تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

مفهوم کلمه حجاب در قرآن کریم با مفهوم رایج آن به‌کلی متفاوت است

 

مفهوم کلمه حجاب در قرآن کریم با مفهوم رایج آن به‌کلی متفاوت است و موضوع حجاب در قرآن کریم مطلقا به مفهوم هر نوع پوشش یا روسری یا چادر یا نظایر این برای خانم‌ها نیست. و به‌کارگیری واژه حجاب یا حجاب اسلامی به مفهوم رایج و متداول آن از هیچ‌گونه منشا قرآنی برخوردار نیست.

وبلاگ «پاسخ به شبهات قرآنی» وبلاگی است به آدرس http://pasokh1.persianblog.com که در پست‌های مختلف وبلاگ خود با استفاده از آیات قرآنی به بیان شبهات مطرح شده قرآنی و بحث و بررسی آن می‌پردازد. این نویسنده‌ی فضای سایبر در یکی از این پست‌های وبلاگ خود، با عنوان«حجاب اجباری» چنین می‌نویسد:

 قوانین اجباری حجاب برگرفته از سنت‌های عربی‌است
تصویب و اجرای قوانین اجباری حجاب برای عموم خانم‌ها(اعم از مومن یا مسلمان یا غیر مسلمان و ...) در برخی کشورها متاثر از هنجارهای فرهنگی و یا برگرفته از سنت‌های عربی یا ملی و... بوده و انتصاب این‌گونه اعمال به قرآن‌کریم مستلزم ارائه اسناد و آیات مربوطه از این کتاب عزیز است

«پاسخ : اولا مفهوم کلمه حجاب در قرآن‌کریم با مفهوم رایج آن به‌کلی متفاوت است و موضوع حجاب در قرآن‌کریم مطلقا به مفهوم هر نوع پوشش یا روسری یا چادر یا نظایر این برای خانم‌ها نیست. و به‌کارگیری واژه حجاب یا حجاب اسلامی به مفهوم رایج و متداول آن از هیچ‌گونه منشا قرآنی برخوردار نیست، (سوره‌های مبارکه اعراف آیه 46، اسرا 45، مریم 17، احزاب 53، صاد 32، فصلت 5، شورا 51 ).

اما صرف‌نظر از موضوع فوق، خداوند در 2 آیه کریمه به زنان مومن می‌فرماید که پوشش‌های خود را بر خود فرو گیرند.. (احزاب 59) و روسری‌های خود را بر گریبان‌های خود بیندازند( نور ۳۱) و دلایل آن‌را نیز ذکر می‌فرماید که این‌کار برای آن‌که (به‌عنوان مومن) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (احزاب 59 ).

با توجه به آیات فوق در می‌یابیم که مخاطب خداوند در این آیات کریمه مخاطبینی خاص (زنان مومنین و مومنات) هستند و نیز عدم انتخاب این نوع پوشش برای عموم خانم‌ها در قرآن‌کریم جرم محسوب نگشته و مستوجب مجازاتی نیز نمی‌باشد .

لذا تصویب و اجرای قوانین اجباری حجاب برای عموم خانم‌ها(اعم از مومن یا مسلمان یا غیر مسلمان و ...) در برخی کشورها متاثر از هنجارهای فرهنگی و یا برگرفته از سنت‌های عربی یا ملی و... بوده و انتصاب این‌گونه اعمال به قرآن‌کریم مستلزم ارائه اسناد و آیات مربوطه از این کتاب عزیز است. هر چند زنان مومن و فهیم خود مفهوم بسیار زیبا و عمیق این فرمایش خداوند مبنی بر حفظ پوشش را(با توجه به ذکر دلایل صحیح و منطقی آن در قرآن مجید) به‌خوبی درک کرده و آن‌را می‌پذیرند.»

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=53988

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد