تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تفسیری بر آیه‌ی 11 سوره‌ی حج در وبلاگ «لطایف قرآنی»

 

دنیا بازیچه‌ای بیش نیست اما همین لعب را می‌توان وسیله‌ای برای پیروزی نهایی و سعادت اخروی قرار داد! گروهی از مردم که به حق بندگان صالح خداوند‌اند٬ دنیا و آخرت خود را با سعادت قرین می‌سازند و با ایمان به خدا و تقوای قلبی و عملی، هم دنیای‌شان را تباه نمی‌کنند و هم آخرت را آباد می‌سازند.

بلاگر«لطایف قرآنی» با اشاره به آیه‌ی 11 سوره مبارکه‌ی حج که می‌فرماید:«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَی‏ حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَی‏ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیَا وَالْآخِرَةَ ذلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ »؛ «و از میان مردم٬ کسانی هستند که تنها با زبان‌شان خدا را می‌پرستند(ایمان قلبی ضعیفی دارند) پس اگر خوبی و گشایشی به آن‌ها رسد٬ اطمینان می‌یابند و اگر مصیبتی به عنوان امتحان٬ به آنان رسد٬ به کفر روی می‌گردانند. ایشان، دنیا و آخرت را باخته‌اند که همان زیانکاری آشکار است!»، با طرح این سوال که «بازنده بزرگ کیست؟» به بیان مباحثی در این‌باره می‌پردازد. در بخشی از این متن آمده است:

همه ما در موارد متعدد در شرایطی قرار گرفته‌ایم که خود را در معرض یک بازی یافته‌ایم، یک روی آن برد و پیروزی است و طرف دیگرش شکست و خفت، اما شاید کمتر متوجه این مطلب بوده‌ایم که این جهان٬ با تمام عظمت‌اش٬ خود صحنه یک بازی بزرگ است که برنده‌اش را خدا پاداش می‌دهد و بازنده‌اش را هم٬ او عقاب می‌کند:

«انما الحیوة الدنیا لعب و لهو»، دنیا بازیچه‌ای بیش نیست اما همین لعب را می‌توان وسیله‌ای برای پیروزی نهایی و سعادت اخروی قرار داد! گروهی از مردم که به حق بندگان صالح خدای‌اند٬ دنیا و آخرت خود را با سعادت قرین می‌سازند و با ایمان به خدا و تقوای قلبی و عملی، هم دنیای‌شان را تباه نمی‌کنند و هم آخرت را آباد می‌کنند.

 دنیا بازیچه‌ای بیش نیست
همین لعب را می‌توان وسیله‌ای برای پیروزی نهایی و سعادت اخروی قرار داد! گروهی از مردم که به حق بندگان صالح خداوند‌اند٬ دنیا و آخرت خود را با سعادت قرین می‌سازند و با ایمان به خدا و تقوای قلبی و عملی، هم دنیای‌شان را تباه نمی‌کنند و هم آخرت را آباد می‌سازند

نویسنده در ادامه به حدیثی از امام رضا(ع) اشاره کرده و می‌نویسد: «کسی که دنیای خود را به آخرت بفروشد و نیز کسی که آخرت خود را به دنیا بفروشد٬ از ما اهل بیت نیست»، آری! پیروان راستین عترت٬ با گوشه‌گیری و انزوا٬ بهشت را نمی‌خواهند بلکه به فرموده معصوم٬ در بین مردم هستند اما با مردم نیستند!

به فرموده حضرت رسول(ص) از نظر اخلاق با مردم سازگارند اما در اعمال مخالف، اما گروهی به دنبال بهشت موعود٬ دست از دنیا می‌برند که دراویش مصداق بارز آنان‌اند. از آن‌چه گذشت معلوم شد که این چنین افرادی نیز مورد پسند ذات حق و از راهروان اهل بیت نیستند.

بلاگردر ادامه می‌افزاید: ‌ گروه سومی هستند که با بی‌اعتقادی نسبت به آن‌چه انبیاء الهی آورده‌اند٬ عالم را در این طرف خلاصه می‌بینند و تمام هم و غم خود را مصروف بهره بردن از مادیات و لذات دنیوی می‌کنند. واضح است که این دسته٬ علیرغم گمان خود٬ بازی اصلی را در پی بازیچه دنیا٬ باخته‌اند و جاودان در آتش قهر الهی خواهند سوخت. خداوند٬ خود در کتابش می‌فرماید که آن‌ها را بهره‌ای اندک و گذرا می‌دهیم و در آخرت در عذاب‌شان خواهیم سوزاند.

بلاگر در ادامه به دسته‌ی دیگری از مردم اشاره می‌کند و می‌نویسد: اما یک دسته باقی می‌ماند و آن دسته شامل کسانی است که هر دو طرف را باخته‌اند:خسر الدنیا و الاخرة!

 خسر الدنیا و الاخره !
این دسته از افراد بازنده آشکار و بزرگ این بازی‌اند! آن‌ها کاملا به آن‌چه انبیاء بدان می‌خوانند،بی‌اعتقاد نیستند بلکه ایمان قلبی ضعیفی دارند و تنها در کلام، دم از ایمان می‌زنند! این گروه، اعتقاد به خدا و فرستاده‌اش را تا حدی می‌پذیرند که برایشان درهمین عالم، ایده و سودی داشته باشد

از دید آیه‌ی ۱۱ سوره حج٬ این دسته از افراد بازنده آشکار و بزرگ این بازی‌اند! آن‌ها کاملاً به آن‌چه انبیاء بدان می‌خوانند٬ بی‌اعتقاد نیستند بلکه ایمان قلبی ضعیفی دارند و تنها در کلام٬ دم از ایمان می‌زنند! این گروه٬ اعتقاد به خدا و فرستاده‌اش را تا حدی می‌پذیرند که برای‌شان درهمین عالم٬ فایده و سودی داشته باشد! اینان تجارت می‌کنند نه دینداری و اگر احساس کنند که در این‌سو٬ از ایمان خود به بهره‌ای مادی نرسیده‌اند ٬ به خدا و رسولش کفر می‌ورزند و به تعالیمش پشت می‌کنند!

این وبلاگ‌نویس در پایان می‌نویسد: این گروه٬ متأسفانه جمعیت بزرگی را حتی در حال حاضر تشکیل می‌دهد، بسیاری از ما٬ زمانی که برخوردار از نعمات الهی و رفاه و گشایش‌ایم٬ گویی خدا را بیش از سایر مواقع٬ به خدایی قبول داریم، اما اگر مصیبتی به ما رسد و اوضاع موافق میل ما نباشد٬ ایمان‌مان شدت و قدرت گذشته را ندارد و به جایی که این حوادث را امتحانی تلقی کنیم جهت خودسازی بیشتر٬ مکافاتی تلقی می کنیم، در ازای ایمان به خدا !
برای دیدن وبلاگ«لطایف قرآنی» اینجا را کلیک کنید.

منبع:  http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=57539

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد