تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

از ژرفای نماز (4)

 

«اهدناالصراط المستقیم» (ما را به راه راست هدایت کن)؛ بیشک، اگر آدمى نیازى برتر و حیاتی تر از هدایت ‏داشت، به زبان دعا آن نیاز در سوره حمد - که دیباچه قرآن و بخش مهم نماز است - ذکر مى‏شد و از خدا درخواست مى‏شد.

از راه هدایت الهى است که عقل و تجربه در جریان درست و سودمند و راهگشا قرار مى‏گیرد . همین عقل و تجربه بدون آن (هدایت الهی) به چراغى در دست راهزنى یا تیغى در کف دیوانه‏اى بدل مى‏شود. راه راست همان برنامه فطرى است. برنامه‏اى که بر اساس براوردى صحیح از نیازها و کمبودها و امکانات و مقدورات طبیعى انسان براى او در نظر گرفته شده است. راهى است که پیامبران خدا به روى مردم گشوده‏اند و خود اولین پویندگان و پیشاهنگان آن اند. راهى است که چون بشر در آن قرار گیرد، همچون آبى که در بسترى هموار و مستقیم جارى باشد، خود بخود و بى‏دخالت هیچ قدرت‏نمایى و زوری به سوى سرمنزل خویش - که همان دریاى بیکران تعالى انسانى است - پیش مى‏رود. برنامه‏اى است که اگر در زندگى انسانها در قالب نظام اجتماعى‏ پیاده شود و عینیت ‏یابد، براى آنان رفاه و امن و آزادى و تعاون و محبت ‏و برادرى به ارمغان مى‏آورد و به همه شوربختی هاى دیرین بشر پایان مى‏دهد.

«صراط الذین انعمت علیهم» (راه آنان که مورد انعام خود قرارشان دادى)؛ چه کسانى مورد انعام خدا قرار گرفته‏اند و نعمت‏ خدا به ایشان داده شده است؟ بی تردید، منظور نعمت مال و مقام و عشرت مادى نیست که برجسته‏ترین دارندگانش همواره درنده‏ترین دشمنان خدا و خلق بوده‏اند، بلکه منظور نعمتى فراتر از این بازیچه‏هاست. منظور از نعمت همان لطف و عنایت و هدایت‏ خداست. نعمت ‏بازشناختن ارزش واقعى خویشتن و بازیافتن خویشتن است. در قرآن، برخورداران از این نعمت معرفى شده اند: «کسانى که از خدا و پیامبر فرمان مى‏برند در کنار کسانى‏ اند که خدا به آنان نعمت ارزانى داشته است؛ یعنى پیامبران و صدیقان و شهیدان و شایستگان». (نساء، 69)

 نمازگزار در این جمله از خدا درخواست مى‏کند که او را به راه پیامبران و صدیقان و شهیدان و صالحان هدایت کند و این در تاریخ خطى روشن است. راهى است نمایان، با هدفى معین و با پویندگانى معروف و معلوم. در برابر آن، خط دیگرى است که آن نیز مشخص و داراى رهروانى شناخته شده است. با یادآورى آن راه و پویندگانش، نمازگزار به خود نهیب مى‏زند که در آن گام ننهد و به آن سمت کشانیده نشود.


              «از فرمایشهای مقام معظم رهبری»       

منبع: شبکه پیام سیما

               

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد