تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

بررسی اعجاز قرآن از جهات گوناگون در وب‌نوشت «علوم قرآنی»

 

قرآن معجزه‌اى زنده و جاویدان است که پیام‌آور آن مقابل تمام تفکرات مادی جهان «تحدى» کرده‌است. وب‌نوشت «علوم قرآنی» به آدرس alimalakoti.persianblog.com در مطلبی به بررسی جنبه‌های گوناگون اعجاز قرآن پرداخته‌است.

بلاگر در ابتدا به تعریف معجزه پرداخته و می‌نویسد: «معجزه کار خارق‌العاده‌اى است که غیر قابل تعلیم و تعلّم است و افراد بشر از آوردن مثل آن عاجز می‌باشند، به شرط آن‌که با ادعاى نبوت یا امامت همراه باشد و آورنده معجزه از دیگران بخواهد که اگر در نبوت او شک دارند آن‌ها نیز مانند آن را انجام دهند».

 اعجاز علمی قرآن
قرآن دانشمندان را به تحقیقات زیادى واداشته و آن‌ها را وادار به اعتراف کرده‌است که قرآن، ساخته و پرداخته حضرت محمد(ص) نیست؛ بلکه از ناحیه غیب به او وحى شده‌است

نویسنده در ادامه می‌نویسد: قرآن از جهات گوناگون معجزه است. معجزه‌اى زنده و جاویدان که پیام آور آن شخصى درس ناخوانده بوده‌ که در مقابل تمام تفکرات مادی جهان «تحدى»(مبارزه‌طلبى) کرده‌است.

وی سپس به بررسی برخى از جنبه‌هاى اعجاز قرآن می‌پردازد: وب‌نویس در اولین مورد به «اعجاز ادبى» قرآن پرداخته‌است که برجسته‌ترین ادیبان عرب را سخت شگفت‌زده‌ کرده‌است که با شنیدن چند آیه به فرا بشرى بودن قرآن اعتراف مى‌کنند. هیچ کس مثل قرآن نیاورده‌است و نخواهدآورد.

اعجاز از نظر «اخبار غیبى» دومین موردی است که نویسنده به‌ آن می‌‌پردازد و مثال‌هایی نظیر وعده پیروزى رومیان در کمتر از 10 سال بر ایرانیان و پیش‌بینى فتح مکه را می‌آورد.

بلاگر با بیان اعجاز در «وضع قوانین اخلاقى» به عنوان سومین جنبه اعجاز قرآن چنین می‌آورد: اندیشمندان غیر مسلمان نیز به این نکته معترف هستند که قرآن، کامل‌ترین قوانین است و عهده‌دار سعادت بشر، که قوانین سعادت بشر باید از روى آن نوشته‌شود.

اعجاز از نظر «علوم جدید» آخرین جنبه‌ای از اعجاز قرآن است که نویسنده‌ درباره آن می‌نویسد: قرآن دانشمندان را به تحقیقات زیادى واداشته و آن‌ها را وادار به اعتراف کرده‌است که قرآن، ساخته و پرداخته حضرت محمد(ص) نیست، بلکه از ناحیه غیب به او وحى شده‌است، مانند حرکت و جاذبه زمین، حرکت خورشید و منظومه شمسى، گسترش روزافزون جهان، زوجیت عمومى، که همگى از جنبه‌هاى اعجاز علمى قرآن است.

در پایان نویسده معجزه پیامبر(ص) را از مقوله علم و معرفت می‌داند، که براى همه افراد بشر آمده و تا ابد معجزه است. در ادامه نویسنده متذکر می‌شود که باید براى فهم درست حقایق قرآن به اهل آن مراجعه کرد و اگر کسانى بلاغت و فصاحت قرآن را نفهمند، باید از اهل آن بپرسند.

 

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=52929

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد