تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

مقابله با سختیها (۱)

 

شاید حوادث آن قدر بزرگ نباشند که ما تصوّر مى کنیم .

شاید حوادث آن قدر بزرگ نباشند که ما تصوّر مى کنیم . اگر انسان دنیا را بسیار مهم بشمرد و آن را محل راحتى بداند، سختیها و فقدانها و محرومیتهای آن بسیار بزرگ جلوه مى کند و تحمّل مصیبتهای آن بسیار دشوار مى شود .

یکى از عوامل موفقیت در زندگى داشتن هنر کوچک سازى سختیهاست. نخست باید سختیهای را کوچک و سپس آنها را تحمل کرد. این کار راه تحمل پذیرى بیشتر سختیها را هموار می سازد. اصل کوچک سازى نقش مهمّى در کاهش تنشها دارد .

 
روشهاى کوچک کردن سختیها:

 .1  یادآورى سختیهای بزرگتر: توجّه به سختیها و مصیبتهاى بزرگ سبب کوچک شمردن سختى موجود و کاهش تنش و فشار روانى مى شود. در برخى از حدیثها، این روش براى کاهش فشار روانى مناسب دانسته شده است . امام صادق (ع) می فرمایند: هرگاه به مصیبتى گرفتار شدى، مصیبت نبودن پیامبر خدا (ص) را به یاد آور که مردم به مصیبتى همانند آن دچار نشده اند و به مصیبتى همانند آن نیز گرفتار نخواهند شد .

پیامبر خدا (ص) درباره نقش این مقایسه مى فرمایند: هر کس مصیبتى را بزرگ دانست آن مصیبت را با یاد آوری مصیبت من کوچک بشمرد. این مقایسه به مصیبت نبودن  اختصاص ندارد. در هر مصیبتى می شود به این مقایسه دست زد و فشار سختیها را کاهش داد.

انسان هنگام بلاها همانند کبک سر خود را در برفْ پنهان مى کند و تصوّر مى کند که هیچ گرفتارىِ دیگرى وجود ندارد و هیچ مصیبتى بزرگتر از مصیبت او نیست و هیچ کس به اندازه او مصیبت ندیده است. اگر انسان قدرى از لاک خود بیرون آید و به فراتر از خود نیز نگاه اندازد ، خواهد دید که مصیبتهاى بزرگترى نیز وجود دارد . توجّه به این مصیبتهاى بزرگتر فشار روانى ما را کاهش می دهد . فراموش نکنیم که هیچ کس به اندازه خود ما نمى تواند به ما کمک کند . ما نباید به دشمنى براى خوشبختى و سعادت خود تبدیل شویم . برخى از افراد، با بزرگنمایى گرفتاریها، رنج خود را دوچندان مى کنند. برخى نیز پیوسته بلاى خود را با بلاهاى کوچکتر مقایسه مى کنند و بدین سان تیشه به ریشه خود مى زنند .

کسى که به زندگیش علاقه مند باشد در پی راههایى براى بهبود زندگى است، نه سخت تر کردن آن. پس اگر به زندگى خود علاقه مندید، فعّالانه در پى یافتن روشهایى براى کاهش تنیدگى و کوچک سازى مصیبتها باشید که یکى از آنها یادآورى سختیهاى بزرگتر است.

منبع: شبکه پیام سیما

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد