«در آیهی 55 سوره نور سه وعده به افراد با ایمان داده شده است، نخست خلافت در روی زمین و دیگر امنیت و آرامش برای پرستش پروردگار و سوم استقرارِ آیینی که مورد رضایت خداست. بلاگر«تجربههای قرآنی» به آدرس koraseh.blogfa.com در یادداشتی به بررسی این آیه و وعدههای خداوند به افراد با ایمان پرداخته است.
بلاگر با ببان آیه 55 سورهی نور که میفرماید: «خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام دادهاند وعده مىدهد که قطعا آنان را حکمران زمین خواهد کرد، همانگونه که به پیشینیان آنها خلافت روى زمین را بخشید، و دین و آیینى را که براى آنان پسندیده، پا برجا و ریشهدار خواهد ساخت، ترسشان را به امنیت و آرامش مبدل مىکند، (آنچنان) که تنها مرا مىپرستند و چیزى را شریک من نخواهند ساخت، کسانى که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقاناند» به آیینی که خداوند برای آنان پسندیده و مستقر ساخته اشاره کرده و در توضیح آن مینویسد: با توجه به اینکه سوره نور قبل از سوره مائده نازل شدهاست و با توجه به جمله «وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلاَمَ دِیناً» که در آیه سوم سوره مائده درباره ولایت حضرت علی(ع) نازل شده است چنین نتیجه میگیریم که اسلام در صورتی در روی زمین مستحکم و ریشهدار خواهد شد که با ولایت توام باشد زیرا این همان اسلامی است که خدا پسندیده را دادهاست.
سه وعدهی الهی در آیه 55 سوره نور |
نخست خلافت در روی زمین، و دیگر امنیت و آرامش برای پرستش پروردگار و سوم استقرار آِیینی که مورد رضایت خداست. |
بلاگر در ادامه مینویسد: در آیهی 55 سوره نور سه وعده به افراد با ایمان داده شده است، نخست خلافت در روی زمین، و دیگر امنیت و آرامش برای پرستش پروردگار و سوم استقرارِ آیینی که مورد رضایت خداست.
نویسنده در پایان با بیان این مطلب که«این سه وعده در روز عید غدیر خم با نزول آیه «الیوم اکملت لکم دینکم» جامه عمل به خود پوشاند، میافزاید: نمونه کامل فرد با ایمان و عمل صالح یعنی علی(ع) جانشینی پیامبر نصب شد و نیز به مضمون جمله «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم» مسلمانان در آرامش و امنیت نسبی قرار گرفتند و نیز به مضمون «و رضیت لکم الاسلام دینا» آیین مورد رضایت پروردگار در میان مسلمانان استقرار یافت.
«طِوال، عبارت است از هفت سوره از بقره تا توبه، منهاى سوره انفال. مفصّلات عبارت از 66 سوره کوچک قرآن است، بعد از سوره حجرات؛ یعنى از سوره «ق» آغاز مىشود تا پایان قرآن، به اضافه سوره حمد که در اول قرآن قراردارد». این متن بخشی از نوشتهای است که بلاگر وبنوشت «تنزیل» به آدرس tanzeel.mihanblog.com درباره نام سورههای قرآن و دستهبندیهای آنها نوشتهاست.
نویسنده در ادامه مطلب فوق مینویسد: «حامدات» پنج سوره است که با «الحمدللَّه» آغاز مىشود که از این قرار است: 1.سوره فاتحه. 2. سوره انعام. 3. کهف. 4. سبأ. 5. فاطر. «مسبّحات» عبارتند از اِسراء، حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن و اعلى. «زهراوان» یا «زهراوین» به دو سوره قرآن اطلاق مىگردد: بقره و آلعمران. «معوّذتین» نام دو سوره آخر قرآن، یعنى فلق و ناس است که چون حضرت رسول(ص) با خواندن آنها نوادگانش حسن و حسین(ع) را تعویذ مىکرد (بهپناه خداوند مىسپرد) به این نامها خوانده شدهاند.
لفظ «آمثانى» در اصطلاح علوم قرآنى |
تمام سورههایى که بعد از سوره شعراء تا سوره حجرات قرار دارند و تعداد آیات آنها از صد کمتر است. |
بلاگر در ادامه مینویسد: «مئون» یا «مئین» سورههایى هستند که بیش از صد آیه دارند و عبارتند از سوره یونس تا سوره شعراء، منهاى سورههاى ابراهیم، رعد، حجر، مریم، نور، فرقان که کمتر از صد آیه دارند. بهاضافه سوره صافّات، جمعاً یازده سوره و نام آنها از این قرار است: یونس، هود، یوسف، نحل، اِسراء، کهف، طه، انبیاء، مؤمنون، شعراء، صافّات.
در انتهای مطلب بلاگر به لفظ «آمثانى» در اصطلاح علوم قرآنى میپردازد و مینویسد: تمام سورههایى که بعد از سوره شعراء تا سوره حجرات قرار دارند و تعداد آیات آنها از صد کمتر است. این سورهها از سوره 27 (نمل) آغاز و تا سوره 49 (حجرات) ادامه پیدا مىکند، بهاستثناى سوره صافّات که 182 آیه دارد، و به اضافه هشت سوره دیگر که تعداد آیات آنها از صد کمتر است؛ یعنى انفال، رعد، ابراهیم، حجر، مریم، حج، نور، فرقان.
بلاگر «کتاب آسمانی» در پستی از وبنوشت خود با استفاده از آیهی 51 سورهی شوری به بررسی وحی مستقیم، وحى از پس پرده و وحی به واسطه فرشته به عنوان راههای سخن گفتن خدا با پیامبران میپردازد.
نویسنده با استفاده از آیهی 51 سورهی شوری که میفرماید: « و شایسته هیچ انسانى نیست که خدا با او سخن گوید، مگر از راه وحى یا از پشت حجاب، یا رسولى مىفرستد و به فرمان او آنچه را بخواهد وحى مى کند، چرا که او بلند مقام و حکیم است»، به بیان انواع وحی میپردازد.
سومین نوع از انواع وحى |
وحی به واسطه فرشته است که در این نوع ارتباط، فرشته از جانب خدا نازل مىشود و علوم و معارف الهى را به پیامبران القا مىکرده است. واسطه در نزول قرآن، جبرئیل امین است که به محضر پیامبر شرفیاب مىشد و آیات قرآن را بر ایشان القا مىکرد. |
بلاگر در بیان نوع اول وحى، به وحی مستقیم اشاره میکند و در اینباره چنین میآورد: در این نوع، بدون واسطه و به صورت پنهانى و سریع به پیامبر القا مىشده است. کیفیت این نوع ارتباط بر ما پوشیدهاست. ولى از گزارشهایى که در روایات و تاریخ نقل شده است چنین برمىآید که تلقى و دریافت وحى در این نوع ارتباط، دشوارتر بوده و آمادگى بیشترى لازم داشته است. وی در ادامه از «عبارة بن صامت» نقل مىکند که «هنگام نزول وحى گونههاى پیامبر(ص) در همکشیده میشد و رنگ او تغییر مىکرد، در آن حال سر خود را فرومىافکند و صحابه نیز چنین مىکردند».
بلاگر این وبنوشت سپس به نوع دوم میپردازد که وحى از پس پرده است. خداى متعال در این نوع ارتباط، بدون وساطت فرشته با پیامبر سخن مىگوید. پیامبر نیز کلام خدا را مىشنود، ولى این کلام از جایى یا شیاى شنیده مىشود همانگونه که خداى متعال با خلق صدایى در درخت با حضرت موسى(ع) سخن گفت.
وی در ادامه به نقل از علامه طباطبایى مىنویسد: «در این نوع از وحى، واسطهاى وجود دارد که به نام حجاب معرفى شده است، لیکن این واسطه سخن نمىگوید بلکه صدا از ماوراى آن شنیدهمىشود. ناگفته نماند که ماورا به معناى پشت سر نیست بلکه به معناى خارج از شىء و محیط به آن است».
نویسنده، وحی به واسطه فرشته را به عنوان سومین نوع از انواع وحى عنوان کرده و چنین میآورد: در این نوع ارتباط، فرشته از جانب خدا نازل مىشود و علوم و معارف الهى را به پیامبران القا مىکرده است. واسطه در نزول قرآن، جبرئیل امین است که به محضر پیامبر شرفیاب مىشد و آیات قرآن را بر ایشان القا مىکرد.
وبنوشت «علوم قرآنی»
این وبلاگنویس در پایان نیز به نقل روایتی از«حارث» میپردازد و مینویسد: «حارث»از پیامبر پرسید: «وحى چگونه بر شما نازل مىشود؟ حضرت فرمود: گاهى صدایى را که شبیه صداى زنگ است، مىشنوم و برایم شدید است. وقتى این حالت برطرف مىشود آنچه را گفته در حافظه دارم و گاهى فرشته وحى به صورت مردى برایم ظاهر مىشود و با من سخن مىگوید و آنچه را گفته همه را ضبط مىکنم».
بسیارى از محققان اسلامى عقیده دارند، قرآن در زمان خود پیامبر(ص) به ترتیب کنونى گردآورى شدهاست. وبنویس «تاریخ قرآن» به آدرس ramazan1346.persianblog.com به بررسی چگونگی جمعآوری آیات قرآن به شکل امروزی پرداختهاست.
«بدون شک تمام قرآن در مدت 23 سال، به مناسبتهاى مختلف نازل شده که همه آن در قلب مقدس پیامبر اکرم(ص) جاى گرفتهاست و با تبلیغ آن حضرت، بسیارى از صحابه آن را مینوشتند، یا حفظ مىکردند». بلاگر ضمن بیان مطلب فوق مینویسد:
جمع آوری قرآن در زمان عثمان |
عثمان از میان قرائتهاى مختلف قرآن، قرائت مشهورى را که میان مسلمانان متعارف بود، را انتخاب و دستور دارد که همه از آن پیروى کنند |
بسیارى از محققان اسلامى عقیده دارند، قرآن در زمان خود پیامبر(ص) به ترتیب کنونى گردآورى شدهاست. یکى از حکمتهاى این ترتیب، ارتباط خاصى است که میان انتهاى هر سوره با ابتداى سوره دیگر وجود دارد.
بلاگر با اشاره به انتخاب قرائت در زمان عثمان چنین ادامه میدهد: با توجه به این نظر تنها کارى که در زمان عثمان انجامگرفت، این بود که قرائتهاى مختلف قرآن را جمعآوری و قرائت مشهورى را که میان مسلمانان معمول و متعارف بود را انتخاب و سپس دستور داد که همه از آن قرائت، پیروى کنند.
وبنویس در ادامه مینویسد: برخى از دانشمندان نیز بر این باورند که قرآن پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) جمع آورى شدهاست. آنها معتقدند که بعد از رحلت پیامبر، ابابکر به شخصى دستور داد تا با نظارت صحابه پیامبر، قرآن را گردآورى کنند. این قرآن، پس از ابابکر به همسر پیامبر(حفصه) منتقل شد. در زمان عثمان، چون هر کس هرآنچه را که از قرآن، نزد کاتبان یا حافظان آموختهبود، قرآن مىنامید، عثمان با توجّه به قرآنى که نزد «حفصه» بود، تحت نظارت یاران پیامبر، آن را به شکلى که هماکنون در دست ماست، تدوین کرد.
بلاگر در پایان چنین میآورد: ترتیب آیات قرآن بر اساس وحى و دستور پیامبر(ص) صورت گرفتهاست که نشانه توقیفى بودن ترتیب آیات است. بنابراین کارى که در زمان عثمان صورت گرفتهاست یکى کردن قرائتهاى مختلفى است که در آن زمان میان مردم متداول بودهاست.
تکرار واژهها، یکی از جنبههای اعجاز عددی قرآن است که وبلاگ«بلوط سحرآمیز» در این پست از وبلاگ خود، با ذکر چند مثال به بررسی این نوع اعجاز قرآن پرداخته است.
بلاگر در آغاز با اشاره به هماهنگی تعداد واژههای تکراری قرآن مینویسد: کلمه دنیا 115 بار و کلمه آخرت نیز 115 بار تکرار شدهاست. کلمه گیاه 26 بار و کلمه درخت هم 26 بار، کلمه تابستان گرم 5 بار و کلمه زمستان سرد نیز 5 بار، زکات 32 بار و برکت هم 32 بار، شراب 6 بار و مستی هم 6 بار، فقر 13 بار و ثروت هم 13 بار، فرشته 88 بار و شیطان هم 88 بار، بهشت 77 بار و جهنم هم 77 بار، شیاطین 68 بار و ملائک هم ۶۸ بار، حیات 71 بار و کلمه موت هم71 بار در قرآن استفاده شده است.
تعداد تکرار واژه مرد و زن در قرآن |
در هر انسان مؤنث 23 جفت کروموزم xx و در هر انسان مذکر 23 جفت کروموزوم xy وجود دارد. در قرآن کریم هم 23 بار اسم زن و 23 بار اسم مرد به صورت واضح به کار رفتهاست. |
نویسنده در ادامه چنین میآورد: کلمه یوم به معنای روز به صورت مفرد 365 بار به تعداد روزهای سال شمسی در قرآن به کار رفتهاست و به صورت تثنیه و جمع 30 بار به تعداد روزهای ماه، کلمه شهر به معنای ماه، ۱۲ با در قرآن دیده میشود، یعنی درست به تعداد ماههای سال، کلمه الساعه در قرآن 24 بار به کار رفتهاست. «سماوات السبع» یا «سبع سماوات» یا «هفت آسمان» 7 بار استفاده شده است. سجده و مشتقات آن 34 مرتبه به کار رفته که برابر مجموع سجدههای 1۷رکعت نماز شبانه روزی است. مشتقات وحی به تعداد اوصیای الهی 12 بار به کار رفتهاست. لفظ شیعه و مشتقاتش 12 بار و مشتقات فرقه 72 بار به تعداد 72 فرقه اسلامی به کار رفتهاست.
بلاگر در پایان با اشاره به مسئله ژنتیکی مطرح شذه در قرآن و تعداد کروموزومهای انسان مینویسد: ساختمان ژن انسانها بستگی به نوع کروموزومهایی دارد که در ژن موجود است. فرق میان زن و مرد در نوع 23 جفت کروموزومی است که در ژن هر کدام موجود است. در هر انسان مؤنث 23 جفت کروموزم xx و در هر انسان مذکر 23 جفت کروموزوم xy وجود دارد. در قرآن کریم هم 23 بار اسم زن و 23 بار اسم مرد به صورت واضح به کار رفتهاست.
با توجه به کثرت سایتهای قرآنی و غلبه آنها بر وبلاگهای قرانی از لحاظ کمی و کیفی، هنوز وبلاگهای قرآنی در سطح وبلاگستان مطرح نیستند و این موضوع نیاز به تبلیغات بیشتر و ارائه موضوعات بهتر دارد.
«محمد سجاد جوزدانی»، دانشجو و پژوهشگر ساکن مسکو، در گفتگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، ضمن بیان مطلب فوق، با تاکید بر هدایت وبلاگهای قرآنی توسط خود وبلاگها گفت: بیش از هر کسی هدایت این وبلاگها به دست صاحبان این وبلاگها است و ورود افرادی که در این زمینه از تخصص و مطالعات بیشتر و بهتری برخوردارند، بیتردید مبارک خواهد بود. این حمایت اگر به صورت سایبریک باشد بسیار مطلوب است.اختصاص سرویسهای وبلاگی برای این کار میتواند در راستای این فعالیت مد نظر قرار گیرد.
با یک نگاه کلی میتوان گفت که فضای وبلاگنویسی دارای ادبیات مختص به خود است |
در نگاه اول شاید در تعارض با ورود بحثهای قرآنی به این فضا باشد. اگر به چند سال پیش بازگردیم، شروع تولید نرمافزارهای قرآنی نیز اینچنین به نظر میآمد و همانطور که امروز مشاهده میشود این تولیدات، چه از لحاظ کمی و چه کیفی به حد مطلوبی رسیده است |
وی دربارهی عقیده بعضی از افراد در مورد تعارض وبلاگنویسی قرآنی با اصل مفهوم وبلاگها گفت: با یک نگاه کلی میتوان گفت که فضای وبلاگنویسی دارای ادبیات مختص به خود است و در نگاه اول شاید در تعارض با ورود بحثهای قرآنی به این فضا باشد. اگر به چند سال پیش بازگردیم، شروع تولید نرمافزارهای قرآنی نیز اینچنین به نظر میآمد و همانطور که امروز مشاهده میشود این تولیدات، چه از لحاظ کمی و چه کیفی به حد مطلوبی رسیده است. در مورد وبلاگنویسی نیز به همین ترتیب است. اگر حرکت وبلاگنویسی قرآنی به صورت خودجوش بهراه افتد نتایج مثبتی خواهد داشت. چرا که این فضای مجازی و سایبریک قطعا موجبات نگاه امروزی به مفاهیم قرآنی و دینی را تا حدی فراهم میآورد.
وبلاگهای قرآنی میتوانند از امکان پادکست در وبلاگ خود استفاده کنند
بلاگر وبلاگ«وبنگاشت» دربارهی نحوه ورود مطالب قرآنی به وبلاگها تصریح کرد: ورود مطالب قرآنی باز بسته به شرایط، علایق و حوزه معلومات یک وبلاگنویس میتواند اختصاصا تخصصی و در یک شاخه باشد و یا میتواند به صورت متنوع و عام باشد. همچنین حرکت جدیدی که این روزها در فضای وبلاگستان به چشم میخورد، تولید پادکست یا همان رادیو اینترنتی است که وبلاگهای قرآنی نیز میتوانند از این امکان استفاده نموده و بحث و نظرات و حتی به پخش قرائت قرآن به عنوان بخشی از وبلاگ خود بپردازند.
در پایان این فعال عرصه سایبر، حمایت سایبریک از وبلاگها و اختصاص دادن سرویسهای وبلاگی برای این کار را بسیار مطلوب خوانده و دربارهی تاثیر قرآن بر جامعه مجازی گفت: با توجه به جامعه دینی کشور، پیوند زندگی مجازی و سایبریک با مفاهیم قرآنی و در کل با خود قرآن، بیتردید تاثیرات مثبتی بر این فضای مجازی خواهد داشت.
وبلاگ«وبنگاشت» را اینجا ببینید.