تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

صدقه، اما بى‏پول!

 

با شنیدن کلمه «صدقه‏»، ذهنها فورى سراغ کمک مالى به تهیدستان ‏یا انداختن سکه و اسکناسى در صندوق صدقات و امثال آن مى‏رود.

با شنیدن کلمه «صدقه‏»، ذهنها فورى سراغ کمک مالى به تهیدستان ‏یا انداختن سکه و اسکناسى در صندوق صدقات و امثال آن مى‏رود. باید دانست که شکلهاى عملى صدقه دادن تنها به این امور ختم نمی شود. مى‏توان اهل صدقه بود، بى‏آنکه پول خرج کرد. البته کمکهاى‏ مالى جاى خاصى دارد که در هر حال و هر جا خوب است؛ اما مهم توجه به وسعت دایره «نیکى‏» است.

 در این زمینه، از گفتار پیشوایان الهام ‏می گیریم. از رسول خدا (ص) نقل شده است که فرموند: هر مسلمان هر روز باید صدقه‏اى بدهد. وقتى پیامبر خدا (ص) چنین فرمود، برخى از اصحاب با شگفتى پرسیدند: یا رسول الله، چه کسى طاقت و توان این کار را دارد؟

حضرت - براى رفع ابهام و توضیح بیشتر و براى اینکه صدقه را تنها در انفاق مالى خلاصه نکنند - فرمود: برطرف کردن عوامل اذیت از سر راه مردم صدقه است. راهنمایى کردن جاهل به «راه‏ درست» صدقه است. عیادت کردن بیمار صدقه است. امر به معروف و نهى از منکر صدقه است. پاسخ سلام دادن نیز صدقه است ... .

شگفتا که چه وسعتى دارد نیکى و احسان و چه آسان است ‏ذخیره‏سازى عملى صالح براى آن روز نیاز و احتیاج.

 

منبع: شبکه پیام سیما

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد