تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

دست یافتن به معرفت حقیقی

* هر که عبرت گیرد بینش می یابد؛ و آنکه بینش یابد درک او نیکو می شود؛ و آنکه درک نیکو داشته باشد
به معرفت حقیقی دست می یابد.
                                        (حکمت 209)


منبع: صفحه ی 533 شبکه ی پیام نمای جمهوری اسلامی ایران مورخ: پنجشنبه/1384/12/11

محاسبه ی اعمال خویش

* کسی که به محاسبه اعمال خویش بپردازد سود می برد؛ و هر که از آن غافل شود زیان می بیند.


منبع: صفحه ی 533 شبکه ی پیام نمای جمهوری اسلامی ایران مورخ: پنجشنبه/1384/12/11

بودجه ناچیز مراکز قرآنی

 در هفته‌های اخیر با مطرح شدن لایحه بودجه سال ۱۳۸۵، موضوع اختصاص بودجه به مراکز دینی و قرآنی به یکی از بحث‌های داغ و رایج در میان دستگاه های مرتبط با این موضوع تبدیل شد.

چندی پیش روسای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و همچنین مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و معاون فرهنگی و امور مجلس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز با حضور در جلسه‌ای مشترک در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گزارش‌هایی را در مورد عملکرد بودجه‌ای و برنامه‌های سال آینده سازمان و مراکز متبوع‌شان ارائه دادند.

در بین گزارش‌های نهادهای مختلف دینی و قرآنی به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شکوه و شکایت از کمبود اعتبارات در بودجه سال ۱۳۸۵ و درخواست از کمیسیون فرهنگی و کمیسیون برنامه و بودجه برای افزایش آن، وجه مشترک مذاکرات نهادهای دینی با نمایندگان مجلس بود.

گروه گزارش ایکنا برای انعکاس دیدگاه‌های نمایندگان مردم به مجلس شورای اسلامی رفته و نظرات آنها را درباره بودجه مراکز دینی جویا شده است.

بودجه برابر عملکرد

«حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری» نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیابی کردن نگاه مجلس شورای اسلامی به بودجه مراکز دینی و قرآنی کشور می‌گوید: «اختصاص بودجه به مراکز دینی و قرآنی برابر فعالیت‌ها و عملکرد آنهاست و براساس برنامه‌هایی است که قبلا ارائه گردیده این امر صورت می گیرد؛ یعنی عملکرد هر دستگاهی برابر توانایی‌ها و نوع مدیریت آنها درکمیسیون های مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و برابر عملکرد گذشته بودجه آینده این مراکز را مشخص می‌کنیم و هر دستگاه دینی و مذهبی که فعال تر و پرکارتر باشد و برنامه‌های راهبردی اثرگذاری در توسعه مسائل دینی داشته باشد، قطعا در بحث بودجه مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.»

 «حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری» نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:
«هر دستگاه دینی و مذهبی که فعال تر و پرکارتر باشد و برنامه‌های راهبردی اثرگذاری در توسعه مسائل دینی داشته باشد قطعا در بحث بودجه مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.»

این نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که آیا بودجه‌های اختصاص یافته به مسائل دینی و قرانی می‌تواند ما را به مقاصد و الای معنوی و ترویج امور دینی برساند می‌گوید: «برای رسیدن به هر مقصدی و درهر زمینه‌ای باید برنامه ریزی کرد و مسلماً برای تحقق اهداف والای اسلامی و قرآنی هم، بودجه و نوع مدیریت مهم است؛ یعنی سوای اختصاص بودجه، باید برنامه ریزی‌های هدفمند و کارشناسی شده پشت بند بودجه قرار بگیرد که به نظر من اگر بودجه‌های فعلی را در یک برنامه ریزی نظام مند و دقیق و بدون موازی کاری قرار دهیم، می‌توانیم به نتایج بهتری دست بابیم.»

"حجت‌الاسلام والمسلمین اختری" درباره بودجه مراکز دینی در سال ۱۳۸۵ که هم اکنون در کمیسیون‌های مجلس در دست بررسی است، می‌گوید: «رویکرد نمایندگان خصوصا در کمیسیون فرهنگی به مباحث دینی کاملا مثبت است و مابه تمامی جوانب امر نظر داشته‌ایم و امیدواریم که پس از اختصاص این بودجه‌ها به مراکز دینی، شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر مباحث دینی و ترویج فرهنگ قرانی در جامعه باشیم.»

امنیت اخلاقی در گرو ترویج معنویت

دکتر «محمد خوش چهره» نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گروه گزارش ایکنا درباره امنیت اخلاقی و ترویج معنویت می‌گوید: «امروزه در شرایط کنونی و در حوزه اقتصاد جهانی تلاش زیادی صورت گرفته تا نقش دولت در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی کم رنگ شود؛ اما کماکان در عرصه‌های مختلف این نقش کاملا محسوس است؛ از جمله اینها بحث امنیت اخلاقی است که یکی از قلمروهای آن ترویج معنویت است.به عنوان مثال کمک دولت‌های غرب به کلیسا قابل ملاحظه است و یا مثلا ترکیه که یک کشور لائیک محسوب می‌شود، بودجه‌هایی را برای ترویج مسائل دینی و مذهبی اختصاص می‌دهد. چون عدم توجه به اخلاقیات در جامعه منجر به افزایش بزهکاری، بی‌بند و باری و ... می‌شود که برای کاهش آنها، قطعاً ترویج مباحث اخلاقی لازم و ضروری است.»

 دکتر «محمد خوش چهره» نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی :
« باتوجه به ماهیت نظام دینی و اسلامی کشورمان بحث تعهد دولت نسبت به ترویج دین و پرداختن به مسائل مذهبی امری کاملا اجتناب ناپذیر است و در کنارحضور پررنگ مردم هم امکانات نرم افزاری و سخت افزاری باید موازی با کار و خواسته مردم باشد.»

"دکتر خوش چهره" در ادامه می‌افزاید: «با این نگاه و استدلال و باتوجه به ماهیت نظام دینی و اسلامی کشورمان بحث تعهد دولت نسبت به ترویج دین و پرداختن به مسائل مذهبی امری کاملا اجتناب ناپذیر است و در کنارحضور پررنگ مردم هم امکانات نرم افزاری و سخت افزاری باید موازی با کار و خواسته مردم باشد.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است که موازی کاری برخی از دستگاه‌ها باید اصلاح گرددو کلیه وظایف دینی نهادها در یک چارچوب واحد وهدفمند قرار بگیرد.

 

کمترین امکانات، بیشترین بهره وری

«عشرت شایق» نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «در نظام بودجه ریزی کشور برخی از نهادها و مراکز به دلایل مختلف از بودجه اختصاصی محروم شده و یا بودجه بسیار ضعیف دریافت می‌کنند که می‌توان به بودجه مراکز قرآنی کشور اشاره کرد.»

این نماینده تبریز در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت مراکز دینی و قرآنی می‌گوید: «مراکز قرآنی، متولی ترویج و تبلیغ کتاب الهی مسلمین و میثاق ابدی پروردگار با بندگانش هستندو در شرایط فعلی با کمترین امکانات، بیشترین بهره‌ها را به جامعه می‌رسانند.»

 «عشرت شایق» نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی :
«مراکز قرآنی، متولی ترویج و تبلیغ کتاب الهی مسلمین و میثاق ابدی پروردگار با بندگانش هستندو در شرایط فعلی با کمترین امکانات بیشترین بهره‌ها را به جامعه می‌رسانند.»

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «باید از مراکز دینی و قرآنی حمایت بیشتری شود و این وظیفه مسئولان مربوطه است؛ چرا که افزایش مراکز آموزشی، تهیه ساختمان و تجهیزات لازم ، تربیت مربیان کارآمد و نشر کتب آموزشی لازم و ضروری است و بدون حمایت مسئولان ممکن نخواهد بود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، صداوسیما و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نیز کمیسیون فرهنگی مجلس باید تلاش مضاعفی رادر تخصیص اعتبارات لازم به حوزه ترویج و تبلیغ و فرهنگ سازی قرآنی انجام دهند تا بتوان بر مسائل و مشکلات اخلاقی و اجتماعی فائق آمد.»

منبع: http://www.iqna.ir/?p=ndt&ProdID=42236

غرب باید تاوان بدهد

 زمین گویی با آسمان هماره در تقابل است. آنچه که آسمان پاس اش می دارد. آنچه آسمان بلندمرتبه اش می گرداند، زمین آن را فرو می نهد ...

جمعه - چهاردهم بهمن ماه - تهران

از آن هنگام که گناه ،آدم را از آسمان به زمین نزولش داد و خون هابیل خاک را رنگین کرد، زمین هماره با آسمان سر تقابل داشته است .فرستادگان آسمان پیوسته به زمین آمده‌اند تا آن را آسمانی کنند؛ اما زمین آنها ر ابر نتابیده است. زمین ابراهیم خلیل‌الله را در آتش افکنده؛ با نوح در ستیزیده؛ موسی را سرگردان بیابانها کرده؛ عیسی را مصلوب ساخته و محمد(ص) را رنج داده است؛ رنجی جانکاه و اینک زمین خوی ابلیسی خود را دیگر بار می‌نمایاند و وهن می‌آغازد؛ وهنی ستمگرانه به آخرین فرستاده آسمان و بهترین آنها.

اما صورت رحمانی زمین هرگز در برابر وجه ابلیسی آن ساکت نبوده است.

و امروز نیز ساکت نیست ...

چشم‌هایت را که برای لحظه‌ای می‌بندی، احساس می‌کنی در خانه خدا هستی؛ در آن راهپیمایی ملکوتی با آن شعارهای آسمانی.

جمعیت،حال و هوای تظاهرات قبلی را ندارد؛ حسی خاص، حسی معنوی و آسمانی، همه رافرا گرفته. شعارها بیشتر وجه دینی دارند. جمعیت آمده‌اند که اینبار مستقیماً از دین‌شان،از پیامبرشان دفاع کنند؛ هموکه در دوران زندگی الهی‌اش هم ،چونان امروز هدف تیرهای ستم مخالفان خود بود. او که طشت خاکستر را بر سرش می‌ریختند، برمی‌تابید؛ وهنش می‌کردند، سخنی نمی‌گفت؛ آزارش می‌دادند، تحمل می‌کرد.

جریان طراحی شده

با همگان به رفق و مدارا و مهربانی بود. او که دشمنان خویش را می‌بخشید؛ اسیران را اکرام می‌کرد؛ یتیمان را می‌نواخت و با مسکینان همراه و هم سفر بود و ... او که به حق، «رحمة‌ للعالمین» بود.

اینک اروپا در برابر چنین شخصیتی، قلم به وهن می‌راند و زبان به توهین گشوده است. یک نشریه در یک کشور اروپایی، آنگاه نشریه‌ای دیگر و بعد کشوری دیگر و اینک موج اهانت‌ها، موج نامردمی‌ها در برابر آخرین فرستاده خدا که دین صلح و رحمت و درخشندگی را به زمینیان عرضه کرد تا دنیا و آخرتشان به نیکی باشد.

جمعه، چهاردهم بهمن ماه، تهران و سراسر ایران برخاسته بود تا در برابر این حرکت نابخردانه، ناخشنودی خود را نشان دهد.

در میان جمعیت انبوهی که برای ابراز انزجار از حرکت اخیر اروپا در توهین به پیامبر اسلام آمده‌اند، آهسته گام برمی‌دارد. در خود فرو رفته است. گویی در اندیشه‌ای عمیق است. آهسته به شانه‌اش می‌زنم و می‌گویم قصد تهیه گزارشی در این مورد برای خبرگزاری قرآنی ایران دارم.

واکنش دیر هنگام

خودش را «محمد همتی» معرفی می‌کند و می‌گوید از اینکه نامش «محمد» است، بر خود می‌بالد و اضافه می‌کند:

این حرکت، قطعاً یک حرکت سازماندهی شده و از پیش طراحی شده است. هدف آنها هم سنجش حساسیت مسلمانان درباره مقدسات است. پروژه اصلی آنها کمرنگ کردن باورهای دینی مسلمانان است. آنها از ناحیه هیچ گروهی به اندازه مسلمانان احساس خطر نمی‌کنند. دلیلش هم این است که تنها اسلام است که مبارزه با ظلم و فساد را در حدیک وظیفه دینی قلمداد می‌کند و تنها اسلام است که به این مبارزه وجه اجتماعی می‌بخشد و آن را سازماندهی می‌کند و در شکل جهاد، فراگیرش می‌سازد.

 یک شرکت کننده در راهپیمایی :
«در خیلی از کشورهای اسلامی، مدتها پیش دولتها و مردم واکنش نشان دادند. ما ام القرای جهان اسلام هستیم و ام القرئ نباید آخر باشد.»

من معتقدم این حرکت توسعه یابنده، اصلاً تصادفی نیست و دقیقاً طراحی شده و از پیش تعیین شده است و به همین دلیل باید در برابر آن واکنش مناسب نشان داد؛ واکنشی که متناسب با میزان حساسیت ما نسبت به قداست رسول گرامی اسلام(ص) باشد.

استفاده از ظرفیت بازار جهانی نفت

«رضا صالحی» مرد میانسالی که با مشت گره کرده، علیه توهین‌کنندگان به مقام عصمت نبوی شعار می‌دهد، در پاسخ به پرسش من که «در برابر این امواج موهن چه باید کرد؟» می‌گوید:

 یک دانشجوی کارشناسی ارشد علوم انسانی :
« سلاح نفت، می‌تواند تمام اروپا را به زانو درآورد. کشورهای اسلامی باید با هم متحد شوند و از این سلاح علیه اروپا استفاده کنند.»

« اتحاد؛ مسلمانان باید با هم متحد شوند. واکنش‌های منفرد، چاره‌ساز نیست. البته ما خیلی دیرتر از بقیه شروع کردیم.

در خیلی از کشورهای اسلامی، مدتها پیش دولتها و مردم واکنش نشان دادند. ما ام القرئ جهان اسلام هستیم و ام القرای نباید آخر باشد، باید در صف اول باشد؛ باید دیگران به او نگاه کنند و براساس حرکت او حرکت کنند؛ ولی حرکت ما در این مقوله، تقریباً همراه با آخرین تحرکات جهان اسلام بود. برخی از کشورهای اسلامی حتی روی تمام کالاهای بلژیکی، برچسب «توهین کشور سازنده این کالا به پیامبر» را چسبانده بودند. البته آن موقع فقط بلژیک بود. اما حالا بسیاری از کشورهای اروپایی هستند. منظورم در سرعت واکنش است. سرعت ما در اینطور مسائل بسیار پایین است و متناسب با جایگاه‌‌مان نیست.

«زهرا سماواتی» دانشجوی کارشناسی ارشد علوم انسانی که همراه عده‌ای از همکلاسی‌هایش در تظاهرات انزجار از توهین به مقام مقدس نبوی شرکت کرده، می‌گوید:« دنیا باید یکبار دیگر طعم درافتادن با جهان اسلام را بچشد. ما ابزاری را در سطح جهان در اختیار داریم که اگر از آن استفاده کنیم، برنده‌ترین سلاح خواهد بود.

سلاح نفت، می‌تواند تمام اروپا را به زانو درآورد. کشورهای اسلامی باید با هم متحد شوند و از این سلاح علیه اروپا استفاده کنند.

وقتی آنها نفت بشکه‌ای ۲۰۰ دلار بخرند، می‌فهمند که دیگر نباید به مقدسات آسمانی مسلمانان اهانت‌ کنند.

غربی‌ها بشدت مادی هستند و مسلمانان می‌توانند از همین نقطه ضعف آنها، بهترین استفاده را برای فشار آوردن ببرند.»

 

منبع: http://www.iqna.ir/?p=ndt&ProdID=42373

قرآن‌های تزئینی!

وقتی خوب به اطراف‌مان دقت می‌کنیم، درمی‌یابیم که خودمان و محیط اطراف‌مان دست به دست هم می‌دهیم و فرزندان‌مان را از قرآن دور می‌کنیم.

همه ما مشتاق قرآنی شدن فرزندان‌مان هستیم در حالیکه رفتار ما، آنها را از قرآن دور می‌کند.

در کنار محدودیت نزدیکی با قرآن برای بچه‌ها، منتشر نشدن قرآن‌هایی با چاپ مناسب، کیفیت عالی، رسم الخط قابل خواندن برای سطوح مخنلف تحصیلاتی و ... از دیگر عوامل مهم دور شدن جامعه از قرآن است.

قرآن دور از کودکان

برای بررسی این موضوع به میان مردم و فروشگاه‌های بزرگ فروش کتاب در میدان انقلاب می‌روم تا نظرات آنها را نیز جویا شوم.

ابراهیم فرصت بازنشسته بانک ملی ایران از جمله افرادی است که قرآن را در کمد خانه و پشت ویترین قفل شده، نگهداری می‌کند.

وی می‌گوید: «قر آن را در کمد نگه می‌دارم چون بچه‌ها نباید به آن دست بزنند.»

می‌پرسم آیا لمس کردن قرآن توسط بچه‌ها، ایرادی دارد؟ می‌گوید: «خوب می‌گویند که نباید دست بزنند. قرآن کتاب مقدسی است و نباید در دست بچه‌ها باشد.»

 یک شهروند:
در بیمارستان بستری بودم، در آنجا پزشکی به نام محسن موسوی بلده، قرآنی را به من هدیه کرد که خواندن آن راحت بود. این موضوع باعث شد تا در خانه ما خواندن قرآن بیشتر شود.

این شهروند تهرانی ۶۰ ساله متأسفانه به خاطر آشنا نبودن با قواعد عربی، از خواندن قرآن تا حد نیاز محروم است.

فرصت، می‌گوید: «من خودم بیشتر حافظ می‌خوانم اما بقیه اعضای خانواده تا حد امکان به قرآن رجوع می‌کنند. خوب قرآن‌های امروز به علت کیفیت مناسب چاپ و استفاده از رسم الخط‌های آسانتر و ترجمه‌های روانتر، افراد بیشتری را به سمت خود می‌کشند.»

راه‌های دستیابی به این نوع قرآن‌ها متفاوت است. و ابراهیم فرصت از راه جالبی به این قرآن دست یافته است.

دلیلی برای خواندن قرآن

«در بیمارستان شهدای هفتم تیر بستری بودم، در آنجا پزشکی به نام محسن موسوی بلده (استاد قرآن که شرح زندگینامه او در خبرگزاری ایکنا، منتشر شد) قرآنی را به من هدیه کرد که خواندن آن راحت بود. این موضوع باعث شد تا در خانه ما خواندن قرآن بیشتر شود.»

به اعتقاد فرصت، رسم الخط مهمترین عامل برای خواندن و نخواندن قرآن است، اما رهگذری به نام حسین که از بیان نام خانوادگی خودخوداری می‌کند، می‌گوید: «شرط اصلی خواندن قرآن، رسیدن به اعتقاد است. باید تحقق کنیم که چه چیزی می‌خوانیم و نباید تنها به خواندن ظاهر قرآن بسنده کنیم، بلکه باید آیات آن رادرک کنیم. من خودم تقریبا هیچ رجوعی به قرآن ندارم و فقط در ایام ماه مبارک رمضان و شبهای محرم آیاتی از قرآن را می‌خوانم، اما متأسفانه به عمق آیات نمی‌پردازم.»

سلیقه های متفاوت

وی در ادامه افزود: «قرآنی که در خانه است، هم کیفیت مناسیب دارد و هم ترجمه روان و تقریبا تمام اعضای خانواده‌ را به سمت خودش جذب می‌کند. اما بیشتر از خود کتاب، محیط خانواده نیز برای پروراندن حس اشتیاق، برای خواندن قرآن لازم است. من خودم در گذشته، چون عضوی از یک خانواده مذهبی بودم، برای خواندن قرآن ترغیب می‌شدم اما بعد از ورود به دانشگاه و به خاطر تفاوت‌های فکری بین خانه و دانشگاه از قرآن دور شدم.»

برای بررسی در محدوده بزرگتر سراغ چند کتاب فروشی می‌روم تا از میزان علاقه مردم به خرید قرآن، آگاه شوم.

متأسفانه بیشتر افرادی که مخاطب من قرار می‌گیرند، از پاسخگویی طفره می‌روند. «جواب دادن به سئوالات در حوزه قران، آسان نیست و مردم در این مواقع، می‌ترسند»؛ یکی از مشتریان خرید کتاب این جمله را می‌گوید. وقتی علت آن را می‌پرسم، طفره می‌رود. شاید از جواب دادن می‌ترسد!

 فروشنده کتاب:
مشریان به دنبال قرآن‌هایی هستند که درشت خط باشند و علامت‌های وقف را به طور کامل داشتته باشند.

اما محمودی مدیر فروشگاه موسسه فرهنگی جهان آرا در میدان انقلاب تهران، می‌گوید: «تعداد کمی برای خرید قرآن به ما رجوع می‌کنند، با این حال ما هم مانند همه کتابفروشی‌ها، قرآن می‌فروشیم اما خوب، به تعداد کمتری چون مشتری زیادی در این زمینه نداریم.»

محمودی در رابطه با قرآن‌های مورد عرضه فروشگاه خود، می‌گوید: «کیفیت چاپ و قیمت قرآن‌های مورد عرضه، نسبت به دیگر کتاب‌ها در موضوع‌های مختلف، مناسب است. قرآن‌های گلاسه گران است اما قرآن‌های با چاپ معمولی قیمت ارزان و مناسبی دارند.»

وی در رابطه با مشتریانی که به فروشگاه او برای خرید قرآن می‌روند، می‌گوید: «بیشتر مشریان ما مسن هستند و به دنبال قرآن‌های استنثناء می گردند؛ برای مثال اینکه درشت خط باشند و علامت‌های وقف را به طور کامل داشتته باشند. حتی برخی از مشتریان به دنبال قرآن‌هایی هستند که استخاره‌های "خوب" و "بد" را دارا باشد. رسم الخط‌های مربوط به عثمان طه نیز برای بسیاری مهم است.

آستان قدس رضوی در زمینه انتشار کتاب نیز فعال است.

برای چگونگی عرضه قرآن توسط آنها به دفتر نمایندگی این نهاد در تهران می‌روم . از محمد کفتری مدیر فروشگاه در مورد آمار فروش قرآن توسط این مرکز را سئوال می‌کنم.

وی می‌گوید: «آمار فروش ما خوب است اما نمی‌شود آمار دقیقی را ارائه کرد. در مجموع هر هفته حدود ۴۰ تا ۵۰ جلد، قرآن می‌فروشیم. که به نسبت مساوی شامل چاپ های قدیم و جدید می‌شود.»

ضعف در تولید

کفتری می‌افزاید: «برای خریداران قرآن عواملی چون رسم الخط مربوط به نیریزی، اهری زاده و اشرفی و همچنین ترجمه‌های الهی قمشه‌ای، فولادوند، مکارم و خرمشاهی مهم است. افراد عامی به دنبال ترجمه الهی قمشه‌ای هستند و افراد فرهنگی، دانشجو و کسانی که مطالعات و شناخت بیشتری در زمینه قرآن دارند به دنبال ترجمه‌های جدیدتر هستند.»

 کفتری:
برای خریداران قرآن عواملی چون رسم الخط مربوط به نبریزی، اهری زاده و اشرفی و همچنین ترجمه‌های الهی قمشه‌ای، فولادوند، مکارم و خرمشاهی مهم است.

وی در خصوص کیفیت قرآن‌های ارائه شده در بازار کتب، می‌گوید: «متأسفانه کیفیت چاپی این قرآن‌ها، پایین است.»

در این لحظه قرآنی را به من نشان می‌دهد که در نظر، نفیس است اما هنگام ورق زدن، به تفاوت در رنگ‌های صفحات پی می‌برم. همچنین چاپ کمرنگ و تا خوردن در برخی صفحات کاملا مشهود است.

کفتری می‌گوید: «کاغذ، زمان و کار مناسبی برای چاپ این قرآن صرف شده است اما بی‌نظمی و هماهنگی و دقت کم، باعث شده تا کار نهایی از نظر ظاهری دلچسب نباشد.»

و قرآن دیگری را نشان من می‌دهد، قرآن نفیسی است از کاغذ، چاپ و جلد اعلا. طراحی و رسم الخط زیبا، چشم را نوازش می‌دهد اما عاری از ترجمه فارسی است.

اما آیا خواندن آیات عربی قرآن، بدون فهم معنی فارسی آن سودمند است؟

 

منبع :  http://www.iqna.ir/?p=ndt&ProdID=42138

کارگاه آموزش وبلاگ نویسی قرآنی برگزار شد

کارگاه‌های حضوری بخش آموزش نخستین جشنواره بین‌المللی وبلاگ نویسی قرآنی، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، مرتضی رضائی‌زاده، دبیر جشنواره بین‌المللی وبلاگ نویسی در شروع کارگاه طی سخنانی با تبیین محورهای فعالیت و اهداف این جشنواره، گزارشی از عملکرد دبیرخانه جشنواره را به اطلاع حضار رساند.

رضائی‌زاده، ایجاد موج جدید وبلاگ‌نویسی تحت عنوان وبلاگ نویسی قرآنی را از جمله کارهای مثبت نهادهای قرآنی فعال در برگزاری جشنواره، خصوصاً خبرگزاری قرآنی ایران، عنوان کرد.

رضائی زاده در پایان، توجه بخش‌های فرهنگی جامعه به بحث وبلاگ را خواستار شد.

 دکتر بوترابی:
امروز افراد فرهنگی، دانشجو و در کل اقشار مختلف مردم از تمامی سطوح تحصیلاتی و موقعیتی در اقصی نقاط کشور اقدام به طراحی و راه اندازی وبلاگ می کنند.

همچنین در ادامه دکتر مهدی بوترابی، مدیرعامل سایت پرشین بلاگ(persianblog.com)، ضمن معرفی جایگاه وبلاگ به عنوان رسانه نو در صنعت اطلاع‌رسانی دنیا گفت: «در طی ۵ سال اخیر وبلاگ‌ها فضای رسانه‌ای دنیا را به خوداختصاص داده‌اند و بلاگرها با استفاده از این شیوه منحصر به فرد، ضمن اطلاع‌رسانی به ترویج تفکرات خود نیز می‌پردازند.»

بوترابی در ادامه گفت: « در ابتدا تنها روزنامه‌نگاران و چهره‌های سیاسی اقدام به راه اندازی وبلاگ می‌کردند اما امروز می‌بینیم که افراد فرهنگی، دانشجو و در کل اقشار مختلف مردم از تمامی سطوح در اقصی نقاط کشور اقدام به طراحی و راه اندازی وبلاگ می‌کنند.»

وی در پایان توضیحاتی را در مورد سایت "پرشین بلاگ"، اولین سایت وبلاگ‌نویسی ایران، ارائه داد.

شرکت کنندگان در کارگاه، راه های ساخت و راه اندازی، افزایش جذابیت های بصری، چگونگی نوشتن، جلوگیری از هک شدن و دیگر موارد مربوط به وبلاگ را آموزش دیدند.

در ادامه برگزاری کارگاه، حسین شرفی و سروش اسدزاده از مدیران پرشین بلاگ، به شرکت‌کنندگان در کارگاه، راه‌های ساخت و راه اندازی، افزایش جذابیت‌های بصری، چگونگی نوشتن، جلوگیری از هک شدن و ... و دیگر موارد مربوط به وبلاگ را آموزش دادند.

در ادامه، کریمی نماینده سایت جستجوگر(shiasearch) در سخنانی به بحث از فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی در انتقال مفاهیم قرآنی پرداخت.

همچنین در پایان کارگاه فوق، سید مهدی هاشمی، مراکز تحقیقات اسلامی و نرم افزار قرآنی جامع التفاسیر را به حاضران معرفی کرد و چگونی کارکردن با این برنامه را آموزش داد.

این کارگاه آموزشی صبح امروز _ پنج شنبه ۱۳ بهمن ماه _ با حضور ۴۰ وبلاگ‌نویس قرآنی در قالب ۵ بخش، در محل کوی دانشگاه تهران برگزار شد که هدف از تشکیل آن آشنایی با فضای مجازی وبلاگ و نحوه راه‌اندازی آن در راستای برگزاری نخستین جشنواره وبلاگ‌نویسی قرآنی، ویژه دو گروه دانشجویی و دانش‌آموزی عنوان شده است.

منبع :  http://www.iqna.ir/?p=ndt&ProdID=42238