تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

پژوهشی درباره‌ی انواع وحی در وبلاگ«کتاب آسمانی»

 

بلاگر «کتاب آسمانی» در پستی از وب‌نوشت خود با استفاده از آیه‌ی 51 سوره‌ی شوری به بررسی وحی مستقیم، وحى از پس پرده و وحی به واسطه فرشته به عنوان راه‌های سخن گفتن خدا با پیامبران می‌پردازد.

نویسنده با استفاده از آیه‌ی 51 سوره‌ی شوری که می‌فرماید: « و شایسته هیچ انسانى نیست که خدا با او سخن گوید، مگر از راه وحى یا از پشت حجاب، یا رسولى مى‌فرستد و به فرمان او آن‌چه را بخواهد وحى مى کند، چرا که او بلند مقام و حکیم است»، به بیان انواع وحی می‏پردازد.

 سومین نوع از انواع وحى
وحی به واسطه فرشته است که در این نوع ارتباط، فرشته از جانب خدا نازل مى‏شود و علوم و معارف الهى را به پیامبران القا مى‏کرده است. واسطه در نزول قرآن، جبرئیل امین است که به محضر پیامبر شرف‏یاب مى‏شد و آیات قرآن را بر ایشان القا مى‏کرد.

بلاگر در بیان نوع اول وحى، به وحی مستقیم اشاره می‏کند و در این‌باره چنین می‏آورد: در این نوع، بدون واسطه و به صورت پنهانى و سریع به پیامبر القا مى‏شده ‏است. کیفیت این نوع ارتباط بر ما پوشیده‏است. ولى از گزارش‏هایى که در روایات و تاریخ نقل شده است چنین بر‌مى‏آید که تلقى و دریافت وحى در این نوع ارتباط، دشوارتر بوده و آمادگى بیشترى لازم داشته است. وی در ادامه از «عبارة بن صامت» نقل مى‏کند که «هنگام نزول وحى گونه‏هاى پیامبر(ص) در هم‏کشیده‏ می‏شد و رنگ او تغییر مى‏کرد، در آن حال سر خود را فرومى‏افکند و صحابه نیز چنین مى‏کردند».

بلاگر این وب‏نوشت سپس به نوع دوم می‏پردازد که وحى از پس پرده است. خداى متعال در این نوع ارتباط، بدون وساطت فرشته با پیامبر سخن مى‏گوید. پیامبر نیز کلام خدا را مى‏شنود، ولى این کلام از جایى یا شی‏اى شنیده مى‏شود همان‏گونه که خداى متعال با خلق صدایى در درخت با حضرت موسى‏(ع) سخن گفت.

وی در ادامه به نقل از علامه طباطبایى‏ مى‏نویسد: «در این نوع از وحى، واسطه‏اى وجود دارد که به نام حجاب معرفى شده است، لیکن این واسطه سخن نمى‏گوید بلکه صدا از ماوراى آن شنیده‏مى‏شود. ناگفته نماند که ماورا به معناى پشت سر نیست بلکه به معناى خارج از شى‏ء و محیط به آن است».

نویسنده، وحی به واسطه فرشته را به عنوان سومین نوع از انواع وحى عنوان کرده و چنین می‌آورد: در این نوع ارتباط، فرشته از جانب خدا نازل مى‏شود و علوم و معارف الهى را به پیامبران القا مى‏کرده است. واسطه در نزول قرآن، جبرئیل امین است که به محضر پیامبر شرف‏یاب مى‏شد و آیات قرآن را بر ایشان القا مى‏کرد.
وب‏نوشت «علوم قرآنی»

این وبلاگ‌نویس در پایان نیز به نقل روایتی از«حارث» می‌پردازد و می‌نویسد: «حارث»از پیامبر پرسید: «وحى چگونه بر شما نازل مى‏شود؟ حضرت فرمود: گاهى صدایى را که شبیه صداى زنگ است، مى‏شنوم و برایم شدید است. وقتى این حالت برطرف مى‏شود آن‌چه را گفته در حافظه دارم و گاهى فرشته وحى به صورت مردى برایم ظاهر مى‏شود و با من سخن مى‏گوید و آنچه را گفته همه را ضبط مى‏کنم».

 

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=52930

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد