إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ (1) وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ (2) لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3) تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ (4) سَلَامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ (5)
إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا (1) وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا (2) وَقَالَ الْإِنسَانُ مَا لَهَا (3) یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا (4) بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحَى لَهَا (5) یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتاً لِّیُرَوْا أَعْمَالَهُمْ (6) فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ (7) وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَهُ (8)
وَالْعَادِیَاتِ ضَبْحاً (1) فَالْمُورِیَاتِ قَدْحاً (2) فَالْمُغِیرَاتِ صُبْحاً (3) فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعاً (4) فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعاً (5) إِنَّ الْإِنسَانَ لِرَبِّهِ لَکَنُودٌ (6) وَإِنَّهُ عَلَى ذَلِکَ لَشَهِیدٌ (7) وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَیْرِ لَشَدِیدٌ (8) أَفَلَا یَعْلَمُ إِذَا بُعْثِرَ مَا فِی الْقُبُورِ (9) وَحُصِّلَ مَا فِی الصُّدُورِ (10) إِنَّ رَبَّهُم بِهِمْ یَوْمَئِذٍ لَّخَبِیرٌ (11)
أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ (1) حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ (2) کَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ (3) ثُمَّ کَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ (4) کَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ (5) لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ (6) ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَیْنَ الْیَقِینِ (7) ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ (8)
با نظرات سازنده ی خود ما را در تکمیل وبلاگ و ارائه مطالب سودمند و باکیفیت یاری فرمایید.
از طریق نظردهی انتهای یادداشت ها و ای میل های زیر:
با تشکر بسیار فراوان
بلاگر «پاسخ به سوالات قرآنی» به آدرس ghorany.blogsky.com در مطلبی به بررسی اقوال و احتمالات مختلف مطرح شده در تفسیر المیزان، دربارهی کلمهی«اعراف» که در آیه 46 سوره اعراف ذکر شده است میپردازد.
بلاگر ضمن بیان آیه 46 سوره اعراف که میفرماید: «بین اهل بهشت و اهل جهنم حجاب و پردهاست، اعراف مردانى هستند که مردم را ازچهرههایشان مىشناسند و آنان به اهل بهشت ندا مىدهند: سلام علیکم. آنان هنوز داخل بهشت نشدهاند، ولى امید و طمع دارند که داخل بهشت شوند» به اقوال و احتمالات مختلفى که در تفسیر المیزان در بارهی اعراف وجود دارد اشاره کرده و مینویسد:
1. اعراف جایى است که مُشْرِف بر اهل بهشت و اهل جهنم است.
اهل اعراف: |
1. اهل اعراف رجالى از اهل منزلت و کرامت هستند. 2. کسانى که اعمال خوب و بدشان مساوى است. 3. عدّهاى از ملائکه هستند. |
2. دیوارى است میان بهشت و جهنم.
3. تلّى میان بهشت و جهنم است که بر روى آن عدهاى از گناهکاران قرار دارند.
4. دیوارى است که خداوند بین مؤمنان و منافقان در آیه ذکر کردهاست.
5. معناى اعراف جایگاه شناسایى بین بهشتیان و جهنمیان است.
6. اعراف همان پل صراط است.
پیامبر اکرم(ص) |
«اى على! تو و اوصیاى بعد از تو اعراف بین بهشت و جهنم خواهید بود و داخل بهشت نمىشود مگر کسى که شما را بشناسد و شما نیز او را بشناسید و داخل جهنم نمىشود مگر کسى که شما را انکار کند یا شما او را نشناسید». |
بلاگر در بخشی از این متن اهل اعراف را چنین معرفی کرده است:
1. اهل اعراف رجالى از اهل منزلت و کرامت هستند.
2. کسانى که اعمال خوب و بدشان مساوى است.
3. عدّهاى از ملائکه هستند.
نویسنده در ادامه ضمن اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) که فرمودند: «ما بر اعراف خواهیم بود. یاران خود را از چهرههایشان مىشناسیم»، در نقل قولی از سلمان فارسی مینویسد: سلمان فارسى نقل میکند که از پیامبر بیشتر از ده مرتبه شنیدم که به امام على(ع) فرمود: «اى على! تو و اوصیاى بعد از تو اعراف بین بهشت و جهنم خواهید بود و داخل بهشت نمىشود مگر کسى که شما را بشناسد و شما نیز او را بشناسید و داخل جهنم نمىشود مگر کسى که شما را انکار کند یا شما او را نشناسید».
بلاگر در پایان به دو گروه حاضر در اعراف اشاره کرده ومی نویسد: گروه اول، گروهى مانند ائمه، پیامبران و اوصیاى آنها که نظارت بر وضع بهشتیان و دوزخیان دارند و گروه دیگر گنهکاران از امتهاى پیشین و امت محمد مىباشند که آنها امیدوارند مورد شفاعت واقع شوند، چون نه کفه اعمال بد آنها مىچربد، نه کفه اعمال خوب آنها.