تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

سیره رسول اکرم (ص)

 

در سیره آن حضرت، آورده اند که آن جناب خوشرو و خوشخو و فروتن بودند و خشن و تندخو و فحاش و عیبجو نبودند.  کسی را، بیش از استحقاق، مدح نمی کردند.  از چیزی که مطلوب و خوشایندشان نبود چشم می پوشیدند.

 

خود را از سه خصلت باز داشته بودند:  جدال ، پرحرفی ، بیهوده گویی .

 

درباره مردم نیز از سه کار پرهیز می کردند:

هرگز کسی را سرزنش نمی کردند و از او عیب نمی گرفتند ؛ در جستجوی لغزش ها و عیب های مردم نبودند ؛ جز در جایی که امید به خیر داشتند، سخن نمی گفتند.

 

نگین هستی

 

آقای "پرویز فارسیجانی" در این کتاب به موضوع انسانشناسی در قرآن و نهج البلاغه می پردازند.

 

نشر روزگار، چاپ اول ای کتاب را، در قطع رقعی، با قیمت 20 هزار ریال، منتشر کرده است.

 

برخی از برتری های قرآن بر معجزات دیگر

 

هر چند همه معجزات پیامبران مهم و شگفت انگیز است، اما قرآن بر معجزات دیگر برتری هایی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

 

  1. معجزات دیگر نظیر شفای مریضان و زنده کردن مردگان و ... تنها برای اثبات حقانیت آن پیامبر یا افزودن ایمان مردم بود و جنبه هداییگری و تربیتی نداشت و بر دانش انسان ها نمی افزود؛ و در نتیجه، هر پیامبری باید معارف مورد نیاز امتش را، از  آغاز تا انتها، برای امتش بازگو می کرد. قرآن هم معجزه است و هم بر معارف الهی و نکته های تربیتی و ... مشتمل است و کتاب هدایت و تربیت انسان است.
  2. قرآن تنها معجزه پایدار و جاودانه است که در هر دوره و عصری گویای حقانیت خویش است و محدودیت زمانی و مکانی ندارد.  هر کسی می تواند در هر زمان این معجزه را شاهد باشد، اما معجزات دیگر به زمان و مکان خاص محدود است و فقط گروهی از مردم شاهد آن بوده اند.

 

 

منبع:  http://www.tooba-ir.org/qoran/form1.html

 

علوم قرآنی آیت الله معرفت

 

مفهوم اعجاز

 

اعجاز از ریشه "عجز" و به معنای ناتوان کردن است.  ناتوان کردن به دو گونه است:

 

  • یکی آنکه توانایی کسی را از وی سلب کنند و او را به عجز درآوردند.
  • گونه دیگر آن است که کاری انجام گیرد که برتر از کار دیگران باشد و دیگران از انجام دادن آن کار عاجز باشند، بدون آنکه درباره آنان هیچ گونه اقدام منفی به عمل آمده باشد.

 

معجزات پیامبران اغلب از نوع دوم است؛ یعنی پیامبران اختیار و اراده دیگران را سلب نمی کنند، بلکه خودشان کاری می کنند که برتر از توانایی و اقدام دیگران است.

اعجاز قرآن نیز، بنا به نظر جمعی از محققان متاخر، از همین نوع است؛ یعنی قرآنی که پیامبر  اکرم (ص) آورده اند از نظر ساختار ( الفاظ و جمله بندی ) و محتوا (معنا ) برتر است و دیگران هرچه تلاش می کنند که نظیرش را  – در لفظ و معنا و ویژگیها -  بیاورند نمی توانند.

 

پس قدرت و اختیار و اراده مردم سلب نشده است، بلکه پیامبر اکرم (ص) به اذن الهی سخن برتری آورده اند.

 

 

منبع:

 

  • علوم قرآنی معرفت
  • درسنامه علوم قرآنی
  • البیان فی علوم القرآن

 

اعضای وبلاگ

 

تعداد اعضا تا روز ۲۵ آبان ۱۳۸۶ : ۱۴۳ نفر

اسامی اعضاء به علت حفظ اطلاعات در وبلاگ قرار نمی گیرد.

اگر شما عضو هستید و می خواهید نام شما در وبلاگ قرار بگیرد در قسمت نظرات نام و ای میل خود را وارد نمایید.

جهت عضویت در وبلاگ و آگاهی از بروز رسانی نام و ای میل خود را در قسمت خبرنامه وارد نمایید. 

قندیل فلزى

 

مربوط به دوران صفویه که از آیات قرآن کریم براى تزئین و تبرک آن استفاده شده است . این اثر به شماره418 در موزه رضا عباسى نگهدارى مى شود.