تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

مطبوعات به قرآن کم توجه‌اند

 روزنامه‌ها و نشریات فراوان، هر روز صبح دکه‌های روزنامه فروشی‌ها را اشغال می‌کنند، بی آنکه در درج مطالب و اطلاع رسانی تفاوت زیادی نسبت به هم داشته‌باشند.

روزنامه‌های منسوب به جناح راست در نکوهش رقیب سیاسی، و مطبوعات چپ نیز در بزرگ‌نمایی ضعف‌های جناح راست قلم فرسایی‌می‌کنند و میان آنها چند جریده بی‌طرف به اطلاع رسانی در مقولات مختلف مشغول‌اند.

تحلیل‌های مختلف با دیدگاه‌های متفاوت از جریان‌های سیاسی و مسایل اقتصادی و اجتماعی و اتفاقات هنری در کنار اخبار مربوط به دیگر رویدادهای روزمره‌ی همیشگی، مطالب کار شده در اغلب رسانه‌های مکتوب است.

تأمل و دقت در این نوشته‌ها ما را با واقعیتی تلخ آشنا‌می‌کند؛ پرداختن به منافع حزبی، گروهی و شخصی اصلی‌ترین مشخصه‌‌های اغلب روزنامه‌هاست که در آنها کمترین توجه به مقوله‌های دین و قرآن به‌عمل‌می‌آید.

تنها درصد کمی از این روزنامه‌ها و البته در فضایی محدود، اشتیاق چاپ اخبار قرآنی را از خود بروزمی‌دهند و تعداد اخبار چاپ شده فضای ناچیزی از صفحات این روزنامه‌ها را به خود اختصاص‌می‌دهد.

 فریدن صدیقی:
رویدادهای یومیه قرآنی احتیاج به درخ خبر ندارد. باید توجه کرد که اخبار قرآنی محدود است، چرا که مفاهیم قرآنی در وجود ماست و دیگر به عنوان خبر، محسوب نمی‌شوند.

به سراغ چند تن از سردبیران روزنامه‌های صبح کشور می‌رویم و از آنها درباره کم‌توجهی مطبوعات به اخبار قرآنی سئوال می‌کنیم.

مطبوعات و وظایف قرآنی

مطبوعات و وظایف قرآنی

«پرداختن به اخبار قرآنی جزو وظایف روزنامه‌ها نیست.»

"فریدون صدیقی" سردبیر روزنامه "هموطن سلام" هر چند روزنامه تحت امرش گهگاه از اخبار و مطالب قرآنی استفاده می‌کند، اما با بیان این گفته، جامعه‌ی مطبوعاتی را از هرگونه اتهامی مبرا‌می‌سازد.

"صدیقی" می‌گوید: «اخبار قرآنی رسانه خودش را دارد. برنامه‌های قرآنی از شبکه قرآن رادیو و تلویزیون پخش‌می‌شوند، ما صاحب اولین خبرگزاری قرآنی هستیم و به مناسبت ایام مختلف، سخنرانی‌ها و همایش‌های مربوط به قرآن را برگزار‌می‌کنیم، بنابراین وظیفه زیادی برای روزنامه‌ها باقی‌نمی‌ماند.»

وی همچنین فراگیر نبودن بسیاری از اخبار قرآنی را از دیگر عوامل خودداری مطبوعات برای درج آنها ذکر می‌کند و می‌گوید: «وقتی که خبری بزرگ نیست و فراگیری ندارد احتیاجی به درج آن نیست. چاپ مصاحبه‌ها و اخبار مربوط به مسابقات قرآنی در روزنامه‌ها الزام دارد، اما رویدادهای یومیه قرآنی احتیاج به درخ خبر ندارد. باید توجه کرد که اخبار قرآنی محدود است، چرا که مفاهیم قرآنی در وجود ماست و دیگر به عنوان خبر، محسوب نمی‌شوند.»

وی می‌افزاید: «از دیگر علت‌های کم توجهی مطبوعات به این امر، اجتماعی و عمومی بودن روزنامه‌هاست که موضوعات رومزره مردم در غالب خبر، گزارش و ... انعکاس می‌‌یابد، اما بدیهی است که ذات مطالب درون روزنامه‌ها، روحانی و الهی است.»

فرهنگ غرب، مطلوب روزنامه‌ها

"سیدرضا باقی" عضو شورای سردبیری روزنامه "جمهوری اسلامی" به مخالفت با سخنان "صدیقی" می‌پردازد.

فرهنگ غرب، مطلوب روزنامه‌ها

از نظر "باقی" توجه رسانه‌های متکوب به فرهنگ غرب و فرهنگ‌های وارداتی از غرب نسبت به فرهنگ قرآنی بیشتر است.

 عضو شورای سردبیری روزنامه
«رسانه‌ها باید سیاست همه گیر کردن اخبار قرآنی را پیگیری کنند تا فرهنگ قرآنی رواج‌پیدا‌کند و با جمع‌آوری مخاطبین عمده به جایگاه خود در رسانه‌ها دست‌یابد.»

وی می‌گوید: «متأسفانه فرهنگ قرآنی در جراید کشور طرفداری ندارد. امروزه وضعیت فلان هنرپیشه خارجی، چگونگی فروش فلان آهنگ غربی و ... در اولویت خبری هستند. وقتی که مطبوعات به این مسایل توجه دارند، نباید انتظار داشته باشیم که اخبار قرآنی در این رسانه‌ها جایگاهی داشته‌باشند.»

این مسئول روزنامه "جمهوری اسلامی" که یک صفه از روزنامه‌ را در روزهای چهارشنبه هر هفته به قرآن اختصاص می‌هد، با اشاره به هزینه‌های گزاف انتشار روزنامه می‌افزاید: «مسئولین جراید به این نکته توجه می‌کنند که مخاطبان چه اخباری را می‌پسندند و حتی اقدام به چاپ مطالب زرد نیز می‌کنند، اما از این نکته غافل شده‌اند که مردم نسبت به قرآن اقبال دارند و اگر اخبار قرآنی را با زبان و گرایش روز منتشر کنند آنها نیز به سراغ اخبار قرآنی خواهند رفت.»

"باقی" همکاری رسانه‌ها را در درج اخبار قرآنی خواستار شده و می‌گوید: «رسانه‌ها باید سیاست همه گیر کردن اخبار قرآنی را پیگیری کنند تا فرهنگ قرآنی رواج‌پیدا‌کند و با جمع‌آوری مخاطبین عمده به جایگاه خود در رسانه‌ها دست‌یابد.»

اخبار قرآنی شاداب نیستند

"احمد مددی" موضوع جدیدی را مطرح می‌کند. سردبیر روزنامه بین‌المللی "خبر" می‌گوید: «تهیه یک خبر قرآنی باید با نشاط صورت‌گیرد؛ مانند مقالات و خبرهای ورزشی که در آن شادابی است. قرآن کتاب ناطقی است که در آن تمام اصول دین به زبان نشاط و رحمت خدا گنجانده شده است اما کسانی که اخبار قرآنی را می‌نویسند این نکته را مورد توجه قرار‌نمی‌دهند، تنها در صورت رعایت این نکته است که می‌توان اخبار قرآنی را در مطبوعات درج‌کرد.»

وی بروز سیاست‌های تشویقی وزارت ارشاد را برای افزایش درج اخبار قرآنی در مطبوعات مفید اعلام کرده و می‌گوید: «سیاست‌های تشویقی وزارت ارشاد در این زمینه تأثیر بسزایی خواهد‌داشت. اگر برای روزنامه‌هایی که اخبار قرآنی را پوشش می‌دهند تسهیلاتی وجود داشته باشد، آمار جرایدی که به این نوع اخبار بهاء می‌دهند، افرایش‌خواهد‌یافت.

اخبار قرآنی شاداب نیستند

"مددی" همچنین برگزاری میزگردی با حضور مدیر‌مسئولان و سردبیران روزنامه‌ها را از دیگر راه‌های موثر برای بسط و گسترش حوزه‌های قرآنی در جراید عنوان‌کرد.

وزارت ارشاد واخبار قرآنی

سردبیر روزنامه "اعتماد" در دفاع از طرح‌های پیشنهادی "مددی" وظیفه وزارت ارشاد را در این زمینه حیاتی می‌داند.

 مددی:
تهیه یک خبر قرآنی باید با نشاط صورت‌گیرد؛ مانند مقالات و خبرهای ورزشی که در آن شادابی است. قرآن کتاب ناطقی است که در آن تمام اصول دین به زبان نشاط و رحمت خدا گنجانده شده است اما کسانی که اخبار قرآنی را می‌نویسند این نکته را مورد توجه قرار‌نمی‌دهند، تنها در صورت رعایت این نکته است که می‌توان اخبار قرآنی را در مطبوعات درج‌کرد.»

"بهروز بهزادی" در‌این‌باره می‌گوید: «برخلاف آنچه که بیان می‌شود، روزنامه‌ها تاحدود معقول به اطلاع رسانی اخبار قرآنی اهمیت نشان می‌دهند، اما به صورت کمی و نه کیفی، وزارت ارشاد باید مطالب درون روزنامه‌ها را کنترل و بررسی‌کند و کیفیت این اخبار قرآنی را بسنجد و با اعمال نفوذ خود کیفیت را جایگزین کمیت کند.»

وی می‌افزاید: «چون در مملکت اسلامی زندگی می‌کنیم، قرآن باید در مطالب روزنامه‌ها جاری شود و درون گزارش‌ها، تحلیل‌ها و مقالات ما آورده‌شود، اگر این مطالب قرآنی را جدا از موارد ذکر شده، چاپ کنیم، قدرت تأثیرگذاری خود را از دست‌خواهند‌داد.»

وزارت ارشاد واخبار قرآنی

وی پیشنهاد دیگری برای افزایش آمار اخبار قرآنی در روزنامه‌ها دارد: «مطبوعات تجاری هستند و باید هزینه‌های خود را تأمین‌کنند، بنیادهای فعال در امر فعالیت‌های قرآنی می‌توانند، با تأمین بخشی از هزینه انتشار ویژه نامه‌های قرآنی توسط جراید، هم فعالیت‌های خود را منعکس‌کنند و هم به نوعی فرهنگ قرآن را به دست افراد متخصص (روزنامه نگار) ترویج دهند.»

محدودیت برای اخبار قرآنی

"سعید افسر" عضو شورای سردبیری روزنامه "ایران" محدودیت اخبار قرآنی را از دلایل کم بودن حجم این اخبار در مطبوعات می‌داند.

وی می‌گوید: «آنچه که بیشتر از انعکاس اخبار قرآنی اهیمت دارد، تنظیم اخباری است که منتشر می‌شود.یعنی این اخبار تقریباً کم است و یا موضوع آن برای خوانندگان خیلی جذاب نیست. تولید اخبار قرآنی نیازی است که باید روی آن سیاستگذاری انجام شود تا دربرگیری آن بیشتر شود.»

"افسر" در ادامه می‌گوید: «ما چیزی داریم به نام قرآن که به مانند موضوعات دیگر نمی‌شود روی آن مانور داد. اما در مورد تحقیقات و پژوهش‌های قرآنی می‌شود اطلاع‌رسانی‌کرد. موضوع قرآن ثابت است و تنها به انتشار اخبار حول تولیدات و انتشارات این حوزه و یا پژوهش‌های آن است که می‌توان به اطلاع رسانی قرآنی پرداخت.»

وی با اشاره به وجود وسواس‌های و دقت‌ها در امر نشر پژوهش‌های قرآنی به "ایکنا" می‌گوید: «مطالب قرآنی کار شده باید مستندات علمی به همراه داشته‌باشد، صرف انتشار مطالب قرآنی مطرح نیست چرا که هرگونه تفسیر غیرواقعی می‌تواند تأثیر منفی در جامعه به خصوص نسل جوان داشته باشد.»

محدودیت برای اخبار قرآنی

مطبوعات قرآنی تشویق می‌شوند

کمبودها، موجودها، درخواست‌ها و پیشنهادهایی از سوی برخی سردبیران مطبوعات صبح کشور عنوان شد.

وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و به تبع آن معاونت مطبوعات داخلی این وزارت بیشترین وظیفه را برای الزام روزنامه‌ها به درج اخبار قرآنی دارند.

"محمدمختارپور" معاونت مطبوعات داخلی وزارت ارشاد جایگاه قرآن در مطبوعات کشور را نامطلوب ارزیابی کرده و می‌گوید: «به نظر من باتوجه به نقش قرآن به عنوان مهمترین منبع الهی دین و فرهنگ ما باید گفت که، متأسفانه مطبوعات به آن بهای لازم را نمی‌دهند. و نسبت به تروج فرهنگ قرآن مسئولیتی را متوجه خود نمی‌دانند البته این بدان معنا نیست که در نشریات ما فعالیت‌های قرآنی انجام نمی‌شود و یا نشریات قرآنی نداریم، اما مقابل هزار و چند صد نشریه، در مجموع و به طور میانگین که محاسبه کنیم، معارف قرآنی در دنیای نشریات ما مورد بی‌توجهی و کم‌توجهی قرار‌می‌گیرد.»

"مختارپور" در ادامه از ارائه تسهیلات به فعالان قرآنی مطبوعاتی خبرمی‌دهد و می‌گوید: «برنامه‌هایی در دست تدوین است که طی آن از نشریات فعال در حوزه قرآنی حمایت‌خواهدشد؛ به عنوان مثال، در طول ماه مبارک رمضان عنوان‌شد هر نشریه‌ای که اخبار قرآنی را به خود پوشش‌دهد مورد‌حمایت‌قرار‌می‌گیرد و طبق جمع‌بندی‌های به عمل آمده نسبت به اهدای کاغذ تشویقی به این نشریات اقدام‌شد و این تصمیم گرفته شده‌است تا این حمایت تشویقی در طول سال نیز همچنان پابرجا‌بماند.»

وی در تصریح سخنان خود افزود: «در حال حاضر این حمایت برای نشریات بوده و قصد داریم این حمایت را به تمامی روزنامه‌ها، روزنامه‌نگاران، عکاسان، فعالان عرصه مطبوعات و ... نیز بسط و گسترش دهیم.»

مطبوعات قرآنی تشویق می‌شوند

بحث حمایت و تشویق موضوعی بود که توسط برخی سردبیران مطرح‌شد و حالا معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از تدوین این طرح خبر‌می‌دهد باشد که توجه کردن به اخبار قرآنی توسط رسانه‌های مکتوب، الکترونیکی و سمعی و بصری راهی باشد برای وارد شدن بیش از پیش قرآن در قلوب و زندگی مردم!

 

منبع :  http://www.iqna.ir/?p=ndt&ProdID=36259

هر دانشجو روزی ۵۰ ثانیه قرآن می‌خواند!

وضع فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌های کشور
هر دانشجو روزی ۵۰ ثانیه قرآن می‌خواند!

دانشگاه‌ها به عنوان مهد آموزش عالی چه نقشی در آموزش قرآن کریم ایفا می‌کنند؟ این ‌‌پرسشی‌است که ایکنا در این گزارش و در آستانه ۱۶ آذر(روز دانشجو) می‌کوشد به بررسی آن بپردازد.

دانشگاه‌ها به عنوان مهد آموزش عالی چه نقشی در آموزش قرآن کریم ایفا می‌کنند؟

فرض نظام آموزشی ما بر این است دانشجویی که به دانشگاه راه می‌یابد قرآن را با استفاده از درس‌های مدرسه‌ای فراگرفته و روخوانی و روان‌خوانی آن را آموخته و آماده حرکت در مسیر معرفت آموزی تخصصی قرآنی است، اما واقعیت‌ها با این فرض، بسیار فاصله دارند.

در دانشگاه‌ها آموزش قرآن کریم حداقل در سطح روخوانی یا روان‌خوانی وجود ندارد.

اغلب دانشجویان هنگامی که پابه دانشگاه می‌گذارند، با روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم آشنایی کامل ندارند و درس‌های رسمی دانشگاه هم نقشی برای افزودن بر بار آموزه‌های قرآنی دانشجویان به عهده نمی‌گیرند. بنابراین عرصه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها صرفاً به فعالیت‌های خود جوش دانشجویی اختصاص می‌یابد.

نبود آموزش قرآن در دانشگاه‌ها

«محمد اوسطی» دانشجوی رشته شیمی در دانشگاه ابهر در استان زنجان می‌گوید: «در دانشگاه‌ها آموزش قرآن کریم حداقل در سطح روخوانی یا روان‌خوانی وجود ندارد و همین مسئله سبب‌شده که مفاهیم و آموزه‌های عمیق قرآنی در میان دانشجویان به خوبی ترویج نشود.»

این دانشجوی رشته شیمی با اذعان به اینکه خیلی از دانشجویان حتی در روخوانی قرآن کریم مشکل دارند می‌گوید: «اگر یک امتحان منصفانه از اکثر دانشجویان در زمینه روان خوانی و روخوانی قرآن گرفته شود، قطعاً خیلی‌ها مردود خواهند شد این چنین مسئله‌ای برای جوانی که در یک کشور اسلامی زندگی می‌کند و بچه مسلمان محسوب می‌شود پسندیده نیست.»

براساس نظرسنجی صورت گرفته توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وضعیت قرآنی دانشگاه‌های شهر تهران در سال ۱۳۷۹ بدین شرح بوده است: در زمینه حفظ قرآن کریم مشخص گردیده که ۴۶ درصد از دانشجویان هیچ سوره‌ای را حفظ نیستند، ۳ درصد بیش از ۵۰ سوره حفظ هستند، ۳۵ درصد بین ۱ تا ۵۰ سوره حفظ هستند و ۱۶ درصد هم بی‌پاسخ بودند.

«حسین عطوف» دانشجوی رشته حقوق در دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه در دانشگاه امام صادق (ع) دروس قرآن و تجوید وجود دارد، می‌گوید: «متأسفانه در اکثر دانشگاه‌ها دروس تخصصی قرآن وجود ندارد. فقط درس معارف هست که اغلب به سادگی آن را پاس می‌کنند، این در حالی است که باید یک یا دو واحد تجوید و روخوانی و روان‌خوانی قرآن در دانشگاه‌ها بگذارند و دانشجویان را ملزم به گذراندن این واحد کنند تا حداقل دانشجو پس از فارغ التحصیل شدن با علامت‌ها و دستورات و قواعد قرآن کریم آشنا باشد و بتواند روخوانی خوبی از قرآن داشته‌باشد.»

جای خالی دروس تخصصی قرآن در دانشگاه‌ها

وی از غربت و مظلومیت قرآن در دانشگاه‌ها می‌گوید: «امروز مایه تأسف است که یک دانشجو یا فارغ التحصیل دانشگاه که حدود ۱۹ تا ۲۰ سال از عمر خود را در کلاس‌های تحصیل علم و دانش طی کرده، هنوز با قرآن و آموزه‌های عمیق آن آشنا نیست؛ به عنوان مثال یک کارشناسی یا کارشناسی ارشد و یا حتی در سطح دکترا که یک عمر با کتاب و علم و تحصیل سرو کار داشته اگر قرآن را به دست بگیرد و بخواهد چند آیه مثلاً از سوره نساء را روخوانی معمولی‌کند، با کمال تأسف خواهید دید که روخوانی او چقدر با ایراد و اشکالات فاحش روبه‌روست! این امر وظیفه مسئولان مربوطه و دست اندرکاران را دو چندان می‌کند تا دروس قرآن و قواعد دستوری آن را به عنوان یکی از دروس لازم و ضروری در میان واحدهای دانشگاهی در تمامی رشته‌ها بگنجانند.»

مسئولان و برنامه‌ریزان دانشگاه‌ها باید دروس قرآن و قواعد دستوری آن را به عنوان یکی از دروس لازم و ضروری در میان واحدهای دانشگاهی در تمامی رشته‌ها بگنجانند.

امروز برای درمان هر بیماری در علم پزشکی داروی خاصی تجویزمی‌شود تا شفای بیمار تحقق یابد، اگر داروی اشتباهی به خورد بیمار داده شود، چه بسا تأثیر منفی در جسم و جان او بگذارد و حتی او را به کام مرگ بکشاند. دارو باید با درد متناسب باشد. در امور قرآنی هم کارشناسان معتقدند که باید به تناسب نیازهای جامعه عمل کنیم؛ یعنی هر کسی و هر گروهی را باید با شیوه‌ای خاص آموزش قرآن داد و نباید برای همه یک نسخه پیچید. چرا که این مسئله باعث می‌شود افراد جامعه به جای آنکه جذب جلسات قرآنی شو ند، از آن گریزان باشند. هدف اصلی قرآن، تعلیم و تربیت انسان‌هاست بنابراین آموزش قرآن هم باید باتوجه به این مسائل و زیرنظر استادان فن انجام شود.

براساس یک نظرسنجی که در دانشگاه‌ها انجام شده است، مشخص شده که گرایش به سمت مسائل قرآنی در جامعه در سطح قابل ملاحظه‌ای وجود دارد اما این گرایش وسیع به عمل‌در‌نمی‌آید.

آموزش قرآن زیر نظر اساتید

در یک تحقیق دیگر مشخص شده که هر دانشجو در طول روز کمتر از ۵۰ ثانیه با قرآن سرو کار دارد، که در اینجا این سخن مقام معظم رهبری نمود پیدا می‌کند: «فضای قرآنی هنوز در جامعه ما حاکم نشده و زمانی حاکم می‌شود که اگر فردی در این مملکت حرفی زد، جوانان با استناد به آیات شریفه قرآن بدانند که آیاسخن او درست است یا خیر.»

سازمان بسیج دانشجویی دارای نیروهای زیاد و امکانات کمی است و ما در این فعالیت‌ها متکی به خداوند متعال و نیروهای توانمند بسیج هستیم و این نیروهای با انگیزه و توانا مهمترین و موثرترین عواملی هستند که ما را درپیشبرد کارها امیدوار می‌کند.

مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی یکی از مراکز قرآنی مهم در سطح دانشگاه‌هاست که در جهت ترویج فرهنگ قرآن کریم فعالیت مستمر دارد.

برای جویا شدن از فعالیت‌های این مرکز در امور قرآنی، به دیدار «دکتر رحیم قربانی» مسئول فعالیت‌های قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور می‌روم.

وی در گفت‌وگو با بخش گزارش ایکنا می‌گوید: «سازمان بسیج دانشجویی دارای نیروهای زیاد و امکانات کمی است و ما در این فعالیت‌ها متکی به خداوند متعال و نیروهای توانمند بسیج هستیم و این نیروهای با انگیزه و توانا مهمترین و موثرترین عواملی هستند که ما را درپیشبرد کارها امیدوار می‌کند.»

جای خالی دروس تخصصی قرآن در دانشگاه‌ها

کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها

«دکتر قربانی» که خود از قاراین ممتاز قرآن کریم است، درباره سیاست‌ها و برنامه‌های قرآنی سازمان بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها می‌گوید: «سیاست‌ها و برنامه‌هایی که سازمان بسیج دانشجویی در پیش دارد، در راستای جریان سازی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها ،تشکیل مجمع مشورتی کارشناسان قرآنی و برگزاری همایش‌های قرآنی، فعالیت‌های پژوهشی و پرداختن به معرفت و مفاهیم قرآن است.

در دانشگاه‌ها سعی ما بر این بود که مجموعه‌ای را به نام مجمع مشورتی کارشناسان قرآن و عترت تشکیل دهیم که قریب به ۱۰ نهاد قرآنی مسئولیت فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها را به عهده دارند و این شو را زیر نظر کمیته قرآنی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل‌گردیده و توانسته است به فعالیت‌های قرآنی انسجام بدهد و همچنین سازماندهی نیروهای قرآن و عترت نیز یکی از برنامه‌های ماست، به شکلی که با توجه به گسترش پایگاه‌های بسیج دانشجویی در کل دانشگاه‌های کشور، قصد داریم سازماندهی خاصی بین نیروهای قرآنی ایجاد کنیم که از جمله این طرح‌ها، طرح شناسایی دانشجویان شاخص قرآنی است.»

براساس نظرسنجی‌های سال ۱۳۸۱ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حدود ۸۰ درصد اساتید وضعیت دانشجویان در زمینه آشنایی با تفسیر و معارف قرآن مجید را در حد ضعیف و بسیار ضعیف دانسته‌اند، اما این آمار از نظر دانشجویان ۷۰ درصد است.

دکتر رحیم قربانی در خصوص بررسی وضعیت کانون‌های قرآنی دانشگاه‌ها می‌گوید: «در مباحث قرآنی تحقیقات گسترده‌ای درگذشته‌ها صورت نگرفته‌است و تقریباً عمر فعالیت‌های دقیق و موثق و معتبر قرآنی، از ده سال بیشتر تجاوز نمی‌کند حدود نیمی از این فعالیت‌ها از سال ۱۳۷۴ به بعد تأسیس شده‌اند که بیانگر نوپا بودن این کانون‌ها است.

در بررسی ۵۱ مورد از کانون‌های قرآنی دانشگاه‌های سراسر کشور در سال ۱۳۷۸ مشخص شد که سطح پوشش فعالیت این کانون‌ها محدود است و تنها بخش کوچکی از جامعه دانشجویی را در برمی‌گیرد و حاوی فعالیت‌های کارشناسی شده نیست و هیچگونه نیازسنجی و مخاطب سنجی در آن صورت نگرفته و اغلب فعالیت‌های آن صوری و تقلیدی آنهم بدون حمایت مناسب و همراه با ضعف تشکیلاتی است. این بررسی نشان داده باید به سراغ راهکارهایی برای فراگیری و انس دانشجویان با قرآن و شرکت آنها در فعالیت‌های قرآنی رفت، از طرفی یکی از ویژگی‌های مهم کانون‌های قرآنی دانشگاه‌ها خود جوش بودن آنهاست. به طوری که تشکیل این کانون‌ها با وجود کمبود امکانات و فقدان بسترهای مناسب صورت گرفته است که البته نشانگر گرایش فراگیر قرآنی در سطح دانشگاه‌ها می‌باشد.»

وضعیت کانون‌های قرآنی دانشگاه‌ها

براساس نظرسنجی صورت گرفته توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وضعیت قرآنی دانشگاه‌های شهر تهران در سال ۱۳۷۹ بدین شرح بوده است: در زمینه حفظ قرآن کریم مشخص گردیده که ۴۶ درصد از دانشجویان هیچ سوره‌ای را حفظ نیستند، ۳ درصد بیش از ۵۰ سوره حفظ هستند، ۳۵ درصد بین ۱ تا ۵۰ سوره حفظ هستند و ۱۶ درصد هم بی‌پاسخ بودند.

در این نظرسنجی دلایل پایین بودن میزان کارایی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها چنین آمده است:

۱-عدم تناسب برنامه‌های قرآنی اجرا شده با خواست، سلیقه‌ها و نیازهای قشر دانشگاهی

۲-فقدان نیروی انسانی مجرب و کارآزموده در امور قرآن

نظرسنجی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

۳-عدم اطلاع رسانی صحیح و اصولی بین کانون‌های قرآنی سراسر کشور

۴-گسترش دستگاه‌های موازی متولی کارهای قرآنی در دانشگاه‌ها

۵-ذهنیت منفی دانشجویان نیست به برنامه‌های قرآنی به دلیل ضعیف بودن کیفیت برخی برنامه‌های اجرا شده

نتایج بررسی موانع انس و ارتباط دانشجویان با قرآن نشان داده که بیش از ۷۰ درصد پاسخگویان، رفتار غلط و نامناسب برخی از دست اندرکاران امور قرآنی را یکی از موانع اصلی انس دانشجویان با قرآن دانسته‌اند.

مسئول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کل کشور با اشاره به مقایسه نظر اساتید معارف دانشگاه‌ها با نظر دانشجویان در خصوص وضعیت قرآنی می‌گوید: «براساس نظرسنجی‌های سال ۱۳۸۱ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حدود ۸۰ درصد اساتید وضعیت دانشجویان در زمینه آشنایی با تفسیر و معارف قرآن مجید را در حد ضعیف و بسیار ضعیف دانسته‌اند، اما این آمار از نظر دانشجویان ۷۰ درصد است، در مجموع همه عزیزانی که در دانشگاه‌ها علاوه بر تحصیل عم و دانش، در فعالیت‌ کانونهای قرآن و عترت به نحوی فعالیت دارند و در این راه پرخیر و برکت حرکت می‌کنند، شاهد هستند که انگیزه‌های بسیار قوی در بین عزیزان دانشجو جهت فعالیت در این عرصه وجود دارد و نهادهای مختلفی نیز در این مقوله فعالیت می‌کنند ولی متأسفانه اکثر این نهادها که کار قرآنی انجام می‌دهند از هماهنگی لازم و کارشناسی شده منسجم برخوردار نیستند.»

دکتر رحیم قربانی در خصوص تشکیل مجمع مشورتی کارشناسان قرآنی می‌گوید: «در راستای تحقق آرمان‌های دینی و باتوجه به تأکیدات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در مورد احیا، گسترش و تعمیق فرهنگ قرآن کریم و اهل بیت (ع)، مجمع مشورتی کارشناسان قرآن وعترت دانشگاه‌ها زیرنظر کمیته هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد،و به منظور ارائه نظرات مشورتی به مدیران فرهنگی نهادهای مختلف دانشگاهی در جهت ساماندهی، ارتقا کیفی و کمی، انسجام و نهادینه نمودن فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، این مجمع فعالیت دارد.»

 

منبع :  http://www.iqna.ir/?p=ndt&ProdID=35778