طراوت عبادت در سیره امام خمینى (ره)
باطن نماز نماز ارتباطى صمیمانه و عاشقانه بین عبد و معبود است که رایحه روانبخش آن دلهای نگران را سرشار از آرامش و صفا مىکند و جانهای خسته را طراواتى دیگر مىبخشد.
امام خمینى (ره) در برخى از نوشتههاى خود (از جمله کتاب آداب الصلوة) بر این نکته تصریح و تأکید کرده اند که نماز، غیر از این ظاهرى که دارد و باید آداب مخصوص خودش را رعایت کرد، معنایى ژرف و باطنى شگفت دارد و مىافزاید: همان گونه که وقتى موازین شرعى را درباره ظاهر نماز رعایت نکنیم، به آن خلل وارد ساختهایم. مراعات نکردن آداب باطنى نیز حالت معنوى این عبادت را - که برترین و مهمترین واجبات است و پایه و ستون دین شمرده مىشود و بدون آن اعمال دیگر پذیرفتهنمىباشد - زایل خواهد ساخت.
در دیدگاه امام، انسان هنگام نماز در وادى امن پروردگار قدم مىنهد؛ پس باید روح و نفس خویش را براى چنین جایگاهى مهیا کند. حصول ایمان به حقایق و ادراک عظمت و هیبت جمال و جلال الهى و احساس خوف و خشوع و اطمینان قلبى به آدمى براى گام نهادن در این مسیر کمک می کند.
آنگاه نماز جایگاه حقیقى خویش را خواهد یافت که دل در گرو یاد خدا و مشحون از حب به الله باشد. شخص نمازگزار اگر دلى غافل داشته باشد، عبادتش از صحنه حقیقى و معنوى عارى می شود؛ و چون حالت لقلقه زبان دارد، عبادتش بىتأثیر مىشود . وقتى هواى نفس بر باطن و ملکوت نماز غلبه یافت، گاهى چندین دهه نماز خواندن هم نه تنها ثمره ای روحانى ندارد، غرور حاصل از چنین عباداتى خود پرونده قلب پاک را تیره و تار مىکند. نمازگزار باید پلیدیهایى را که مانع از حضور قلب و قرار گرفتن در وادى قرب مىشود از خود دور کند. گناهان - اعم از کوچک و بزرگ - و نافرمانى خداوند و بعضى از خویهای پلید ما را از این فیوضات آسمانى محروم مى کند. پس باید با توبه نصوح به تطهیر درون پرداخت و باطن را از خلقهای پست خالى کرد و به صفات نیک آراسته کرد. همان گونه که طبق موازین شرعى ظاهر بدن و لباس را از نجاسات و آلودگى دور مىکنیم و خود را براى اقامه نماز پاک مى کنیم، درون را نیز باید مطهر و مهذب ساخت تا نور حق بر صحیفه دل بتابد و زنگارها را بزداید.
از حضرت امام صادق(ع) روایت شده است که فرمودند: اگر کسى نماز را سبک بشمارد، از شفاعت ما محروم مىشود. روزى خدمت امام خمینى عرض شد: سبک شمردن نماز شاید به این معنا باشد که شخص وقتی نمازش را بخواند و وقتى دیگر در خواندن آن اهمال ورزد.
امام در جواب گفتند: اینکه خلاف شرع است. منظور امام صادق(ع) این بوده است که وقتى فرد در اول وقت نماز نمىخواند، در واقع به چیز دیگرى رجحان داده است.
امام (ره) درباره عبادت مى گویند: بابى است که خداوند از روى رحمتش باز کرده است. عبادت ابزار رسیدن به عشق الهى است. در وادى عشق، نباید به عبادتى چون نماز به چشم وسیلهاى براى رسیدن به بهشت نگاه کرد . اگر تمام شروط عبادت را که شرع مقرر کرده است رعایت کنیم، تازه کاسبى کردهایم؛ کار مىکنیم تا جزایش را بگیریم. انسانى که به باطن و مغز نماز پى برده باشد براى عبادت جزا نمىخواهد، بلکه از این کار لذت مىبرد. عبادت سکوى پرش است. در واقع، معاشقه ای است بین عاشق و معشوق.
در عبادت، از یک سو همه ناز است و از سوى دیگر همه نیاز؛ یعنى کسى که در نهایت فقر به سر مىبرد در مقابل کسى مىایستد که همه چیز وکمال مطلق است. انسان عابد و عاشق کسى است که شب در مقابل خدا مىایستد و مىگوید: اى همه ناز، پاسخ بده به این همه نیاز. عبادت مسلمان عارفانه است. چنین کسى از همه چیز خودش مىگذرد و هستى خود را در راه معشوق فنا مىداند.
امام یادآوری می کنند که زمانى براى عبادت انتخاب شود که نفس اقبال دارد و خستگى و فرسودگى به آن راه ندارد. نباید اجازه داد که عبادت بر روح تحمیل شود. هنگام کسالت و کدر بودن روح و روان، باید از این برنامه عبادى احتراز جست. باید راز و رمزهاى عبادت را به قلب تفهیم کرد و تکرار اذکار و ادعیه و مداومت بر این امور معنوى براى آن است که زبان قلب گشوده شود و دل ذاکر شود.
منبع: شبکه پیام سیما |