قدرتمندان دنیوى تشکیل مى‏داده‏اند که همواره هدفهاى دینى بر فلسفه وجود آنان خط بطلان مى‏کشید. بجز این دو گروه - هدایت‏یافتگان و غضب‏شدگان- دسته سومى نیز وجود دارد که راه آنان نیز در نهایت ‏به همان نقطه‏اى مى‏رسد که راه مغضوبان ختم مى‏شود. جمله بعد به این دسته از مردم اشاره مى‏کند.

«و لا الضالین» (و نه راه گمشدگان و گمراهان)؛ آنان که از سر بیخبرى و ناآگاهى و به تبعیت از پیشوایان گمراه‏ساز در راهى غیر از راه خدا و حقیقت روانه می شوند و حال آنکه گمان مى‏کنند در راه درست و راست گام مى‏زنند، اما بدرستى در بیراهه‏اى خطرناک و به سوى عاقبتى تلخ قدم‏ بر مى‏ دارند.

این گروه نیز در تاریخ بوضوح دیده می شوند؛ همه کسانى که در نظامهاى جاهلى - چشم بسته و سر به زیر - دنباله‏رو خواست و اراده آن پیشوایان اند و به سود آنان منادیان حق و عدل و پیام‏آوران آیین خدا را نافرمانی می کنند و گاهی رو در روى آنان می ایستند و لحظه ای نیز در این موضع نابخردانه تجدید نظر نمی کنند.

سوره حمد سرآغاز قرآن است که در نماز خوانده می شود (فاتحةالکتاب). دیباچه قرآن - مانند دیباچه هر کتابى- نشان دهنده طرحى کلى از مجموعه معارف این کتاب است. فاتحةالکتاب نیز فهرست گونه‏اى است از نقاط برجسته و خطوط اصلى معارف قرآن و خلاصه‏اى از راهنماییهاى مهم را شامل می شود:

- جهانیان و جهانها واحدى پیوسته‏اند و یکسره از آن خدا: «رب العالمین».
- همه چیز و همه کس مورد مهر و عطوفت ‏خداست و مؤمنان مورد رحمت و لطف ویژه اویند: «الرحمن الرحیم».
- زندگى انسان پس از این جهان همچنان متداوم و مستمر است و حاکمیت مطلق از آن خداست: «مالک یوم الدین».
- انسان باید از بند عبودیت غیر خدا برهد و در سایه تدبیر خدا با ویژگیهاى انسانى و در راه انسانیت آزادانه و بااختیار زندگی کند: «ایاک نعبد».
- انسان باید برنامه سعادت آفرین راه راست زندگى را از خدا بخواهد و بستاند: «اهدناالصراط المستقیم».
- باید جبهه دشمنان و دوستان و موضع هر کدام و انگیزه‏هایشان را بشناسد و در برابر هر جبهه موضعی فراخور ایمان خویش انتخاب کند: «صراط الذین».


از فرمایشهای مقام معظم رهبری

 

منبع: شبکه پیام سیما

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد