تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

حقوق دیگران (۱)

 

شناخت وظیفه پایه انجام دادن وظیفه است.

حقوق دیگران شناخت و مراعات حقوق دیگران
شناخت وظیفه پایه انجام دادن وظیفه است. انسانها در جامعه نسبت به یکدیگر وظایف متقابل‏ دارند. شناخت این حقوق و انجام دادن آنها و مراعات دو جانبه آن ضامن ‏تصحیح روابط و سالم‏سازى معاشرتها و زدودن کدورتها و کاهش‏اختلافها و گله‏مندی هاست.
در جامعه انسانى، جز با مراعات حقوق‏ دیگران ، وضع‏ رفتارى سامان نمى‏پذیرد. برای مثال، پدر و مادر نسبت‏ به فرزندان و بر‏عکس؛ و زن در برابر شوهر؛ و شوهر در برابر زن؛ و فرمانده و سرباز نسبت‏ به هم؛ و دو شریک با یکدیگر؛ و کارفرما و کارگر؛ و معلم وشاگرد؛ و همسایه با همسایه؛  مشاور و مشورت‏خواه؛ خویشاوندان و ارحام؛ و برادران و خواهران دینى و مسلمان با مسلمان؛ و ... همه و همه نسبت ‏به هم وظایفی دارند. اینها نمونه‏هایى از ارتباطهاى اجتماعى است که هر کدام نسبت‏ به هم محدوده و مجموعه‏اى از تکالیف دارند که در اسلام به آن توصیه شده است. بسیارى از مشکلات، یا پیش نخواهد آمد، یا برطرف می شود؛ اگر این وظایف و تکالیف و حقوق:
1- «شناخته‏» شود.
2- به آنها «عمل‏» شود.
3- عمل دوسویه و متقابل‏ باشد.
حقوق مسلمانى:
«رسالةالحقوق‏» از امام زین‏العابدین(ع) جامعتر‏ین حدیثى است که به بیان حقوق و وظایف متقابل ‏پرداخته است. حق برادر دینى و حق همسایه و حق خویشاوند و حق فرزند و فرزندان و پدر و مادر و حق زن و شوهر و حق شاگرد و استاد و حق مولا و بنده و حق‏ همنشین و دوست و شریک و حق والى و رعیت ... از جمله حقوقى است که در این حدیث ارزشمند بیان شده است.
مسلمان متعهد در جامعه اسلامى خود را نسبت‏ به برادران دینى ‏مسئول احساس مى‏کند و تکالیفى بر عهده می گیرد. هر مسلمانى‏ باید این حق را بر گردن خویش احساس و مراعات کند تا اثر خویش را بگذارد. این حقوق بسیار است؛ در اینجا  به برخى از آنها که در احادیث اسلامى آمده ‏است، اشاره مى کنیم:
1- مسلمان باید آنچه را براى خود دوست دارد براى برادر دینى‏خودش هم بپسندد؛ و آنچه را که براى خود نمى‏پسندد براى دیگران‏ هم نپسندد و روا نشمارد. این اولین و مهمترین حقى است که هر مسلمان بر گردن دیگری دارد
2- مسلمان نباید مسلمان دیگر را با دست و زبان برنجاند. این مهمترین اصل اخلاقى و معاشرتى اسلام و نشانه ‏مسلمانى است. رسول خدا (ص) می فرمایند: مسلمان کسى است که مسلم
3- مسلمان باید در برابر مسلمان متواضع باشد و تکبر نکند.
4- بسادگی حرف دیگران را درباره مؤمن و مسلمان نشنود و نپذیرد و به ‏سخن ‏چینی ها گوش ندهد و در پى خطاها و عیوب نباشد . اگر هم نقطه‏ضعفى از کسى شنید یا فهمید، آن را فاش نسازد و آبرویش را نبرد. از نظر مسلمانى و دینى، کسى که در پی عیوب مسلمانان باشد گرفتار سقوط است و از ولایت ‏خدا بیرون است و در ولایت ‏شیطان قرار دارد. پیامبر اسلام (ص) می فرمایند: اى کسانى که به زبان مسلمان شده‏اید، ولى دلهایتان مسلمان نشده ‏است، در پی عیبها و لغزشهاى مسلمانان نباشید؛ زیرا هر کس در پى‏شمارش و یافتن عیبهاى مسلمانان باشد خدا هم پى‏جوى عیب او خواهد شد؛ و هر که خدا در پى عیوبش افتد رسوا می شود.
5- مسلمان باید از قطع رابطه و قهر کردن خودداری کند. اگر هم قطع‏ ارتباط پیش آمد، آن را بیش از سه روز طول ندهد؛ و فضیلت از آن کسى‏ است که زودتر آشتى کند و در صلح کردن پیشگام و پیشقدم شود. هر اندازه که این جدایى بیشتر شود شیطان خوشحالتر‏ مى‏شود.

 

 

منبع: شبکه پیام سیما

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد