تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

بررسی روند ترتیب، تدوین و تنظیم قرآن کریم در «وبلاگ قرآن»

 

«وحى قرآنى در دوران پیامبر اکرم(ص) و به دستور آن حضرت از صورت گفتارى به صورت نوشتارى درآمد و همزمان با حفظ و ثبت در حافظه‌ها، بر کتیبه‌ها ثبت‌گردید». بلاگر «وبلاگ قرآن» به آدرس quranweblog.mihanblog.com ضمن بیان مطلب فوق به بررسی روند ترتیب، تدوین و تنظیم قرآن کریم می‌پردازد.

قرآن کتاب آسمانى و معجزه جاویدان آخرین فرستاده خدا، حضرت محمد(ص)، مجموعه آیاتى است که براى هدایت و رستگارى انسان‌ها در مدت 23 سال بر آن حضرت با همین الفاظ و عبارات نازل گردیده‌است، که آن حضرت آن‌ها را بدون هیچ تغییرى براى مردم بازخوانده‌اند.

 اعراب‌گذاری و نقطه‌گذاری قرآن
«ابوالأسْوَد دُئِلى» اولین کسى بود که به کار اعراب گذارى قرآن روى آورد و پس از او شاگردش، «یحیى بن یعمر عدوانى» و سپس «نصر بن عاصم» جزو نخستین کسانى هستند که نقطه گذارى حروف متشابه (ج ـ ح ـ خ و...) قرآن را آغاز نمودند.

بلاگر آنچه وحى قرآنى است را همان صورت گفتارى و شفاهى آیات می‌داند و می‌نویسد: وحى قرآنى در دوران پیامبر اکرم(ص) و به دستور آن حضرت از صورت گفتارى به صورت نوشتارى و کتبى در آمد و هم‌زمان با حفظ و ثبت در حافظه‌ها، بر کتیبه‌ها ثبت گردید. این کار به انگیزه حفظ آیات و سوره‌ها از هرگونه تغییرى تحقق یافت، ولى نوشته‌ها به شکل و ترتیبى خاص در مجموعه‌اى واحد تدوین نیافتند.

در این مرحله، آغاز و پایان آیات توسط نبىّ اکرم(ص) با راهنمایى وحى مشخص گردید بدین صورت که هر سوره‌اى با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز شد و آیاتى که پس از آن نازل مى‌گشتند، طبق روند طبیعى نزول، در آن سوره قرار مى‌گرفتند تا سوره‌اى دیگر با «بسم الله» دیگرى آغاز مى‌شد. گاهی پیامبر(ص) با اشاره جبرئیل آیه یا آیاتى را بر خلاف روند طبیعى نزول، در سوره‌اى که قبلا نازل شده‌بود قرار مى‌دادند. بنابراین، تبدیل قرآن از گفتار به نوشتار و تنظیم آیات در سوره‌ها، توقیفى است.

دیدگاه‌هاى متفاوتى درباره‌ی تدوین و تنظیم قرآن وجود دارد

بلاگر در ادامه به بحث تدوین و تنظیم قرآن می‌پردازد و چنین می‌آورد: دیدگاه‌هاى متفاوتى درباره‌ی تدوین و تنظیم قرآن وجود دارد. در زمان خلیفه سوم، گروهى به سرپرستى «زید بن ثابت انصارى» مأموریت یافتند تا براى حفظ و یکسان‌سازى قرآن، به نگارش و تدوین آن در مصحفى واحد اقدام نمایند. پس از تدوین و نگارش این مصحف، نسخه‌اى از آن به همراه یک قرآن‌شناس به مراکز مهم کشور اسلامى فرستاده و دستور داده‌شد تا هر مصحف دیگرى که به عنوان «قرآن» نگارش یافته‌بود، سوزانده‌شود.

نویسنده در پایان نیز به اعراب‌گذاری قرآن اشاره کرده و می‌نویسد: در این مصحف، هیچ نشانى از نقطه و اعراب به چشم نمى‌خورد. «ابوالأسْوَد دُئِلى» اولین کسى بود که به کار اعراب‌گذارى قرآن روى آورد و پس از او شاگردش، «یحیى بن یعمر عدوانى» و سپس «نصر بن عاصم» جزو نخستین کسانى هستند که نقطه‌گذارى حروف متشابه (ج ـ ح ـ خ و...) قرآن را آغاز نمودند. به ابتکار «ابوالأسود»، حرکت‌ها و تنوین‌ها به وسیله نقطه مشخص شدند. این نقطه‌ها به وسیله «خلیل بن احمد» به نشانه‌هاى اعراب کنونى مبدل گردیدند.

 

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=53371

بررسی آداب باطنی تلاوت قرآن در وبلاگ«وبلاگ قرآن»

 

امام صادق(ع) می‌فرمایند: «آگاه باشید، قرائتى که تدبّر و اندیشه به همراه نداشته باشد هیچ خیر و نفعى در آن نیست». بلاگر«وبلاگ قرآن» به آدرس quranweblog.mihanblog.com در یادداشتی با اشاره به روایاتی از این دست به بررسی آداب باطنی تلاوت قرآن پرداخته‌است.

نویسنده این مطلب با بیان ده مورد از آداب باطنى تلاوت قرآن، بحث خود را با مورد اوّل که تذکّر عظمت کلام و علوّ مرتبه قرآن است آغاز می‌کند و با ذکر آیه 21 سوره حشر می‌نویسد:«اگر این قرآن را بر کوهى فرومى‌فرستادیم، مى‌دیدى که در برابر آن خاشع مى‌شود و از خوف خدا مى‌شکافد». دوّمین نکته‌ این است که در وقت تلاوت، قاری متذکر عظمت صاحب کلام گردد و یا بیان کند که آن‌چه مى‌خواند کلام بشر نیست، بلکه کلام پروردگار جهانیان است.

 حالات قاری در هنگام تلاوت قرآن
قاری در هنگام تلاوت، به حَسَب هر آیه، حالات خوف، حزن و شادى، بهجت و بیم، امید و دلتنگى، گشادگى را به خود بگیرد.

بلاگر در سوّمین مورد به حضور قلب و رقّت قلب در تلاوت قرآن اشاره می‌کند و در روایتی از حضرت صادق(ع) چنین می‌آورد: «قارى قرآن، محتاج به سه چیز است: دلى خاشع و بدنى فارغ و مکانى خلوت؛ زیرا هر گاه دل خاشع باشد، شیطان مى‌گریزد و چون بدن از مشاغل فارغ باشد، دل متوجه قرآن مى‌شود و چون در مکان خلوت باشد، باطن او با خدا انس گیرد؛ و در این احوال دیگر بى‌واسطه در مناجات با پروردگار است».

قاری نباید به فهم معنى ظاهر اکتفا کند

وب‌نویس در ادامه مطلب به تدبّر در معانى قرآن به عنوان چهارمین نکته، چنین اشاره می‌کند: اگر قاری نتواند تدبّر کند آیه را مکرّر بخواند، همان‌گونه که حضرت صادق(ع) فرمودند: «آکاه باشید، قرائتى که تدبّر و اندیشه به همراه نداشته باشد هیچ خیر و نفعى در آن نیست». قاری نباید به فهم معنى ظاهر اکتفا کند، بلکه سعى کند تا حقیقت معنى بر او روشن شود.

نویسنده در پایان با اشاره به حالات قاری در هنگام تلاوت، به حَسَب هر آیه از جمله حالات خوف، حزن و شادى، بهجت و بیم، امید و دلتنگى، گشادگى به آخرین مورد اشاره کرده و می‌نویسد: هر گاه قاری به آیه‌اى برسد که مشتمل بر وعد و مدح نیکان باشد خود را از زمره ایشان نبیند و هرگاه به آیه‌اى رسد که مشتمل بر مذمّت گناهکاران و مقصّرین باشد، خود را به نظر آورد و چنان تصوّر نماید که خود مخاطب این آیه است.

 

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=53372

تعامل« دین و وبلاگ » در عصر ارتباطات

 

وبلاگ و وبلاگ‌نویسی مفاهیمی هستند که این روزها نه ‌تنها با زندگی روزمره‌ی بخشی از انسان‌ها که در محیط اینترنت فعالیت می‌کنند، گره خورده‌است، بلکه با سایر مفاهیم اجتماعی و انسانی هم‌چون اقتصاد، سیاست و دین پیوند یافته است.

محمد صادق افراسیابی، سردبیر فاوانیوز در آخرین مقاله‌ی خود به بحث«وبلاگ و دین در عصر ارتباطات» پرداخته است، در در این مقاله چنین آمده است :

حسین شرفی مدیر سایت پرشین وبلاگ در گفتگو با فاوا نیوز می‌گوید: وبلاگ روش ارتباطاتی نوین بین انسان‌ها ‌است، و همان‌طور که قبلا شما از طریق روابط چهره‌به‌چهره ارتباط برقرار می‌کردید، امروزه این ارتباط به شکل مجازی خود برقرار می‌شود. حال این ارتباط می‌تواند صرفا یک ارتباط معمولی باشد، یا تجاری، یا سیاسی و یا دینی!

 وبلاگ روش ارتباطاتی نوین بین انسان‌ها ‌است،
وبلاگ روش ارتباطاتی نوین بین انسان‌ها ‌است، و همان‌طور که قبلا شما از طریق روابط چهره‌به‌چهره ارتباط برقرار می‌کردید، امروزه این ارتباط به شکل مجازی خود برقرار می‌شود. حال این ارتباط می‌تواند صرفا یک ارتباط معمولی باشد، یا تجاری، یا سیاسی و یا دینی!

شاید در نتیجه همین پیوند است که امروزه شاهد برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها، و کنفرانس‌های تخصصی با موضوع وبلاگ‌نویسی در این حوزه هستیم. یکی از اقداماتی که چندی پیش در حوزه وبلاگ‌نویسی صورت گرفت، شروع به کار دفتر توسعه وبلاگ دینی توسط دفتر تبلیغات اسلامی قم بود که فاوانیوز نیز اقدام به انتشار خبر آغاز به کار دفتر مذکور در مصاحبه‌ای اختصاصی با مهندس سید محمد رضا فخری رئیس این دفتر کرد.

لازم به ذکر است فخری پیش از این نیز با راه اندازی سرویس پارسی بلاگ که یکی از پنج سرویس برتر وبلاگ فارسی در محیط وب است، توانسته بود قشر مذهبی را در یک وبلاگ‌سرویس جمع کند. وی در گفتگوی منتشر نشده‌ای که چندی پیش با سایت خبری فاوا نیوز داشت، وبلاگ را نقطه عطفی در روند توسعه فرهنگ تعریف کرده، و ادامه می‌دهد: وبلاگ در دراز مدت یک عامل تعیین کننده در رشد و بالندگی یک فرهنگ خواهد بود، چرا که ارتباط یک رکن پیدایش فرهنگ‌ها می‌باشد، و وبلاگ در این ارتباط، فاصله‌های فیزیکی را حذف کرده و کیفیت آن را هم از یکی دو بعد سنتی، به چندین بعد ارتقا داده است.

فخری اضافه می‌کند: قبلا ارتباط ، مستقیم و مکاتبه‌ای بوده است. اما با ظهور وبلاگ، به عنوان یک نقطه تلاقی فن‌آوری و هنر، فن‌آوری و قلم، و ... این ارتباط ابعاد مختلف و پیچیده‌ای پیدا کرده است.

شاید همین نگاه فخری به وبلاگ است که باعث شده وی یکی از پیشقراولان حرکت‌های مذهبی در اینترنت باشد.

 وبلاگ در دراز مدت یک عامل تعیین کننده در رشد و بالندگی یک فرهنگ خواهد بود
چرا که ارتباط یک رکن پیدایش فرهنگ‌ها می‌باشد، و وبلاگ در این ارتباط، فاصله‌های فیزیکی را حذف کرده و کیفیت آن را هم از یکی دو بعد سنتی، به چندین بعد ارتقا داده است.
قبلا ارتباط، مستقیم و مکاتبه‌ای بوده است. اما با ظهور وبلاگ، به عنوان یک نقطه تلاقی فن‌آوری و هنر، فن‌آوری و قلم، و ... این ارتباط ابعاد مختلف و پیچیده‌ای پیدا کرده است

وی همچنین معقتد است باید ارگانی وجود داشته باشد که برای فعالیت‌های دینی در محیط وب بسترسازی کند، و هدف از راه‌اندازی دفتر توسعه وبلاگ‌های دینی را آموزش، تولید محتوا و حمایت‌های مادی و معنوی از وبلاگ‌های دینی عنوان می‌کند.

در جمعه‌ای که گذشت، دفتر مذکور اقدام به برگزاری نخستین هم ‌اندیشی وبلاگ نویسی دینی کرد.

در این نشست علاوه بر فخری، افرادی چون مهدی بوترابی مدیر گروه سایت‌های پرشین‌بلاگ، حجت ‌الاسلام دیبا معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، و حجت الاسلام جواد محدثی مدرس حوزه‌ی علمیه‌ی قم حضور داشتند.

در این نشست حجت‌الاسلام جواد محدثی با بیان این‌که در دنیای مجازی باید از روش‌های جدید در نگارش بهره برد، مواردی هم‌چون ساده‌گویی به جای نوشتار پیچیده، توجه به زبان عرفی به جای زبان خاص دینی، نوآوری در محتوا و زاویه نگاه، خوب نوشتن به جای زیاد نوشتن، و تنوع در آثار را لازمه ایجاد یک وبلاگ موفق دینی دانست.

بینندگان وبلاگ‌ها در حکم دوستان مجازی هستند

وی اضافه کرد: در نهج البلاغه علی (ع) داریم که عاجز آن کسی است که نتواند دوستی به دست آورد، و عاجزتر کسی است که دوستش را از دست می‌دهد. بنابراین در محیط وب بایستی بینندگان وبلاگ ها را که در حکم دوستان مجازی هستند، حفظ کرده و تعداد آن ها را تا آن‌جا که می‌توان بالاتر برد.

یکی دیگر از سخنرانان هم‌اندیشی وبلاگ‌نویسان دینی، مهدی بوترابی مدیر پرشین‌بلاگ ، در ابتدا به آمار منتشر شده در مورد وبلاگ‌ها در سال گذشته اشاره کرد و گفت: طبق آمار سال گذشته 100 میلیون وبلاگ در دنیا وجود دارد که سهم ایران طبق برآوردهای نه چندان دقیق یک میلیون و دویست هزار وبلاگ می‌باشد که از این تعداد بین صد و پنجاه هزار تا دویست هزار وبلاگ به صورت فعال می‌باشند و در این میان سهم پرشین‌بلاگ حدود یکصد‌هزار وبلاگ فعال است.

 اولین چیزی که برای سیاست‌گذاری وبلاگ‌سرویس‌ها ضروری است، داشتن نقشه جهان مجازی است،
اولین چیزی که برای سیاست‌گذاری وبلاگ‌سرویس‌ها ضروری است، داشتن نقشه جهان مجازی است، که در آن لازم است نقاط تجمع نیروهای انسانی، و نقاط تماس سرویس‌دهندگان خصوصی و دولتی با دوستان، رقبا و دشمنان مشخص شود. بدون شناخت نقشه جهان مجازی و نقاط تجمع و تماس آن، عملا در اینترنت دچار رفتارهای انفعالی پی در پی می‌شویم

وی افزود: اخیرا آماری توسط شرکت فناوری اطلاعات منتشر شده است که تعداد کابران ایرانی را 11 میلیون برآورد کرده است و این موضوع می‌تواند ارزیابی‌های ما را نسبت به تعداد وبلاگ و وبلاگ‌نویسان تغییر دهد. چرا که مهمترین کارکرد اینترنت در ایران وبلاگ‌نویسی است.

مدیر گروه سایت‌های پرشین‌بلاگ، در ادامه به این نکته اشاره کرد که اولین چیزی که برای سیاست‌گذاری وبلاگ‌سرویس‌ها ضروری است، داشتن نقشه جهان مجازی است، که در آن لازم است نقاط تجمع نیروهای انسانی، و نقاط تماس سرویس‌دهندگان خصوصی و دولتی با دوستان، رقبا، و دشمنان مشخص شود.

وی تصریح کرد بدون شناخت نقشه جهان مجازی و نقاط تجمع و تماس آن، عملا در اینترنت دچار رفتارهای انفعالی پی در پی می‌شویم، و خاطر نشان ساخت: اخیرا اعلام شد که 2700 فیلتر شکن، فیلتر شده‌اند. این بدان معنا است که 2700 فیلتر شکن بر اساس یک ضرورت و نیاز تولید شده بودند، که همان‌گذر از نظارت و ایجاد جامعه آزاد اطلاعاتی است.

سایت خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات

بوترابی در پایان با اشاره به سخنان حجت الاسلام محدثی، تصور دوست‌یابی در اینترنت را مبتنی بر ارزش‌های دینی دانست و عنوان کرد نباید در برابر این تصور مواضع انفعالی همچون فیلتر کردن برخی سایت‌هایی که امکان بالا بردن مخاطبین و دوستان را به کاربر می‌دهند، اتخاد شود.

اما در تجزیه و تحلیل گردهمایی و هم‌اندیشی وبلاگ‌نویسان دینی از نظر نگارنده می‌توان به چند نکته اشاره نمود:

1.راه‌اندازی دفتر توسعه وبلاگ‌نویسی دینی توسط دفتر تبلیغات اسلامی قم می‌تواند مبین این موضوع باشد که جریان تبلیغات دینی سعی دارد تا از طریق نزدیک شدن به رسانه‌های مدرن و آخرین فناوری‌های بشری، خود را به روز کرده و به بازسازی شیوه‌های تبلیغ بر اساس نیازهای جدید اقدام کند. اهمیت این مساله در آن است که فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات با توجه به ماهیت جهانی خود این امکان را به مبلغان دینی می‌دهند که از طریق استفاده از IT و ICT پیام اسلام را به گوش جهانیان و برسانند و این امر در دراز مدت می‌تواند به ظهور هر چه بیشتر دین مبین اسلام در جهان کنونی منجر شود.

 تشکیل سرویس‌های وبلاگ مجزا و یا حضور در یک وبلاگ‌سرویس خاص
اگر وبلاگ‌نویسان دینی به تشکیل سرویس‌های وبلاگ مجزا و یا حضور در یک وبلاگ‌سرویس خاص اقدام کنند، عملا حضور خود در میان عموم کابران را از دست خواهند داد، در حالی که لازمه تبلیغ حضور در میان اقشار مردم و به تعبیری عموم کاربران در دنیای مجازی است

2.در کنار فوایدی که این قبیل هم اندیشی‌ها در جهت چگونگی ارائه پیام اسلام به ملت‌های مختلف و مردمان یک ملت دارد، باید دقت داشت که تشکیل چنین دفتری از بروز برخی آفات به دور ماند. یکی از آفاتی که می تواند گریبان‌گیر جریان توسعه وبلاگ‌نویسی دینی شود تشکیل سرویس‌های وبلاگ‌نویسی خاص برای وبلاگ‌نویسان دینی است. چرا که اگر وبلاگ‌نویسان دینی به تشکیل سرویس‌های وبلاگ مجزا و یا حضور در یک وبلاگ‌سرویس خاص اقدام کنند، عملا حضور خود در میان عموم کابران را از دست خواهند داد، در حالی که لازمه تبلیغ حضور در میان اقشار مردم و به تعبیری عموم کاربران در دنیای مجازی است.

مهمترین مشکل ما ضعف در علوم آکادمیک اسلامی

3.یکی دیگر از آفاتی که باید از افتادن در دام آن پرهیز کرد، منجر شدن چنین نشست‌هایی به نگارش تخصصی وبلاگ‌های دینی تنها در حوزه علوم دینی است. چرا که همان‌طور که حجت‌الاسلام محدثی در صحبت‌های خود اشاره کرده بودند، یک وبلاگ‌نویس دینی وقتی می‌تواند موفق باشد که با زبان مخاطب خود، و بر اساس نیازهای وی بنویسد، و این نیاز وقتی تامین می‌شود که وبلاگ‌نویسان دینی در کنار نشست‌های تخصصی خود، با مخاطبان در ارتباطی نزدیک و از نوع دوستانه باشند تا بتواند نیازهای آن‌ها را شناسایی کرده و محتوای دینی را بر اساس مقتضیات روحی مخاطب، و زمان و مکانی که عموم کاربران در آن سیر می‌کنند، باز تولید کنند. به عنوان مثال شاید اگر یک وبلاگ‌نویس دینی در زمانی خاص به نوشتن ادبی روی‌آور شود، بتواند تاثیر بیشتری بر مخاطب گذارد. یا حتی در سطحی بالاتر می‌توان قائل به این شد که اگر وبلاگ‌نویسان دینی بر اساس گرایشات تخصصی و دانشگاهی خود، اقدام به نوشتن کنند و در نوشته‌های خود نیازهای روز دینی مخاطبان توجه نشان دهند، شاید کمک بیشتری به نشر و گسترش پیام دین کرده باشند. چرا که به اعتراف اندیشمندان اسلامی امروزه مهمترین مشکل ما ضعف در علوم آکادمیک اسلامی هم‌چون اقتصاد اسلامی، طب اسلامی، و ... است، و نه در اصول و مبانی. هر چند آن نیز در جای خود محترم است و مقصود این نیست که دیگر راجع به اصول و مبانی اسلام ننویسم، بلکه منظور نگارنده این است که در کنار نوشتن راجع به مباحث بنیادین اسلامی نسبت به سایر نیازهای روز نیز در چهارچوب اسلام توجه کنیم.
فاوانیوز؛ سایت خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات


لینک وبلاگ نگارنده

 

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=53761

لازمه خداییِ خدا این است که همراهانش را به بلایا دچار نکند؟

 

این «معیت» خدا به چه معناست؟ این‌که خدا با کسانی‌ است که تقوا پیشه‌اند و اهل احسان، چه معنایی دارد؟ این افراد که خدا با آن‌ها است، چه فرقی با دیگرانی دارند که خدا با آن‌ها نیست؟ بلاگر وب‌نوشت«کلک خیال‌انگیز» به آدرس anbarani.blogspot.com با طرح این پرسش‌ها به دنبال پاسخ به انها است.

«إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوْا وَالَّذِینَ هُم مُحْسِنُونَ(نحل آیه 128)»؛ «خداوند با کسانى است که تقوا پیشه کرده اند، و کسانى که نیکوکارند».

 پاسخ سوم به این پرسش
اساسا همراهی خدا با انسان‌های متقی و محسن، لوازم و تبعات دیگری دارد. لازمه این همراهی این نیست که فرد از بلایا بجهد و جان به در ببرد.

بلاگر پس از ذکر آیه فوق به بیان سوالات مذکور می‌پردازد: «معیت» خدا به چه معناست؟ این‌که خدا با کسانی‌ است که تقوا پیشه‌اند و اهل احسان، چه معنایی دارد؟ این افراد که خدا با آن‌ها است، چه فرقی با دیگرانی دارند که خدا با آن‌ها نیست؟

نویسنده در ادامه به دنبال پاسخ‌های ممکن می‌رود و می‌نویسد که یک پاسخ این است که از کجا معلوم خدایی با این اوصاف وجود دارد؟ اگر بود که باید به داد می‌رسید.

وب‌نویس پاسخ دیگری را نیز مطرح می‌کند و آن این که اشکال از ماست و لابد ما اهل تقوا و احسان نیستیم، بلکه اهل کفران و معصیتیم و هر آنچه بر سر ما می‌رود، نتیجه عمل ماست. این موضع، پشتوانه قرآنی هم دارد و در قرآن و روایات، تاییداتی بر صحت این امر در بعضی موارد وجود دارد.

بلاگر در پایان پاسخ سومی را هم متصور است و آن این که اساسا همراهی خدا با انسان‌های متقی و محسن، لوازم و تبعات دیگری دارد. لازمه این همراهی این نیست که فرد از بلایا بجهد و جان به در ببرد.

به تعبیر دینی، خدا سنت‌هایی دارد که ابتلای همه آدمیان به بلاها از همین جمله است. آیا خدایی خدا، لازمه این است که به نفع همراهانش، وارد عمل شود و آنان را به این بلایا دچار نکند یا به انواع آسان‌ترش مبتلا کند؟

نشانی وبلاگ«کلک خیال‌انگیز»:
http://anbarani.blogspot.com

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=53279

نگاهی به اعجاز «سخن» در قرآن

خداوند چنان زیبا در سخن خود تجلی می‌نماید که دیگران، نه بلهاء بشر بلکه فصحا و اندیشه‌وران در مقابل او گنگ و خاموش خواهندشد زیرا که دست خدا بالای دست‌ها است.

وبلاگ«زیباترین سخن» به نشانی http://zibasokhan.persianblog.com از جمله وبلاگ‌های قرآنی است‌که به صورت تخصصی به موضوعاتی می‌پردازد که درباره‌ی «سخن» در قرآن مطرح شده است. یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های نوشتاری این بلاگر، ذکر منابع پژوهش‌ها است.

 زیبا سخن و سخن زیبا گفتن با مراحل خاص خودش در محدوده بشری وجود دارد
زیبا سخن و سخن زیبا گفتن* با مراحل خاص خودش به گونه‌ای است که تا در محدوده بشری وجود دارد، امکان آفریدن زیبا‌تراز آن و مقابله با آن وجود دارد. هر سخنوری در هر مرحله از زیبایی سخن، سخن‌ زیبا بگوید دیر یا زود زیبایی آن زدوده و مشمول مرور زمان و مغلوب زیبایی‌های دیگران قرار خواهد گرفت

«اعجاز سخن» عنوان مطلبی است که این بلاگر در یکی از پست‌های وبلاگ خود به آن پرداخته است. در این مطلب چنین آمده است:

زیبا سخن و سخن زیبا گفتن* با مراحل خاص خودش به گونه‌ای است که در محدوده بشری وجود دارد، امکان آفریدن زیبا‌تراز آن و مقابله با آن وجود دارد.

هر سخنوری در هر مرحله از زیبایی سخن، سخن‌ زیبا بگوید دیر یا زود زیبایی آن زدوده و مشمول مرور زمان و مغلوب زیبایی‌های دیگران قرار خواهد گرفت و تحولات فرهنگی آن را جایگزین می‌نماید، زیرا زیبایی هنر انسان روند تکاملی دارد و در وادی هنرهای انسانی دست بالای دست بسیار است، «فوق کل ذی علم علیم»؛** «برتر از هر دانا داناتری است» . اما وقتی از محدوده بشری گذشت و نوبت به آفریدگار سخن و زیبایی که زیبایی محض است رسید آن‌گاه دیگر توان زیباتر از آن وجود نخواهد داشت.

زیرا او آن چنان زیبا در سخن خود تجلی می‌نماید که دیگران، نه بلهاء بشر بلکه فصحا و اندیشه‌وران در مقابل او گنگ و خاموش خواهند شد زیرا که دست خدا بالای دست‌ها است. «یدالله فوق ایدیهم»؛*** «قدرت خدا بالاترین قدرت‌ها‌است». این مرحله از سخن اعجاز نامیده می‌شود که یارای مقابله با آن را از همه کس گرفته است . حتی تناسب میان سخن خود و و مخلوق را ضعیف نموده که نسبت سخن خدا با سخن مردم همانند گلستان با طراوت و شادابی است که در کویر سخن روییده است و همگان را به سوی خود جذب می‌نماید.

‌پانوشت:

* منظور از سخن زیبا، زیبایی محتوای سخن است که سخن صحیح و عمیق و استوار باشد و به تعبیر دیگر حرف خوب زدن. منظور از زیبا سخن، زیبایی‌های ظاهر سخن است که به فنون معانی و بیان بدیع از لحاظ قالب الفاظ و جمله‌بندی به آن‌ها می‌پردازد.

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=54269

سخن تعدادی از متفکران اسلام و غرب در مورد قرآن در وبلاگ«قرآن»

 

جمع‌آوری و بیان سخنان تعدادی از متفکران اسلام و غرب در مورد قرآن عنوان موضوعی است‌که بلاگر«قرآن» به آدرسhttp://holymessage.blogfa.com/ در این پست از وبلاگ خود به آن پرداخته است.

«قرآن برای سخن‌سنجان از نظر بلاغت، برای حکما از نظر حکمت، برای دانشمندان از جنبه‌های علمی، برای جامعه‌شناسان از جهات اجتماعی، برای قانون‌گزاران از نظر قوانین علمی و برای سیاستمداران از حیث جقایق سیاسی، برای هیئت‌های حاکمه از لحاظ طرز حکومت و برای عموم جهانیان از جهت بیان احکام و اخلاق، الگوهایی جامع ارائه کرده است، این ویژگی و طرز فکر، سبک قرآن است.»، بلاگر با بیان مطلب فوق به سخن برخی از اندیشمندان اسلام و غرب اشاره کرده است.

 سبک قرآن از ازل تا ابد منحصر به خود است
قرآن قانون الهی است در رابطه با انسان با خدا و جامعه، قرآن صرفاًَ یک کتاب علمی نیست که فرمول‌های علمی ارائه داده باشد. هر چند این ویژه‌گی را دارد اما در لابلای آیات به منظور هدایت بشر تراوش‌هایی از ابعاد علمی وجود دارد، ریزش علوم گوناگون از ابعاد کلام الهی، فرع بر جنبه هدایتی آن است

در بخشی از این متن به نقل از آیت الله محمد هادی معرفت آمده است: «قرآن قانون الهی است در رابطه با انسان با خدا و جامعه، قرآن صرفاًَ یک کتاب علمی نیست که فرمول‌های علمی ارائه داده باشد. هر چند این ویژه‌گی را دارد اما در لابلای آیات به منظور هدایت بشر تراوش‌هایی از ابعاد علمی وجود دارد، ریزش علوم گوناگون از ابعاد کلام الهی، فرع بر جنبه هدایتی آن است. سبک قرآن از ازل تا ابد منحصر به خود است و می‌باید به عنوان یک مکتب ادبی و برفراز مکاتب ادبی در طول تاریخ الگویی داشته و در تنظیم آثار هدایت‌خیز از ابعاد گوناگون مورد سرمشق قرار گیرد هر چند به صورت پنهان این نقش را دارد.

بلاگر در ادامه در بیان سخنی از«هربرت جرج ونو» می‌نویسد: «مهم‌ترین کتاب دنیا قرآن است. زیرا تأثیری که این کتاب آسمانی در دنیا کرده نظیر آن را هیچ کتابی نداشته است، قرآن کتاب علمی، دینی، اجتماعی، تهذیبی، اخلاقی و تاریخی است، مقررات و قوانین و احکام آن با اصول، قوانین و مقررات امروز هماهنگ و برای همیشه و دائم کتابی قابل پیروی و عملی است و هر کس بخواهد دینی اختیار کند که سیر آن با تمدن بشر پیشرفت داشته باشد باید اسلام را اختیار کند. اگر بخواهد که معنی این دین را بیابد به قرآن مراجعه کند.»

 قرآن کریم که سعادت همه بشر را بیمه کرده است
قرآن کتاب انسان‌سازی است، خداوند قرآن را تنزل کرده است در ماه رمضان، قرآن نازله‌ای است که پس از عبور از از حجاب‌های نور وارد شده است. قرآن کتاب هدایت و راهنمای سلوک انسانیت و مربی نفوس و شفای امراض قلبیه و نور بخش سیر الی الله است. امروز در خدمت قرآن کریم هستید، قرآن کریمی که سعادت همه بشر را بیمه کرده است

گوته، ریاضی‌دان و شعر آلمانی، اندیشمند دیگری است که بلاگر به بیان سخن آن پرداخته است: «ما در ابتدا از قرآن رو گردان بودیم اما طولی نکشید که این کتاب یعنی قرآن توجه ما را به خود جلب نمود و ما را دچار حیرت ساخت تا آن‌جا که در برابر اصول قوانین علمی و بزرگ آن سر تسلیم فرود آوردیم. قرآن اثری است که احیانا به واسطه سنگینی عبارت آن خواننده در ابتدا رمیده می‌شود و سپس مجذوب جاذبه آن می‌گردد و بالاخره بی‌اختیار محو زیبایی‌های متعدد آن می‌شود.»

نویسنده در پایان در اشاره به سخن امام خمینی( ره) درباره‌ی قرآن چنین می‌آورد: «قرآن کتاب انسان‌سازی است، خداوند قرآن را تنزل کرده است در ماه رمضان، قرآن نازله‌ای است که پس از عبور از از حجاب‌های نور وارد شده است. قرآن کتاب هدایت و راهنمای سلوک انسانیت و مربی نفوس و شفای امراض قلبیه و نور بخش سیر الی الله است. امروز در خدمت قرآن کریم هستید، قرآن کریمی که سعادت همه بشر را بیمه کرده است، قرآن کریمی که که هر کس زیر بیرق او واقع شود در دنیا و آخرت سعید است. انگیزه نزول این کتاب مقدس و انگیزه بعثت نبی‌مکرم برای این‌است که این کتاب در دسترس همه قرار گیرد و همه از او به اندازة سعه‌صدر وجودی و فکری خودشان استفاده کنند.

 

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=54160