تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

از ژرفای نماز (۱) (تسبیحات اربعه)

 

جملاتى را که در رکعتهاى سوم و چهارم نماز گفته می شود «تسبیحات اربعه» مى‏ گوییم

 تسبیحات اربعه

جملاتى را که در رکعتهاى سوم و چهارم نماز گفته می شود «تسبیحات اربعه» مى‏ گوییم. این جملات چهار ذکر و گویاى چهار حقیقت درباره خداوند تبارک و تعالی است:

«سبحان الله»؛ خدا پاک و منزه است‏.
«والحمد لله»؛ و ستایش و سپاس مخصوص خداست.
«و لا اله الا الله»؛ و معبودى بجز خدا نیست
«والله اکبر»؛ و خدا بزرگترین است.

دانستن این چهار خصوصیت در شکل گرفتن تلقى درست و کامل از توحید نقش اساسی دارد. هر یک از این چهار ذکر بدنه و نمای عقیده توحیدی را نشان مى‏دهد. تکرار این جملات تنها برای افزایش معرفت ذهنى انسان و آگاهى و اطلاع او نیست، بلکه دانستن صفات و خصوصیات خدا و تکرار ذکر خدا بزرگترین فایده‏اش به وجود آوردن حرکت و مسئولیتى در انسان است. وظیفه و تکلیفى فراخور آن حقیقتى که بدان معرفت ‏یافته و بر دوش اوست.
به طور کلى، عقاید اسلامى باید در خارج از ذهن و در صحنه زندگى منشأ عمل و حرکت‏ باشد. در اسلام، این عقاید صرفاً از جنبه ذهنى و مجرد اعتبار ندارد، بلکه بیشتر به این سبب اغتبار دارد که ناظر به زندگى انسانهاست و در زندگى و عمل فرد و جامعه نقش دارد. درست است که هر عقیده اسلامى در معنا شناخت‏ واقعیتی است، ولى تنها عقایدى که در اسلام حتمى و لازم شمرده می شود در صورت قبول کردن و گرایش به آن تعهدى براى انسان به وجود می‎آید و وظیفه و تکلیفى جدید بر دوش او می‎نهد.

عقیده داشتن به وجود خدا از این گونه است. اعتقاد به بودن و نبودن خدا - هر کدام - براى زندگى و عمل، شکلى مخصوص به وجود مى‏آورد. فرد یا جامعه‏اى که براستى به وجود خدا معتقدند ‏نوع و شکل زندگیشان با فرد یا جامعه‎ای متفاوت است که منکر این حقیقت اند‏. اگر انسان اعتقاد داشته باشد که او و جهان را قدرتى بااراده و از روى شعور و حکمت آفریده است، ناگزیر معتقد مى‏شود که این آفرینش مقصود و هدف و غایتى دارد. مى‏پذیرد که او در رسیدن به این مقصد و غایت نقش و مسئولیتى دارد. همین احساس تعهد و مسئولیت است که او را به کار و تلاش و پویش و تحمل بارهاى سنگین وادار مى‏کند و از همه راضی و خرسند است.
همچنین، عقیده به معاد و نبوت و امامت و ... مسئولیتها و تکالیفى را بر دوش معتقد مى‏نهد و راه و برنامه و خط مشى کلى زندگى او را مشخص و ممتاز مى‏سازد. اگر می بینیم آنان که خود را معتقد به این اصول فکرى مى‏دانند با آنان که از آنها بى‏اطلاع و بدانها بى‏اعتقادند یکسان و یکرنگ زندگى مى‏کنند، این به سبب نداشتن آگاهى درست ‏یا ریشه‏دار نبودن ایمان و قبول آنان است. در مواقع حساس و نقطه‎های عطف زندگى است که صف معتقدان واقعى از مقلدان ناآگاه و فرصت‏طلب جدا مى‏شود.

در مطلب آینده، به شرح تسبیحات اربعه می پردازیم.

منبع: شبکه پیام سیما

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد