تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

قرآن در زمان خود پیامبر(ص) به ترتیب کنونى گردآورى شده‌است

 

ترتیب آیات قرآن براساس وحى و دستور پیامبر(ص) صورت گرفته و این، نشانه ترتیبی بودن آیات است. در این زمینه روایاتى نقل شده که پیامبر به برخى از کاتبان قرآن دستور جابه‌جایی آیه‌ها را داده‌است.

بدون شک تمام قرآن در مدت 23 سال ، به مناسبت‌هاى مختلف نازل، و همه آن در قلب مقدس پیامبراکرم(ص) جاى گرفت و با تبلیغ آن حضرت، بسیارى از صحابه آن را نوشته، یا حفظ مى‌کردند. بلاگر«تاریخ قرآن» ضمن بیان مطلب فوق به عقیده‌ی بسیارى از محققان اسلامى درباره‌ی گردآوری قرآن در زمان خود پیامبر (ص) اشاره کرده و می‌نویسد: بسیارى از محققان اسلامى عقیده دارند که قرآن در زمان خود پیامبر (ص) به ترتیب کنونى گردآورى شده‌است.

یکى از حکمت‌هاى آن، ارتباط خاصى است که میان انتهاى هر سوره با ابتداى سوره دیگر وجود دارد و علامه طبرسى در مجمع‌البیان، در ابتداى سوره‌ها به برخى از آن‌ها اشاره کرده است، که اگر این نظریه را بپذیریم تنها کارى که در زمان عثمان انجام گرفته‌است، این بود که چون در آن عصر، اسلام گسترش یافته و با اختلاف لهجه‌هاى اهل حجاز، شام و عراق، قرائت‌هاى مختلفى در قرآن پدیدار شده بود، وى قرائت مشهورى را که میان مسلمانان معمول و متعارف بود، انتخاب و سپس دستور دارد که همه از آن قرائت پیروى کنند و سایر قرآن‌ها را از رسمیت انداخت. و این اقدام، بنابر درخواست صحابه انجام گرفت.

 تنها کارى که در زمان عثمان انجام گرفته است:
چون در آن عصر، اسلام گسترش یافته و با اختلاف لهجه‌هاى اهل حجاز، شام و عراق، قرائت‌هاى مختلفى در قرآن پدیدار شده بود، وى قرائت مشهورى را که میان مسلمانان معمول و متعارف بود، انتخاب و سپس دستور دارد که همه از آن قرائت پیروى کنند

بلاگر در ادامه می‌نویسد: در مقابل، برخى از دانشمندان بر این باورند که قرآن پس از رحلت پیامبراکرم(ص) جمع‌آورى شده است آن‌ها معتقدند که بعد از رحلت پیامبر، ابابکر به شخصى دستور داد تا با نظارت صحابه پیامبر، قرآن را گردآورى کنند. این قرآن، پس از ابابکر به عمر و آن‌گاه به همسر پیامبر(حفصه ) منتقل شد. و چون این قرآن میان مردم منتشر نشده بود، هر کس که مى‌خواست قرآن را بیاموزد، به حافظان و کاتبان وحى مراجعه مى‌کرد. در زمان عثمان، چون هر کس که هر آن‌چه را که از قرآن نزد کاتبان یا حافظان آموخته بود، قرآن مى‌نامید، عثمان با توجّه به قرآنى که نزد حفصه بود، تحت نظارت یاران پیامبر، آن را به شکلى که هم‌اکنون در دست ماست، تدوین کرد .

نویسنده در پایان ترتیب آیات قرآن را براساس وحی و دستور پیامبر عنوان کرده و می‌نویسد: با این بیان روشن مى‌شود که ترتیب آیات قرآن براساس وحى و دستور پیامبر(ص) صورت گرفته و این، نشانه ترتیبی بودن آیات است. در این زمینه روایاتى نقل شده که پیامبر به برخى از کاتبان قرآن دستور داده تا فلان آیه را بعد از فلان آیه در فلان سوره قرار دهد. بنابراین کارى که در زمان عثمان صورت گرفته یکى کردن قرائت‌هاى مختلفى است که در آن زمان میان مردم متداول بوده است.
برای دیدن این وبلاگ اینجا را کلیک کنید.

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=57672

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد