تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

امروز را از دست نده!

 

دعا و مناجات

سر به روی زانوان گذاشته و مایوس با خود می‌گفتم که رمضان گذشته را از دست دادم و کاری نکردم که غفران الهی شاملم گردد وای بر من! وای بر من! شاید دیگر مهلتی نمانده باشد.

افسرده، غمگین، پریشان‌خاطر، اشک می‌ریختم، ناگاه لرزه‌ای بر اندامم افتاد و انگار نسیمی تمام وجودم را فرا گرفت. در گوشم زمزمه‌ای شنیدم که مهربانانه می‌گفت: از چه سر در گریبان غم فرو برده‌ای و مایوسی؟! تو اکنون نزدیک عرفه‌ای، روزی که خدایت، خالقت، تمامی جود و احسان خویش را در پشت سد این روز قرار داده است و تو با عبادت و طاعت خود، آن ذخیره را می‌توانی به دست آوری.

روزی که دشمن قسم خورده‌ات شیطان، خشمگین و دست بسته در غل و زنجیر قرار گرفته است.

برخیز، مبادا در این روز که پروردگار بار عام داده است به صحن و سرای دیگری بروی و دست نیاز و خواست به غیر او دراز کنی .

برخیز، مگر نشنیدی نهیب سیدالساجدین را در این روز بر آن سائل که غیر خدا را طرف خواست خویش می‌خواند. آن حضرت بر او فرمود: وای بر تو! که برای رفع مشکلات خویش دیگری را جز پروردگار بزرگ به رفع حاجت بخوانی .

 

امروز روزی است که خداوند حتّی کودکان در عالم رحم را از برکت و سخاوت خویش بی نصیب نمی‌گذارد . تو هر چه می‌خواهی در روز عرفه از خدا بخواه و امید داشته باش که سعادتمند خواهی شد.

برخیز و خود را با مایع حیات به رسم و نیت طهارت در این روز روشنایی ده و سپس با معرفت، حسین (علیه‌السلام) را زیارت کن و در آخر آن بگو:

اَلسَلام علی الحُسین وَ علی اولاد الحُسین وَ علی اَصحاب الحُسین .

و سپس بعد از نماز عصر انابه و توبه به درگاه یکتایی ببر که " لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد" است.

با تمام امید او را در این روز بخوان و بخواه که او هم تو را به خود بخواند و مطمئن باش که در غروب این روز تو تولّدی دیگر خواهی یافت و روزی را پس از آن آغاز می‌کنی که دوباره دلت صفحه سفیدی است که هیچ لکّه‌ای از گناه و معصیت در آن نخواهی یافت.

اگر دیدی که در تو "حالتی رفت که محراب به فریاد آمد" معرفت داشته باش و ما را هم در دعایت به یاد آر.

 

                                                                                                                                                     تبیان

                                                                                                                                     محسن سیداسماعیلی

دعا و مناجات

فردی که با بسم الله از روی آب گذشت (سوال ۴)

اثر و ارزش "بسم الله" گفتن

بسم الله الرحمن الرحیم

در آموزه‌های دینی به ما یاد داده‌اند که وقتی می‌خواهی کاری را شروع کنیم؛ با نام خدا آغاز کنیم. چرا که در روایت آمده است هر کاری که بدون نام و یاد خدا آغاز شود ابتر می‌ماند و به نتیجه نمی‌رسد.

امام باقر (علیه السلام) می‌فرماید: سزاوار است هنگامى که کارى را شروع مى‌کنیم، چه بزرگ باشد چه کوچک، بسم الله بگوئیم تا پر برکت و مبارک باشد.

گفتن ذکر "بسم الله" یعنى هم با نام خدا شروع مى‌کنم و هم از ذات پاکش استمداد مى‌طلبم. هنگامى که کارها را با تکیه بر قدرت خداوند آغاز مى‌کنیم؛ خداوندى که قدرتش مافوق همه قدرت‌ها است، سبب مى‌شود که از نظر روانى نیرو و توان بیشترى در خود احساس کنیم، مطمئن‌تر باشیم، بیشتر کوشش کنیم، از عظمت مشکلات نهراسیم و مایوس نشویم، و نیز نیت و عمل خود را پاک‌تر و خالص‌تر کنیم.

آیة‌الله مظاهری می‌فرماید که انسان وقتی‌ "بسم‌الله"‌ می‌گوید باید چهار هدف‌ در نظرش‌ باشد:

بسم‌ الله الرِّحمن‌ الرِّحیم‌، به‌ نام‌ خدا برای‌ عظمت‌ او.

بسم‌ الله الرِّحمن‌ الرِّحیم‌، برای‌ این که‌ کارم‌ مبارک‌ باشد، پربرکت‌ باشد.

بسم‌ الله الرِّحمن‌ الرِّحیم‌، برای‌ این که‌ در کارم‌ کمک‌ بگیرم‌ از خدا.

بسم‌ الله الرِّحمن‌ الرِّحیم‌، برای‌ این که‌ کارم‌ برای‌ خدا باشد، یعنی خلوص‌ و توحید افعالی‌.(1)

گفتن ذکر "بسم الله" یعنى هم با نام خدا شروع مى‌کنم و هم از ذات پاکش استمداد مى‌طلبم.

حتی‌ غذای‌ شبهه‌ناک‌ را می‌شود با بسم‌ الله حلال‌ کرد. در این زمانه خوردن مال حلال خیلی دشوار است. در روایات‌ می‌خوانیم‌ در دوره‌ آخرالزمان‌ همه‌‌ رباخوار می‌شوند و آنهایی‌ که‌ خیلی‌ دور هستند بالاخره‌ رنگ‌ گرد ربا به‌ دامنشان‌ می‌رسد. خوب در این شرایط چه‌ بکنیم؟‌ با "بسم‌ الله" باید این‌ شبهه‌ را رفع‌ کنیم‌. و اگر خالص بگوییم با این "بسم الله" خیلی کارها می‌توان کرد.

در‌ جنگ‌ ایران‌ و عراق فرمانده‌شان‌ آمد سراغ فرمانده ایرانی و می‌خواست او را بکشد. گفت شنیدم شما با «بسم‌ الله الرِّحمن‌ الرِّحیم»‌ خیلی‌ کارها می‌توانید بکنید. فرمانده ایرانی گفت‌ بله‌.

فرمانده عراقی یک‌ قدری‌ زهر که اگر  هر کجا می‌ریختند آنجا را ذره‌ ذره‌ می‌کرد؛ ‌ به کف‌ دست‌ آن ایرانی ریخت و گفت‌: اگر راست‌ می‌گویی‌ با "بسم‌ الله" این‌ زهر را بخور.

مسلم‌ بود اگر به‌ حسب‌ ظاهر می‌خورد جوارح داخلی بدنش پاره‌ پاره‌ می‌شد. آن ایرانی یک‌ «بسم‌ الله الرِّحمن‌ الرِّحیم‌» گفت و زهر را ریخت‌ در دهان‌ خود‌ و هیچ‌ مشکلی برایش پیش نیامد. و اینگونه بود که نقشه فرمانده عراقی، نقش بر آب شد. (2)

روزی‌ معلم‌ مکتبی‌ به‌ شاگردانش‌ ‌گفت‌ هر کس‌ «بسم‌ الله الرِّحمن‌ الرِّحیم»‌ بگوید؛ می‌تواند روی‌ آب‌ راه‌ برود.‌ یکی‌ از شاگردان پاکدل که سلامت‌ نفس‌ داشت و غذای‌ حلال‌خور بود؛ دید، عجب‌ چیز خوبی‌. چون او برای این که به کلاس برسد باید مسیر زیادی را طی می‌کرد تا به پل برسد و به کلاس برود.‌

حتی‌ غذای‌ شبهه‌ناک‌ را می‌شود با بسم‌ الله حلال‌ کرد. در این زمانه خوردن مال حلال خیلی دشوار است. در روایات‌ می‌خوانیم‌ در دوره‌ آخرالزمان‌ همه‌‌ رباخوار می‌شوند و آنهایی‌ که‌ خیلی‌ دور هستند بالاخره‌ رنگ‌ گرد ربا به‌ دامنشان‌ می‌رسد. خوب در این شرایط چه‌ بکنیم؟‌ با "بسم‌ الله" باید این‌ شبهه‌ را رفع‌ کنیم‌. و اگر خالص بگوییم با این "بسم الله" خیلی کارها می‌توان کرد.

یعنی هر روز باید دو سه‌ کیلومتر می‌رفت تا از روی‌ پل‌ بیاید. خیلی خوشحال شد. پس‌ وقتی‌ که‌ از مکتب‌خانه‌ بیرون‌ آمد با «بسم‌ الله الرِّحمن‌ الرِّحیم»‌ رفت‌ آن‌ طرف‌ آب‌. دیگر هر روز با "بسم‌ الله" می‌آمد و می‌رفت‌. پدر و مادرش‌‌ گفتند برای تشکر،‌ معلمت‌ را مهمان‌ کنیم‌ چون خیلی‌ به تو خدمت‌ کرده‌ است. بالاخره آقا معلم پذیرفت. ظهر مکتب‌ تمام‌ شد.‌ آمدند بروند منزل! معلم‌ به سمتی رفت که پل‌ بود. شاگرد‌ گفت‌: آقا چرا راهتان‌ را دور می‌کنید! از روی‌ آب‌ می‌رویم‌.

معلم گفت‌ از روی‌ آب‌ که‌ نمی‌شود گفت‌: "بسم‌ الله" می‌گوییم‌ و از روی‌ آب‌ می‌رویم.‌ از وقتی‌ که‌ شما این مورد‌ را‌ گفتید من‌ هر روز با "بسم‌ الله" از روی آب رفت و آمد می‌کنم.

معلم‌ آهی‌ کشید و گفت‌ آن‌ زبانی‌ که‌ تو داری‌ من‌ ندارم‌. آن‌ دلی‌ که‌ تو داری‌ من‌ ندارم‌ والا معلوم‌ است‌ که با "بسم‌ الله" می‌شود زهر را خورد و آن‌ زهر اثر نگذارد، با "بسم‌ الله" می‌شود روی‌ آب‌ راه‌ رفت‌.

خلاصه کلام این که گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» خیلی اثرات دارد و خوب است که به گفتن آن عادت کنیم چرا که در آخرت به دردمان می‌خورد.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:

چون روز قیامت شود به بنده خدا امر می‌شود که وارد آتش دوزخ شود، چون نزدیک دوزخ می‌شود می‌گوید: «بسم الله الرحمن الرحیم» و پا در دوزخ می‌نهد. آتش دوزخ هفتاد هزار سال راه از او دور می‌شود.

در روایت دیگری آمده چون بنده خدا را پای میزان حساب حاضر می‌کنند و نامه اعمال او را در حالی که مملو از افعال و کردار زشت است به دست او می‌دهند در حین گرفتن نامه اعمال بنابر عادتی که در دنیا به گفتن "بسم الله الرحمن الرحیم" داشته این ذکر را بر زبان جاری می‌کند و نامه اعمال را به دست می‌گیرد. چون نامه اعمال را می‌گشاید آن را سفید می‌بیند در حالی که هیچ نوشته و عمل بدی در او نمی‌بیند.

بنده گنهکار به فرشتگانی که حاضرند می‌گوید: در این نامه عمل چیزی نوشته نیست که بخوانم.

فرشتگان گویند: در همین نامه، تمام اعمال بد تو نوشته بود اما به برکت و میمنت "بسم الله الرحمن الرحیم" همه آنها محو شد.(3)

 

پی‌نوشت‌ها:

1- ذیل تفسیر سوره حمد .

2- برگرفته از سخنان آیة‌الله مظاهری .

2- منهج الصادقین، ج1، ص33 .

 

                                                                                                                                         سایت تبیان

                                                                                                                                       مهری هدهدی 

 

------------------------- 

 

سوال مسابقه:  

بر اساس فرمایش آیت الله مظاهری در گفتن "بسم الله" 4 هدف باید در نظر گرفته شود؛ کدام مورد جزء 4 هدف نمی باشد؟ 

 

1. به نام خدا برای در نظر گرفتن عظمت او 

2. برای اینکه کار مبارک و پربرکت باشد 

3 برای اینکه مردم آموزش ببینند. 

4. برای اینکه کار خالص باشد. 

 

----- 

طریقه ارسال پاسخ : 

1. ارسال شماره گزینه صحیح به 09169136230 

2. ارسال به ایمیل: tasnim1428@gmail.com 

روز رویش (دحوالارض)

کعبه

بمناسبت 25 ذی القعده روز دحو الارض

روز بیست و پنجم ماه ذیقعده، هم‏ زمان با دحوالارض یعنی گسترش یافتن زمین است.

امام رضا علیه‏السلام فرمودند: «حضرت ابراهیم و حضرت عیسی علیهماالسلام در شب 25 به دنیا آمده‏اند»

همچنین این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود (عج) معرفی شده است. روز دحوالارض، جزو چهار روز معروفی است که روزه گرفتن آن پاداش فراوان داشته و ثواب هفتاد سال روزه گرفتن دارد.

# معنای دحوالارض

«دَحو» به معنای گسترش و همچنین به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی‏اش است. منظور از دحوالارض (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز پیدایش زمین، آب تمام سطح  این کره خاکی را فراگرفته بود. به تدریج خشکی‏ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده‏تر شدند. زمین در آغاز به صورت پستی‏ها و بلندی‏ها یا شیب‏های تند و غیرقابل سکونت بود. ندک اندک زمین‏هایِ مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان و کشاورزی به وجود آمد. مجموع این گسترده شدن، «دَحو الارض» نامگذاری ‏می‏شود.

# اعمال معنوی این روز

زمین، محل زندگی انسان و تمام موجوداتِ زنده است، که با تمام ویژگیهایش، نشانه‏ای از نشانه‏های خداوند متعال به شمار می‏آید که آن را ابتدا خلق و سپس گسترانیده است.

روز دحوالارض ـ روز گسترش زمین ـ روز بسیار مبارکی است و آداب و اعمال ویژه‏ای دارد. از جمله:

1. روزه گرفتن که ثواب هفتاد سال عبادت را دارد.

2. احیا و شب‏زنده‏داری شب دحوالارض که مساوی با یک ‏سال عبادت است.

3. ذکر و دعا و مناجات.

4. غسل مستحبی به نیت روزِ دحوالارض و نماز مخصوصاین روز.

کعبه

در قرآن کریم نیز به روز دحوالارض اشاره شده است. 

«والارض بعد ذلک دحاها؛ و زمین را بعد از آن (آفرینش آسمان و زمین) گسترش داد» (نازعات/30).

بر اساس نظر بیشتر مفسران، منظور از «دَحاها» در این آیه، همان دحوالارض است.

# دعای روز دحوالأرض

یکی از برنامه‏های روز مبارک گسترده شدن زمین، خواندن دعای ویژه این روز است. در بخشی از این دعا، به مسئله دحوالأرض چنین اشاره شده است:

«ای خدایی که خانه کعبه را گسترانیدی و دانه را شکافتی و سختی را برطرف ساختی، از تو می‏خواهم در این روز از روزهایت که حق آن را بزرگ نمودی، هر گرفتاری و مشکلی را برطرف سازی».


  تهیه شده توسط مهدی ملکی