تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

بررسی چگونگی جمع‌آوری آیات قرآن در وبلاگ«تاریخ قرآن»

 

بسیارى از محققان اسلامى عقیده دارند، قرآن در زمان خود پیامبر(ص) به ترتیب کنونى گردآورى شده‌است. وب‌نویس «تاریخ قرآن» به آدرس ramazan1346.persianblog.com به بررسی چگونگی جمع‌آوری آیات قرآن به شکل امروزی پرداخته‌است.

«بدون شک تمام قرآن در مدت 23 سال، به مناسبت‌هاى مختلف نازل شده‌ که همه آن در قلب مقدس پیامبر اکرم(ص) جاى ‌گرفته‌است و با تبلیغ آن حضرت، بسیارى از صحابه آن را ‌می‌نوشتند، یا حفظ مى‌کردند». بلاگر ضمن بیان مطلب فوق می‌نویسد:

 جمع آوری قرآن در زمان عثمان
عثمان از میان قرائت‌هاى مختلف قرآن، قرائت مشهورى را که میان مسلمانان متعارف بود، را انتخاب و دستور دارد که همه از آن پیروى کنند

بسیارى از محققان اسلامى عقیده دارند، قرآن در زمان خود پیامبر(ص) به ترتیب کنونى گردآورى شده‌است. یکى از حکمت‌هاى این ترتیب، ارتباط خاصى است که میان انتهاى هر سوره با ابتداى سوره دیگر وجود دارد.

بلاگر با اشاره به انتخاب قرائت در زمان عثمان چنین ادامه می‌دهد: با توجه به این نظر تنها کارى که در زمان عثمان انجام‌گرفت، این بود که قرائت‌هاى مختلف قرآن را جمع‌آوری و قرائت مشهورى را که میان مسلمانان معمول و متعارف بود را انتخاب و سپس دستور داد که همه از آن قرائت، پیروى کنند.

وب‌نویس در ادامه می‌نویسد: برخى از دانشمندان نیز بر این باورند که قرآن پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) جمع آورى شده‌است. آن‌ها معتقدند که بعد از رحلت پیامبر، ابابکر به شخصى دستور داد تا با نظارت صحابه پیامبر، قرآن را گردآورى کنند. این قرآن، پس از ابابکر به همسر پیامبر(حفصه) منتقل شد. در زمان عثمان، چون هر کس هرآنچه را که از قرآن، نزد کاتبان یا حافظان آموخته‌بود، قرآن مى‌نامید‌، عثمان با توجّه به قرآنى که نزد «حفصه» بود، تحت نظارت یاران پیامبر، آن را به شکلى که هم‌اکنون در دست ماست، تدوین کرد.

بلاگر در پایان چنین می‌آورد: ترتیب آیات قرآن بر اساس وحى و دستور پیامبر(ص) صورت‌ گرفته‌است که نشانه توقیفى بودن ترتیب آیات است. بنابراین کارى که در زمان عثمان صورت گرفته‌است یکى کردن قرائت‌هاى مختلفى است که در آن زمان میان مردم متداول بوده‌است.

 

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=52931

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد