تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

شیوه های مرور آیات

 

 در این قسمت به بررسی چگونگی شیوه‌ها و اصول مرور آیات می‌پردازیم . باید دانست که حفظ قرآن اگر چه مهم است ، اما مرور و تکرار محفوظات مهم‌تر است . چه بسیار کسانی که با زحمت بسیار آیات قرآن را در سینة خود ثبت و ضبط کردند ، اما به دلیل سهل انگاری در تکرار و مرور آیات ، این نعمت بزرگ را از دست دادند و نتوانستند آیات قرآن را در سینة خود باقی نگه دارند . این نکته را هم بیفزایم که به فتوای بعضی از مراجع تقلید ، اگر کسی حافظ قرآن شد ، لازم است که با تکرار آیات از فراموش شدن آیات جلوگیری کند ؛ چرا که برخی روایات دلالت می‌کنند بر مذمت و ممنوعیت فراموشی آیات حفظ شده .

برای مرور قرآن کریم ، اصولی وجود دارد که رعایت آنها می تواند زمینة استفاده از زحمات خود فراهم کند .

اصل اول : حافظ قرآن باید در تکرار و مرور آیات همواره نظم و برنامه‌ریزی را مد نظر داشته باشد و به صورت مرتب آن را دنبال کند و بین تکرار آیات وقفه نیفتد . چنان که گفتیم ، اگر کسی کاری را به صورت مستمر و پی‌گیر دنبال کند ، هر چند کم باشد ، نتیجه بخش‌تر خواهد بود تا کاری که به صورت مقطعی است و ادامه نمی یابد .

اصل دوم : مرور آیات حتماً باید از حفظ باشد ، نه از روی قرآن . برخی از   حافظان ، برای تکرار محفوظات خود به قرآن نگاه می‌کنند و بعد از مدتی متوجه می‌شوند که محفوظات آنها ضعیف شده ؛ علت این است که آنها آیات را از حفظ تکرار نکرده‌اند .

 اصل سوم : هر چند باید تکرار محفوظات از حفظ باشد ، اما این بدان معنا نیست که روخوانی قرآن را ترک کنیم ؛ بلکه لازم است که حافظ قرآن هر از چند گاهی به خطوط و آیات قرآن نظر بیفکند ؛ تا هم از فضیلت نگاه به آیات قرآن بهره گیرد ، هم چشمان او نورانی شود و هم مکان و موقعیت آیه در صفحه در ذهن تثبیت گردد . در برخی روایات ، تأکید شده که قرآن را از رو بخوانید .

اصل چهارم : یکی از اهداف تکرار آیات این است که حافظ نقاط ضعف و خطاهای خود را شناسایی کند . باید دانست که کسانی که متنی مثل قرآن کریم را به خاطر می‌سپارند معمولاً خطاهای معین و مشخصی دارند . آنها اگر بتوانند خطاهای خود را شناسایی کنند و در پی بر طرف کردن آنها برآیند ، می‌توانند در مدت کوتاهی به حد بسیار بالایی از تسلط دست یابند ؛ به گونه‌ای آیات طولانی را بدون هیچ گونه خطا و غلطی تلاوت کنند .

 

 منبع: http://www.jameatulquran.com/farsi/amoozesh/index.htm

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد