تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

پژوهشی درباره‌ی کلمه«اعراف» در وبلاگ«پاسخ به سوالات قرآنی»

 

 

بلاگر «پاسخ به سوالات قرآنی» به آدرس ghorany.blogsky.com در مطلبی به بررسی اقوال و احتمالات مختلف مطرح شده در تفسیر المیزان، درباره‌ی کلمه‌ی«اعراف» که در آیه 46 سوره اعراف ذکر شده است می‌پردازد.

بلاگر ضمن بیان آیه 46 سوره اعراف که‌ می‌فرماید: «بین اهل بهشت و اهل جهنم حجاب و پرده‌است، اعراف مردانى هستند که مردم را ازچهره‌هایشان مى‌شناسند و آنان به اهل بهشت ندا مى‌دهند: سلام علیکم. آنان هنوز داخل بهشت نشده‌اند، ولى امید و طمع دارند که داخل بهشت شوند» به اقوال و احتمالات مختلفى که در تفسیر المیزان در باره‌ی اعراف وجود دارد اشاره کرده و می‌نویسد:

1. اعراف جایى است که مُشْرِف بر اهل بهشت و اهل جهنم است.

 اهل اعراف:
1. اهل اعراف رجالى از اهل منزلت و کرامت هستند.
2. کسانى که اعمال خوب و بدشان مساوى است.
3. عدّه‌اى از ملائکه هستند.

2. دیوارى است میان بهشت و جهنم.

3. تلّى میان بهشت و جهنم است که بر روى آن عده‌اى از گناه‌کاران قرار دارند.

4. دیوارى است که خداوند بین مؤمنان و منافقان در آیه ذکر کرده‌است.

5. معناى اعراف جایگاه شناسایى بین بهشتیان و جهنم‌یان است.

6. اعراف همان پل صراط است.

 پیامبر اکرم(ص)
«اى على! تو و اوصیاى بعد از تو اعراف بین بهشت و جهنم خواهید بود و داخل بهشت نمى‌شود مگر کسى که شما را بشناسد و شما نیز او را بشناسید و داخل جهنم نمى‌شود مگر کسى که شما را انکار کند یا شما او را نشناسید».

بلاگر در بخشی از این متن اهل اعراف را چنین معرفی کرده است:

1. اهل اعراف رجالى از اهل منزلت و کرامت هستند.

2. کسانى که اعمال خوب و بدشان مساوى است.

3. عدّه‌اى از ملائکه هستند.

نویسنده در ادامه ضمن اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) که فرمودند: «ما بر اعراف خواهیم بود. یاران خود را از چهره‌هایشان مى‌شناسیم»، در نقل قولی از سلمان فارسی می‌نویسد: سلمان فارسى نقل می‌کند که از پیامبر بیشتر از ده مرتبه شنیدم که به امام على(ع) فرمود: «اى على! تو و اوصیاى بعد از تو اعراف بین بهشت و جهنم خواهید بود و داخل بهشت نمى‌شود مگر کسى که شما را بشناسد و شما نیز او را بشناسید و داخل جهنم نمى‌شود مگر کسى که شما را انکار کند یا شما او را نشناسید».

بلاگر در پایان به دو گروه حاضر در اعراف اشاره کرده ومی نویسد: گروه اول، گروهى مانند ائمه، پیامبران و اوصیاى آن‌ها که نظارت بر وضع بهشتیان و دوزخیان دارند و گروه دیگر گنه‌کاران از امت‌هاى پیشین و امت محمد مى‌باشند که آن‌ها امیدوارند مورد شفاعت واقع شوند، چون نه کفه اعمال بد آن‌ها مى‌چربد، نه کفه اعمال خوب آن‌ها.

 

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=52771

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد