تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تعامل« دین و وبلاگ » در عصر ارتباطات

 

وبلاگ و وبلاگ‌نویسی مفاهیمی هستند که این روزها نه ‌تنها با زندگی روزمره‌ی بخشی از انسان‌ها که در محیط اینترنت فعالیت می‌کنند، گره خورده‌است، بلکه با سایر مفاهیم اجتماعی و انسانی هم‌چون اقتصاد، سیاست و دین پیوند یافته است.

محمد صادق افراسیابی، سردبیر فاوانیوز در آخرین مقاله‌ی خود به بحث«وبلاگ و دین در عصر ارتباطات» پرداخته است، در در این مقاله چنین آمده است :

حسین شرفی مدیر سایت پرشین وبلاگ در گفتگو با فاوا نیوز می‌گوید: وبلاگ روش ارتباطاتی نوین بین انسان‌ها ‌است، و همان‌طور که قبلا شما از طریق روابط چهره‌به‌چهره ارتباط برقرار می‌کردید، امروزه این ارتباط به شکل مجازی خود برقرار می‌شود. حال این ارتباط می‌تواند صرفا یک ارتباط معمولی باشد، یا تجاری، یا سیاسی و یا دینی!

 وبلاگ روش ارتباطاتی نوین بین انسان‌ها ‌است،
وبلاگ روش ارتباطاتی نوین بین انسان‌ها ‌است، و همان‌طور که قبلا شما از طریق روابط چهره‌به‌چهره ارتباط برقرار می‌کردید، امروزه این ارتباط به شکل مجازی خود برقرار می‌شود. حال این ارتباط می‌تواند صرفا یک ارتباط معمولی باشد، یا تجاری، یا سیاسی و یا دینی!

شاید در نتیجه همین پیوند است که امروزه شاهد برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها، و کنفرانس‌های تخصصی با موضوع وبلاگ‌نویسی در این حوزه هستیم. یکی از اقداماتی که چندی پیش در حوزه وبلاگ‌نویسی صورت گرفت، شروع به کار دفتر توسعه وبلاگ دینی توسط دفتر تبلیغات اسلامی قم بود که فاوانیوز نیز اقدام به انتشار خبر آغاز به کار دفتر مذکور در مصاحبه‌ای اختصاصی با مهندس سید محمد رضا فخری رئیس این دفتر کرد.

لازم به ذکر است فخری پیش از این نیز با راه اندازی سرویس پارسی بلاگ که یکی از پنج سرویس برتر وبلاگ فارسی در محیط وب است، توانسته بود قشر مذهبی را در یک وبلاگ‌سرویس جمع کند. وی در گفتگوی منتشر نشده‌ای که چندی پیش با سایت خبری فاوا نیوز داشت، وبلاگ را نقطه عطفی در روند توسعه فرهنگ تعریف کرده، و ادامه می‌دهد: وبلاگ در دراز مدت یک عامل تعیین کننده در رشد و بالندگی یک فرهنگ خواهد بود، چرا که ارتباط یک رکن پیدایش فرهنگ‌ها می‌باشد، و وبلاگ در این ارتباط، فاصله‌های فیزیکی را حذف کرده و کیفیت آن را هم از یکی دو بعد سنتی، به چندین بعد ارتقا داده است.

فخری اضافه می‌کند: قبلا ارتباط ، مستقیم و مکاتبه‌ای بوده است. اما با ظهور وبلاگ، به عنوان یک نقطه تلاقی فن‌آوری و هنر، فن‌آوری و قلم، و ... این ارتباط ابعاد مختلف و پیچیده‌ای پیدا کرده است.

شاید همین نگاه فخری به وبلاگ است که باعث شده وی یکی از پیشقراولان حرکت‌های مذهبی در اینترنت باشد.

 وبلاگ در دراز مدت یک عامل تعیین کننده در رشد و بالندگی یک فرهنگ خواهد بود
چرا که ارتباط یک رکن پیدایش فرهنگ‌ها می‌باشد، و وبلاگ در این ارتباط، فاصله‌های فیزیکی را حذف کرده و کیفیت آن را هم از یکی دو بعد سنتی، به چندین بعد ارتقا داده است.
قبلا ارتباط، مستقیم و مکاتبه‌ای بوده است. اما با ظهور وبلاگ، به عنوان یک نقطه تلاقی فن‌آوری و هنر، فن‌آوری و قلم، و ... این ارتباط ابعاد مختلف و پیچیده‌ای پیدا کرده است

وی همچنین معقتد است باید ارگانی وجود داشته باشد که برای فعالیت‌های دینی در محیط وب بسترسازی کند، و هدف از راه‌اندازی دفتر توسعه وبلاگ‌های دینی را آموزش، تولید محتوا و حمایت‌های مادی و معنوی از وبلاگ‌های دینی عنوان می‌کند.

در جمعه‌ای که گذشت، دفتر مذکور اقدام به برگزاری نخستین هم ‌اندیشی وبلاگ نویسی دینی کرد.

در این نشست علاوه بر فخری، افرادی چون مهدی بوترابی مدیر گروه سایت‌های پرشین‌بلاگ، حجت ‌الاسلام دیبا معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، و حجت الاسلام جواد محدثی مدرس حوزه‌ی علمیه‌ی قم حضور داشتند.

در این نشست حجت‌الاسلام جواد محدثی با بیان این‌که در دنیای مجازی باید از روش‌های جدید در نگارش بهره برد، مواردی هم‌چون ساده‌گویی به جای نوشتار پیچیده، توجه به زبان عرفی به جای زبان خاص دینی، نوآوری در محتوا و زاویه نگاه، خوب نوشتن به جای زیاد نوشتن، و تنوع در آثار را لازمه ایجاد یک وبلاگ موفق دینی دانست.

بینندگان وبلاگ‌ها در حکم دوستان مجازی هستند

وی اضافه کرد: در نهج البلاغه علی (ع) داریم که عاجز آن کسی است که نتواند دوستی به دست آورد، و عاجزتر کسی است که دوستش را از دست می‌دهد. بنابراین در محیط وب بایستی بینندگان وبلاگ ها را که در حکم دوستان مجازی هستند، حفظ کرده و تعداد آن ها را تا آن‌جا که می‌توان بالاتر برد.

یکی دیگر از سخنرانان هم‌اندیشی وبلاگ‌نویسان دینی، مهدی بوترابی مدیر پرشین‌بلاگ ، در ابتدا به آمار منتشر شده در مورد وبلاگ‌ها در سال گذشته اشاره کرد و گفت: طبق آمار سال گذشته 100 میلیون وبلاگ در دنیا وجود دارد که سهم ایران طبق برآوردهای نه چندان دقیق یک میلیون و دویست هزار وبلاگ می‌باشد که از این تعداد بین صد و پنجاه هزار تا دویست هزار وبلاگ به صورت فعال می‌باشند و در این میان سهم پرشین‌بلاگ حدود یکصد‌هزار وبلاگ فعال است.

 اولین چیزی که برای سیاست‌گذاری وبلاگ‌سرویس‌ها ضروری است، داشتن نقشه جهان مجازی است،
اولین چیزی که برای سیاست‌گذاری وبلاگ‌سرویس‌ها ضروری است، داشتن نقشه جهان مجازی است، که در آن لازم است نقاط تجمع نیروهای انسانی، و نقاط تماس سرویس‌دهندگان خصوصی و دولتی با دوستان، رقبا و دشمنان مشخص شود. بدون شناخت نقشه جهان مجازی و نقاط تجمع و تماس آن، عملا در اینترنت دچار رفتارهای انفعالی پی در پی می‌شویم

وی افزود: اخیرا آماری توسط شرکت فناوری اطلاعات منتشر شده است که تعداد کابران ایرانی را 11 میلیون برآورد کرده است و این موضوع می‌تواند ارزیابی‌های ما را نسبت به تعداد وبلاگ و وبلاگ‌نویسان تغییر دهد. چرا که مهمترین کارکرد اینترنت در ایران وبلاگ‌نویسی است.

مدیر گروه سایت‌های پرشین‌بلاگ، در ادامه به این نکته اشاره کرد که اولین چیزی که برای سیاست‌گذاری وبلاگ‌سرویس‌ها ضروری است، داشتن نقشه جهان مجازی است، که در آن لازم است نقاط تجمع نیروهای انسانی، و نقاط تماس سرویس‌دهندگان خصوصی و دولتی با دوستان، رقبا، و دشمنان مشخص شود.

وی تصریح کرد بدون شناخت نقشه جهان مجازی و نقاط تجمع و تماس آن، عملا در اینترنت دچار رفتارهای انفعالی پی در پی می‌شویم، و خاطر نشان ساخت: اخیرا اعلام شد که 2700 فیلتر شکن، فیلتر شده‌اند. این بدان معنا است که 2700 فیلتر شکن بر اساس یک ضرورت و نیاز تولید شده بودند، که همان‌گذر از نظارت و ایجاد جامعه آزاد اطلاعاتی است.

سایت خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات

بوترابی در پایان با اشاره به سخنان حجت الاسلام محدثی، تصور دوست‌یابی در اینترنت را مبتنی بر ارزش‌های دینی دانست و عنوان کرد نباید در برابر این تصور مواضع انفعالی همچون فیلتر کردن برخی سایت‌هایی که امکان بالا بردن مخاطبین و دوستان را به کاربر می‌دهند، اتخاد شود.

اما در تجزیه و تحلیل گردهمایی و هم‌اندیشی وبلاگ‌نویسان دینی از نظر نگارنده می‌توان به چند نکته اشاره نمود:

1.راه‌اندازی دفتر توسعه وبلاگ‌نویسی دینی توسط دفتر تبلیغات اسلامی قم می‌تواند مبین این موضوع باشد که جریان تبلیغات دینی سعی دارد تا از طریق نزدیک شدن به رسانه‌های مدرن و آخرین فناوری‌های بشری، خود را به روز کرده و به بازسازی شیوه‌های تبلیغ بر اساس نیازهای جدید اقدام کند. اهمیت این مساله در آن است که فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات با توجه به ماهیت جهانی خود این امکان را به مبلغان دینی می‌دهند که از طریق استفاده از IT و ICT پیام اسلام را به گوش جهانیان و برسانند و این امر در دراز مدت می‌تواند به ظهور هر چه بیشتر دین مبین اسلام در جهان کنونی منجر شود.

 تشکیل سرویس‌های وبلاگ مجزا و یا حضور در یک وبلاگ‌سرویس خاص
اگر وبلاگ‌نویسان دینی به تشکیل سرویس‌های وبلاگ مجزا و یا حضور در یک وبلاگ‌سرویس خاص اقدام کنند، عملا حضور خود در میان عموم کابران را از دست خواهند داد، در حالی که لازمه تبلیغ حضور در میان اقشار مردم و به تعبیری عموم کاربران در دنیای مجازی است

2.در کنار فوایدی که این قبیل هم اندیشی‌ها در جهت چگونگی ارائه پیام اسلام به ملت‌های مختلف و مردمان یک ملت دارد، باید دقت داشت که تشکیل چنین دفتری از بروز برخی آفات به دور ماند. یکی از آفاتی که می تواند گریبان‌گیر جریان توسعه وبلاگ‌نویسی دینی شود تشکیل سرویس‌های وبلاگ‌نویسی خاص برای وبلاگ‌نویسان دینی است. چرا که اگر وبلاگ‌نویسان دینی به تشکیل سرویس‌های وبلاگ مجزا و یا حضور در یک وبلاگ‌سرویس خاص اقدام کنند، عملا حضور خود در میان عموم کابران را از دست خواهند داد، در حالی که لازمه تبلیغ حضور در میان اقشار مردم و به تعبیری عموم کاربران در دنیای مجازی است.

مهمترین مشکل ما ضعف در علوم آکادمیک اسلامی

3.یکی دیگر از آفاتی که باید از افتادن در دام آن پرهیز کرد، منجر شدن چنین نشست‌هایی به نگارش تخصصی وبلاگ‌های دینی تنها در حوزه علوم دینی است. چرا که همان‌طور که حجت‌الاسلام محدثی در صحبت‌های خود اشاره کرده بودند، یک وبلاگ‌نویس دینی وقتی می‌تواند موفق باشد که با زبان مخاطب خود، و بر اساس نیازهای وی بنویسد، و این نیاز وقتی تامین می‌شود که وبلاگ‌نویسان دینی در کنار نشست‌های تخصصی خود، با مخاطبان در ارتباطی نزدیک و از نوع دوستانه باشند تا بتواند نیازهای آن‌ها را شناسایی کرده و محتوای دینی را بر اساس مقتضیات روحی مخاطب، و زمان و مکانی که عموم کاربران در آن سیر می‌کنند، باز تولید کنند. به عنوان مثال شاید اگر یک وبلاگ‌نویس دینی در زمانی خاص به نوشتن ادبی روی‌آور شود، بتواند تاثیر بیشتری بر مخاطب گذارد. یا حتی در سطحی بالاتر می‌توان قائل به این شد که اگر وبلاگ‌نویسان دینی بر اساس گرایشات تخصصی و دانشگاهی خود، اقدام به نوشتن کنند و در نوشته‌های خود نیازهای روز دینی مخاطبان توجه نشان دهند، شاید کمک بیشتری به نشر و گسترش پیام دین کرده باشند. چرا که به اعتراف اندیشمندان اسلامی امروزه مهمترین مشکل ما ضعف در علوم آکادمیک اسلامی هم‌چون اقتصاد اسلامی، طب اسلامی، و ... است، و نه در اصول و مبانی. هر چند آن نیز در جای خود محترم است و مقصود این نیست که دیگر راجع به اصول و مبانی اسلام ننویسم، بلکه منظور نگارنده این است که در کنار نوشتن راجع به مباحث بنیادین اسلامی نسبت به سایر نیازهای روز نیز در چهارچوب اسلام توجه کنیم.
فاوانیوز؛ سایت خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات


لینک وبلاگ نگارنده

 

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=53761

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد