تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

نگاهی به اعجاز «سخن» در قرآن

خداوند چنان زیبا در سخن خود تجلی می‌نماید که دیگران، نه بلهاء بشر بلکه فصحا و اندیشه‌وران در مقابل او گنگ و خاموش خواهندشد زیرا که دست خدا بالای دست‌ها است.

وبلاگ«زیباترین سخن» به نشانی http://zibasokhan.persianblog.com از جمله وبلاگ‌های قرآنی است‌که به صورت تخصصی به موضوعاتی می‌پردازد که درباره‌ی «سخن» در قرآن مطرح شده است. یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های نوشتاری این بلاگر، ذکر منابع پژوهش‌ها است.

 زیبا سخن و سخن زیبا گفتن با مراحل خاص خودش در محدوده بشری وجود دارد
زیبا سخن و سخن زیبا گفتن* با مراحل خاص خودش به گونه‌ای است که تا در محدوده بشری وجود دارد، امکان آفریدن زیبا‌تراز آن و مقابله با آن وجود دارد. هر سخنوری در هر مرحله از زیبایی سخن، سخن‌ زیبا بگوید دیر یا زود زیبایی آن زدوده و مشمول مرور زمان و مغلوب زیبایی‌های دیگران قرار خواهد گرفت

«اعجاز سخن» عنوان مطلبی است که این بلاگر در یکی از پست‌های وبلاگ خود به آن پرداخته است. در این مطلب چنین آمده است:

زیبا سخن و سخن زیبا گفتن* با مراحل خاص خودش به گونه‌ای است که در محدوده بشری وجود دارد، امکان آفریدن زیبا‌تراز آن و مقابله با آن وجود دارد.

هر سخنوری در هر مرحله از زیبایی سخن، سخن‌ زیبا بگوید دیر یا زود زیبایی آن زدوده و مشمول مرور زمان و مغلوب زیبایی‌های دیگران قرار خواهد گرفت و تحولات فرهنگی آن را جایگزین می‌نماید، زیرا زیبایی هنر انسان روند تکاملی دارد و در وادی هنرهای انسانی دست بالای دست بسیار است، «فوق کل ذی علم علیم»؛** «برتر از هر دانا داناتری است» . اما وقتی از محدوده بشری گذشت و نوبت به آفریدگار سخن و زیبایی که زیبایی محض است رسید آن‌گاه دیگر توان زیباتر از آن وجود نخواهد داشت.

زیرا او آن چنان زیبا در سخن خود تجلی می‌نماید که دیگران، نه بلهاء بشر بلکه فصحا و اندیشه‌وران در مقابل او گنگ و خاموش خواهند شد زیرا که دست خدا بالای دست‌ها است. «یدالله فوق ایدیهم»؛*** «قدرت خدا بالاترین قدرت‌ها‌است». این مرحله از سخن اعجاز نامیده می‌شود که یارای مقابله با آن را از همه کس گرفته است . حتی تناسب میان سخن خود و و مخلوق را ضعیف نموده که نسبت سخن خدا با سخن مردم همانند گلستان با طراوت و شادابی است که در کویر سخن روییده است و همگان را به سوی خود جذب می‌نماید.

‌پانوشت:

* منظور از سخن زیبا، زیبایی محتوای سخن است که سخن صحیح و عمیق و استوار باشد و به تعبیر دیگر حرف خوب زدن. منظور از زیبا سخن، زیبایی‌های ظاهر سخن است که به فنون معانی و بیان بدیع از لحاظ قالب الفاظ و جمله‌بندی به آن‌ها می‌پردازد.

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=54269

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد