اگر روزی یک آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 17 سال و 7 ماه و 9 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی دو آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 8 سال و 9 ماه و 18 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی 3 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 5 سال و 10 ماه و 13 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی 4 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 4 سال و 4 ماه و 24 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی 5 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 3 سال و 6 ماه و 7 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی 6 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 2 سال و 11 ماه و 4 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی 7 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 2 سال و 6 ماه و 3 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی 8 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 2 سال و 2 ماه و 12 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی 9 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 1 سال و 11 ماه و 12 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی 10 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 1 سال و 9 ماه و 3 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی 11 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 1 سال و 7 ماه و 6 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی 12 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 1 سال و 5 ماه و 15 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی 13 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 1 سال و 4 ماه و 6 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی 14 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 1 سال و 3 ماه حفظ خواهید شد .
اگر روزی 15 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 1 سال و 2 ماه و 1 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی 16 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 1سال و 1 ماه و 6 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی 17 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 1 سال و 10 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی 18 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 11 ماه و 9 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی 19 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 11 ماه و 1 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی 20 آیه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 10 ماه و 16 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی یک صفحه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 1 سال و 8 ماه و 12 روز حفظ خواهید شد .
اگر روزی دو صفحه از قرآن کریم را حفظ نمایید ، کل قرآن را در مدت 10 ماه و 6 روز حفظ خواهید شد .
فراموش نفرمایید که به ازای هر حرفی که هنگام قرائت قرآن ، آن را بر زبان می آورید ، ده حسنه برایتان نوشته می شود . مثلا برای بسم الله الرحمن الرحیم 190 حسنه خواهید داشت . حالا خودتان حساب کنید برای این همه آیه و این همه تکراری را که باید برای حفظ آنها انجام دهید ، چه ثواب عظیمی نصیبتان خواهد شد .
شما در روز قیامت حتی به یک دانه از این حسنات محتاجید . پس فرصت باقیمانده ازعمر خود را غنیمت بشمرید .
رزقنا الله جمیعاً عونه وتوفیقه والصدق والإخلاص والقبول ، وحسن العاقبة .. اللهم آمین
منبع: http://forum.jameatulquran.com/postt3.html
دسترسی به مقالات حفظ قرِِآن
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و خسته نباشید
این بخش مطالب و مقالات در مورد صلوات را ارائه می دهد.
------------------------
صلوات، عطری است که دهان انسان را خوشبو می کند.
صلوات، موجب کمال دعا و استجابت آن می شود.
صلوات، گناهان را از بین می برد.
صلوات، فقر و نفاق را از بین می برد.
صلوات، بهترین داروی معنوی است.
------------------------
چه خوب است که انسان همیشه اهل صلوات باشد. چرا که پیامبر نیز دائم الصلوات بوده است.
چه خوب است که همیشه زبان انسان مشغول ذکر صلوات باشد و فضای جامعه و محیط کار خود را معطر به صلوات نماییم.
با ذکر صلوات، غم و اندوه و حزن را از خود دور کنید.
با یک صلوات، نوری در بهشت برای خود بیافرینید
با یک صلوات، گناهان خود را پاک و تولدی دیگر برای خود به وجود آورید.
با یک صلوات، پاداش ۷۲ شهید را برای خود ثبت نمایید.
با یک صلوات، ۱۰ حسنه برای خود ثبت کنید.
سایت، طراحی مناسبی ندارد مطالب به صورت پشت سر هم در سایت قرار گرفتهاند. همان طور که قبلاً هم گفتیم سایت فارسی در دست بازسازی است و تنها سایت انگلیسی فعال است. تعاملی بودن سایت در حد قابل قبولی نیست که از یک سایت آموزشی آن هم سایتی که برای آموزش مجازی در نظر گرفته شدهاست بسیار دور از انتظار است. البته سایت از امکانات جستجو و تالار گفتگو برخوردار است ولی آن چنان به آسانی در دسترس نیست.
در بخشی از معرفی این دانشگاه آمدهاست: «اعتقاد گروه قرآن و عترت بر این است که تنها راه فهم دقیق و یا به تعبیر دقیق تفقه شیعی از طریق روش آکادمیک و بر اساس درسهای منظم است. در عصر حاضر و با استفاده از تکنولوژی اینترنت که ما را قادر به ارتباط با برادران و خواهران عزیز میکند، چرا از آن برای تقویت فهم و درک خود از تعالیم اهل بیت که سرچشمه های علم هستند استفاده نکنیم».
هدف دانشگاه، از برگزاری دورههای دانشگاهی در جهت اهداف زیر میباشد:«تقویت اطلاعات اسلامی دانشجویان»، «تقویت و ارتقای روحی، معنوی و اخلاقی دانشجویان»، «نشر و تبلیغ مفاهیم عالی اسلام توسط دانشجویان»، «دفاع از اسلام در سرتاسر جهان، به ویژه در اینترنت توسط دانشجویان».
هدف دانشگاه از برگزاری دورههای دانشگاهی |
«تقویت اطلاعات اسلامی دانشجویان»، «تقویت و ارتقای روحی، معنوی و اخلاقی دانشجویان»، «نشر و تبلیغ مفاهیم عالیه اسلام توسط دانشجویان»، «دفاع از اسلام در سرتاسر جهان و مخصوصا در اینترنت توسط دانشجویان» |
دانشگاه قرآن و عترت یک دانشگاه اینترنتی است و جای مشخصی ندارد. هر کسی که علاقمند به یادگیری و آشنایی با تعالیم اسلامی است (چه مسلمان و چه غیر مسلمان) میتواند در دانشگاه شرکت کنند. اما لازم است تاکید مجدد بکنیم که هدف دانشگاه صرفا افزایش معلومات دانشجویان نیست بلکه رشد معنوی و اخلاقی در کنار یادگیری تعالیم اسلامی نیز مورد نظر میباشد.
دورهی اولیه دانشگاه (دوره کنونی) بر اساس برنامه دو ساله و تکمیل 80 واحد درسی میباشد. در حال حاضر مسئولان در حال تغییر سایت فارسی هستند ولی سایت انگلیسی فعال است و اگر علاقه دارید میتوانید به آنجا مراجعه کنید.
سایت انگلیسی دانشگاه اینترنتی قرآن و عترت
سایت طراحی مناسبی ندارد مطالب به صورت پشت سر هم در سایت قرار گرفتهاند. همانطور که قبلا هم گفتیم سایت فارسی در دست بازسازی است و تنها سایت انگلیسی فعال است. تعاملی بودن سایت در حد قابل قبولی نیست که از یک سایت آموزشی آن هم سایتی که برای آموزش مجازی در نظر گرفته شدهاست بسیار دور از انتظار است. البته سایت از امکانات جستجو و تالار گفتگو برخوردار است ولی آنچنان به آسانی در دسترس نیست.
آمار بازدید از سایت بر اساس آمار سایت الکسا* آمار دسترسی به سایت به طور میانگین در سه ماهه گذشته تنها 0.05 نفر در یک میلیون بودهاست. سایت به طور میانگین در سه ماهه گذشته 7 نفر در یک میلیون نفر بازدید شدهاست.
پی نوشت
یکى از اهداف مهمّ پیامبران الهى، تنظیم برنامه زندگى انسانها درتـمـام ابعاد آن بوده و در صدد بودند تا جامعه طبق برنامه تنظیمى از جانب پروردگار به زندگى خویش ادامه دهد و از آن تخطّى نکند.
بـخـش عـظـیـمـى از دسـتـورها و سـفـارشـات قـرآنکـریـم در راسـتـاى تـنـظـیـم انـدیـشـه و اعمال انسان است . امیرمؤمنان(ع) مىفرماید:«آگاه باشید که آگاهى از آینده، خبراز گذشته، داروى درد (نادانى وگمراهى ) و نظم و ترتیب زندگى روزمرّه شما در قرآن (آمده) است». به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، بلاگر«زمزم سعادت» ضمن اشاره به مطالب فوق بیان قرآن کریم درباره نظم را به دو بخش تقسیم کرده است. این وبلاگنویس در توضیح «نظم در تکوین»، به عنوان اولین بخش مینویسد:
قرآن در این بخش، نظم حاکم بر جهان آفرینش را تشریح کرده و به انـسانها سفارش مىکند که درباره آن بیندیشند. تا به طرّاح زبردست آن(خداى تعالى) پى بـبـرنـد و درایـن راسـتـا، گاه از فرود آمدن باران و رویش گیاهان یاد مىکند و گاهى از عظمت آسـمـان، کـوههـا و دریـاهـا سـخـن مـىگوید. زمانى شگفتیهاى آفرینش موجودات و از جمله انسان را تذکر مىدهد و در بسیارى از مواقع نیز آمد و شد شب و روز، فراوانى پدیدههاى هستى و بىشـمارى نعمتهاى الهى را در لابهلاى آیات بیان مىکند و انسان را به تفکر در نظم شگفتآور آن وامىدارد.
سورهی مبارکه آلعمران آیه 190 |
همانا در آفرینش آسمانها و زمین و آمد و شد شب و روز، نشانههایى براى خردمندان است |
نویسنده در ادامه به آیهی 190 سورهی مبارکه آلعمران که میفرماید: «اِنَّ فـى خـَلْقِ السَّمـاواتِ وَالاَْرْضِ وَ اخـْتـِلافِ اللَّیـْلِ وَالنَّهـارِ لاَ یـاتٍ لاُِولىِ الاَْلْبابِ»؛ «همانا در آفرینش آسمانها و زمین و آمد و شد شب و روز، نشانههایى براى خردمندان است.» اشاره کرده و دربارهی نظم در تشریع به عنوان دومین بخش مینویسد: هـمـه آیـاتـى کـه دربـاره قـوانـیـن و مـقـررات الهـى نـازل شـده، بـر قـرار کـننده نظم و برنامه در زندگى فردى و اجتماعى مسلمانان است. با این بـیـان، قـرآن هـمـواره پـیـروان خـویـش را بـه داشـتن یک برنامه صحیح و منظّم دعوت مىکند و خواستار آن است که مسلمانان در زندگى به اصول و مقررات الهى پاى بند بوده، طبق برنامهاى کـه خـدا بـراى آنـان تنظیم کرده، زندگى کنند و هیچگاه از حدود الهى گام فراتر ننهند. چرا که:«مَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللّهِ فَاُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ(بقره: 229)»؛ «آنان که از حدود الهى تجاوز کنند، همانها ستمکارانند.»
نویسنده در پایان می نویسد: از ایـن رو، مـى تـوان گـفـت یـکـى از اهداف مهمّ پیامبران الهى، تنظیم برنامه زندگى انسانها درتـمـام ابعاد آن بوده و در صدد بودند تا جامعه طبق برنامه تنظیمى از جانب پروردگار به زندگى خویش ادامه دهد و از آن تخطّى نکند.
برای دیدن این وبلاگ اینجا را کلیک کنید.
وقتی به زندگی خود و بسیاری از افراد نظر میکنیم؛ میبینیم که هدف بسیاری از کارهای ما دستیابی به گوهر گرانبهای آرامش است؛ یعنی انسانها در طول زندگی خود تلاش میکنند تا به آرامش برسند، در این نقطه بین انسانها اشتراکنظر وجود دارد، ولی اختلافنظر در تعیین و تشخیص چیزهائی است که به زندگی آرامش میبخشد.
بسیارند کسانی که این گوهر نفیس را در گرو ثروتاندوزی و رفاه مادی میدانند و آرامش گم شدهی خود را در آن میجویند و به قول خودشان، پشت خود را میبندند تا برای عمری، خیالی آسوده و آرامشخاطر داشته باشند.
گروهی نیز آرامش را در کسب مقام و شهرت میبینند و برای دستیابی به آن خود را به آب و آتش میزنند.
و گروهی دیگر نیز ...
ولی قرآن مجید تنها نسخهی شفابخش اضطراب را یاد خدا میداند و تنها پاسخ ندای فطرت را ذکر خدا میبیند ــ البته مقصود ذکر قلبی است و نه ذکر زبانی ــ زیرا قرآن کریم آن ذکر زبانی را که با ذکر قلبی همراه نیست را ممدوح نمیشمرد.
« فاطمه حسینیفر»، از جمله حافظان قرآنی است که همواره سعی کرده است، این ذکر زبانی را زمینهای برای ذکر قلبی و آرامش خود قرار دهد.
«حسینیفر» میگوید: «قرآن، برای من در همهی زمینهها، یک آرامش مثبت بوده و همه مشکلات زندگی را برای من آسان کرده است. اگر قرآن نبود تحمل خیلی از مشکلات، از جمله فوت فرزند اولم، برایم بسیار سخت و طاقت فرسا بود. زمانی که من تازه شروع به حفظ قرآن کردم، خداوند به من فرزندی عطا کرد؛ فرزندی که از همان لحظهی تولد، همواره نوای قرآن در گوشش زمزمه میشد و تمام اعضاء و جوارحش با شنیدن آیات قرآن رشد میکرد. اما بعد از 3 سال بر اثر حادثهای خداوند او را از من گرفت. تنها عاملی که مرا در برابر مصیبت از دست دادن فرزندم مقاوم میساخت، آیات قرآن بود. وقتی آیه «الذین اذا اصابتهم مصیبـة قالوا انا لله و انا الیه راجعون» را میخواندم؛ با خود میگفتم، خداوند انسانها را به این جهان آورده و سبب آمدنش نیز راحتی در این دنیا نبوده است. او هر که را بخواهد میبرد و با این مصائب صبر انسانها را میسنجد.»
وی در ادامه میگوید: «زمانی که آیهی «لکیلا تأسوا علی ما فاتکم و لا تفرحوا بما ءاتاکم» را میخواندم، همواره این مفهوم را برخود مرور میکردم که در این دنیا ما نسبت به هیچ چیز مالکیتی نداریم که از به دست آوردن آن خوشحال شویم یا با از دست دادنش ناراحت شویم؛ هرچه هست از آن خداست. او هرگاه بخواهد نعمتی را به انسان بدهد، هیچ کس و هیچ چیز نمیتواند مانع سلب نعمت شود و هر زمان نیز که بخواهد آن را از انسان میگیرد.»
این حافظ کل قرآن در ادامه با اشاره به تولد فرزندانش میگوید: «اما بعد از درگذشت فرزند اولم، خداوند به من «کوثر» و «محمد» را عطا کرد و من تمام تلاشم این بود که با عملکرد مثبت خود، مفاهیم قرآنی را از همان کودکی به آنها یاد بدهم.»
«فاطمه حسینیفر» که بزرگترین آرزوی خود را زیارت خانهی خدا ذکر میکند در بارهی طرح اعزام نخبگان قرآنی به حج، میگوید:« بهتر بود اوقاف به جای اینکه به نفرات اول مسابقات سکه هدیه بدهد، آنها را به حج تمتع میفرستاد؛ تشویقی که برای آقایان در نظر گرفته شده است و متأسفانه بانوان از آن محرومند.»
به نظر من باید بیشتر به جامعه قرآنی بها داده شود، شما میبینید وقتی یک مسابقه ورزشی برگزار میشود، چقدردررسانهها تبلیغ میشود و همین تبلیغات باعث ایجاد هیجان و تشویق جوانان به مسأله ورزش میشود البته این مسأله خوب است اما در مورد فعالیتهای قرآنی نیز باید این گونه باشد چون ما چه داریم ازبرکت قرآن و اهل بیت داریم.اما ما میبینیم که حتی خبر برگزاری بزرگترین مسابقات قرآنی در سطح کشور نیز از طریق صدا و سیما اعلان نمیشود، چه برسد به اینکه تبلیغات شود؛ تبلیغات در حوزه قرآن بسیار کم است و بهای لازم به این گونه فعالیتها داده نمیشود. |
«حسینیفر» ادامه میدهد: «به نظر من به جامعهی قرآنی باید بیش از این بها داده شود. وقتی یک مسابقهی ورزشی برگزار میشود، شاهد تبلیغات وسیع آن در رسانهها هستیم و همین تبلیغات باعث ایجاد هیجان و تشویق جوانان به مسأله ورزش میشود اما در مورد فعالیتهای قرآنی اینگونه نیست با اینکه ما هر چه داریم از برکت قرآن و اهل بیت است اما متأسفانه میبینیم که حتی خبر برگزاری بزرگترین مسابقات قرآنی در سطح کشور به شایستگی از طریق صدا و سیما اعلام نمیشود، چه برسد به اینکه برای این مسابقات تبلیغ شود.»
این حافظ قرآن در تصریح سخنان خود میگوید: «تبلیغات در حوزهی قرآن بسیار کم است و بهای لازم به این گونه فعالیتها داده نمیشود. عدم حمایت مسئولین از قاریان و حافظان، یکی دیگر از عللی است که سبب میشود، گرایش جوانان و نوجوانان به فعالیتهای قرآنی کمتر باشد. البته قرآن، جاذبهی خود را دارد و اگر کسی عشق و علاقه به این کتاب آسمانی داشته باشد، در هر سطحی از معرفت که باشد مورد عنایت قرار میگیرد.»
او که خود از سنین نوجوانی حفظ قرآن را شروع کرده است، توفیق الهی را عامل گرایش خود به سمت حفظ قرآن میداند و میگوید: «از 11سال پیش، زمانی که 15 ساله بودم، شروع به حفظ قرآن کردم، البته قبل از آن نیز در زمینههای قرآنی فعالیتهائی داشتهام اما به صورت رسمی نبوده است. سال 74 از طریق شرکت در کلاسهای حفظ قرآن، با حفظ روزانهی یک صفحه از قرآن، این کار را شروع کردم و با پشتکار و علاقهای که داشتم، توانستم کل قرآن را حفظ کنم. بعد از آن نیز از سال 79 تا الان برای دوره محفوظاتم، همواره در مسابقات اوقاف حضور داشتم و رتبههائی را نیز به دست آوردهام که از جمله آنها، دو عنوان دومی و یک رتبه سومی مسابقات سراسری اوقاف در رشته حفظ 20 جزء سالهای 81، 84 و 82 است. امسال نیز با عنایات الهی توانستم در رشته حفظ کل مسابقات سراسری اوقاف رتبه اول را کسب کنم.»
گرچه همه زمان ها مخلوق خداست لیکن برخى از آنها از شرافت و ویژگى خاصى برخوردار است. درست است که همه ماه هاى سال، پرتوى از قدرت جهان آفرین است; امّا سه ماه رجب، شعبان و رمضان، داراى امتیاز و برجستگى ویژه اى هستند. در عصر جاهلیت، مردم ماه رجب را گرامى مى داشتند.
پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله)مى فرماید: رجب، «شهرالله الأصمّ» است; و بدان سبب آن را «اصمّ» نامیدند که هیچ ماهى به پایه عظمت آن نمى رسد; مردم زمان جاهلیت به رجب حرمت مى نهادند و آنگاه که اسلام درخشیدن گرفت، بر حرمت آن افزود. بدانید که رجب، ماه خدا شعبان، ماه من و رمضان، ماه امت من است پس هرکس یک روز از رجب را روزه بدارد، مستحقّ رضوان الهى گردد و روزه اش غضب الهى را خاموش کند و خداوند درى از درهاى جهنّم را بر او ببندد. اگر کسى به اندازه تمام زمین طلا انفاق کند، برتر از روزه یک روز آن نخواهد بود... هرگاه شب شود، دعایش مستجاب خواهد بود: یا در دنیابه او عطا خواهد شد و یا براى آخرت او ذخیره مى شود... حضرت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) سپس ثواب دو، سه، چهار، پنج، تا سى روز، روزه ماه رجب را تک تک با توضیح کامل بیان فرمود.(1)
در همین زمینه امام کاظم(علیه السلام) مى فرماید: رجب، نام نهرى در بهشت است که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر است; بنابراین هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بدارد، خداوند از آن نهر به او خواهد نوشاند.(2)
همچنین آن حضرت در روایت دیگرى مى فرماید: رجب، ماه عظیمى است که خداوند، اعمال نیک را در آن چند برابر مى فرماید و گناهان را در آن محو مى کند. پس هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، به اندازه مسیر یک سال از جهنّم دور و هرکس سه روز از آن ماه را روزه بدارد، بهشت بر او واجب مى شود.(3)
اسوه اهل معرفت و عبادت، مرحوم سیدبن طاوس در مورد افرادى که قبل از اسلام در دوره جاهلیت، مورد ظلم و ستم دیگران قرار گرفتند اما به انتظار ماه رجب نشستند و در آن ماه پربرکت، خداى را بخواندند و حضرت حق، دعایشان را مستجاب فرمود و بلا و گرفتارى را از آنها بگرداند، چند داستان نقل کرده است که ما یکى از آن ها را در اینجا مى آوریم: شخصى، گذارش به مردى افتاد که نابینا، بیمار و خانه نشین شده بود. او از دیگران پرسید: چرا این بیمار گرفتار، از خداى متعال عافیت نمى خواهد؟ به او پاسخ دادند آیا او را نمى شناسى؟ او به نفرین شخصى به نام «عیاض» گرفتار شده است.
او گفت: عیاض را فراخوانید تا ماجراى این مرد نابینا را براى ما بازگوید. وقتى عیاض آمد به او گفت: داستان پسران «ضیعا» را که این مرد از جمع آنهاست براى ما بگو; عیاض گفت: این داستان از داستان هاى دوره جاهلیت است; و من دوست ندارم پس از آمدن اسلام، دیگر آن را بازگویم. آن شخص گفت: شایسته است که آن را براى ما بازگویى. عیاض گفت: پسران ضیعا، ده نفر بودند و خواهرى داشتند که همسر من بود. آنان با من درگیر شدند و همسرم را از من جدا کردند. من هرچه آنان را به خداوند سوگند دادم و احترام خویشى و قرابت را یادآورى کردم، فایده اى نبخشید. من صبر کردم تا ماه رجب، این ماه محترم الهى فرا رسید و آنگاه دست به دعا برداشتم و با حال خستگى و درماندگى خداى را بخواندم و تقاضا کردم که همه شان نابود و یکى شان نابینا و زمین گیر شود. خداى متعال دعایم را مستجاب فرمود و همه شان نابود شدند
جز این مرد، که نابینا و خانه نشین شده است.
بارى در کرامت و فضیلت این ماه، حضرت امام صادق(علیه السلام) نیز مى فرماید: آن گاه که قیامت برپا شود، منادى الهى فریاد زند: «أین الرجبیّون؟»; کجایند آنانکه ماه رجب را گرامى داشتند و از آن، بهره ها بردند؟ از آن انبوه جمعیت، گروهى برخیزند که نور جمالشان محشر را روشن کند. بر سر آنان تاج هاى شاهى که مرصّع به درّ و یاقوت است، قرار دارد و در طرف راست هرنفر از آنان هزار فرشته، در سمت چپ نیز هزار فرشته به او کرامت و تعظیم الهى را تبریک گویند. از جانب الهى ندا آید: بندگان و کنیزانم، به عزت و جلالم سوگند، شما را جاى و مقام گرامى و عطایاى فراوان دهم و شما را در جایى جاى دهم که از زیر آن نهرها جارى است و شما در آن جاوید خواهید بود زیرا شما داوطلبانه براى من در ماهى که من بزرگش داشتم روزه گرفتید. سپس، خطاب به فرشتگان فرماید: فرشتگان من! بندگان و کنیزان را به بهشت داخل کنید. در اینجا حضرت صادق(علیه السلام) فرمود: این پاداش، براى کسى است که گرچه یک روز از اول یا وسط یا آخر ماه رجب را روزه بدارد.(4)
پیامبر گرامى ما در بیان عظمت و اهمیت ماه رجب مى فرماید: خداى متعال، در آسمان هفتم، فرشته اى به نام «داعى» قرار داده است. هرگاه ماه رجب فرا رسد، آن فرشته دعوت کننده، هرشب تا به صبح گوید: خوشا به حال کسانى که به ذکر الهى مشغولند; خوشا به حال کسانى که با میل و رغبت تمام، رو به سوى درگاه خدا آرند. و خداوند مى فرماید: من همنشین کسى هستم که با من همنشین باشد، و مطیع کسى هستم که فرمان مرا ببرد و آمرزنده ام کسى را که از من طلب آمرزش کند. این ماه رجب ماه من، بنده هم بنده من، و رحمت هم از آن من است; هرکس مرا در این ماه بخواند، پاسخ مثبت دهم; و هرکس از من چیزى بخواهد، به او عطا کنم; و هرکس از من هدایت جوید، هدایتش کنم.(5)
من این ماه را وسیله ارتباط بین خود و بندگانم قرار داده ام پس هرکس به آن چنگ زند، به من مى رسد.(6)
گرچه تمام ماه رجب، نزد خداوند و اولیاء گرامیش عزیز و ارجمند است لیکن برخى از اوقات آن، فضیلت ویژه اى دارد; مثلا اوّلین شب جمعه ماه رجب، داراى امتیازى بزرگ است. پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید; فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» مى نامند. چرا که وقتى یک سوم از شب گذشت، هیچ فرشته اى نیست مگر اینکه در کنار کعبه مشرفه آید; آنگاه خداوند نظر مرحمت به آنان کند و فرماید: فرشتگانم! هرچه خواهید از من بخواهید. فرشتگان گویند: بارالها حاجت و خواسته ما آن است که روزه داران ماه رجب را بیامرزى; خداوند متعال فرماید: آمرزیدم.(7)
یکى از کارهاى مهم و شایسته در ماه رجب، کمک به مستمندان است. امام صادق(علیه السلام) از پدران گرامیش از امام على(علیه السلام) نقل مى کند که آن حضرت فرمود:...هرکس به خاطر خدا در ماه رجب صدقه بدهد، خداوند وى را آنچنان اکرام فرماید که نه چشمى دیده و نه گوشى شنیده و نه بر قلب انسانى خطور کرده باشد.(8)
در بیان فضیلت ماه رجب، به همین چند حدیث شریف بسنده مى کنیم و مى گوییم: اگر هیچ حادثه اى در ماه رجب رخ نمى داد، باز هم رجب ارزش خاص و ویژگى استثنائى خود را داشت; لیکن حوادثى در آن به وقوع پیوسته است که موجب شرافت و کرامت مضاعف این ماه شده است. آن حوادث عبارتند از:
الف: ولادت امام هادى(علیه السلام) در دوم یا پنجم رجب (بنابر روایتى); گرچه قول دیگر هم هست.
ب: ولادت حضرت امام جواد(علیه السلام) در دهم این ماه، گرچه قول دیگر هم هست.
ج: ولادت مبارک امام على(علیه السلام) در خانه کعبه معظمه در سیزدهم ماه رجب، ده سال قبل از بعثت.
د: شهادت حضرت امام کاظم(علیه السلام) در بیست و پنجم این ماه.
هـ: بیست و هفتم این ماه، عید مبارکى است; چرا که آخرین پیامبر برگزیده الهى حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) در این روز از جانب خداى متعال مأمور هدایت مردم و ابلاغ هدایت و رسالت الهى گردید.
بندگان صالح و آگاه الهى، ماه رجب و شعبان را به عنوان زمینه و مقدمه اى جهت کسب آمادگى براى درک درست و شایسته ماه مبارک رمضان به حساب مى آورند. خوشبختانه هم اکنون در برخى از شهرهاى کشور عزیزمان ایران، اهل عبادت و معرفت دو برنامه دارند و آن ها را با هم اجرا مى کنند: یکى «اعتکاف» که دستور اکید اسلام است با احکام و دستورات ویژه اش و دیگرى برنامه اى به نام عمل ام داود، دستورى که از حضرت امام صادق(علیه السلام) به ما رسیده است.
براى آگاهى از برنامه ها و عبادات و دعاهاى این ماه به کتب ادعیه چون «مفاتیح الجنان»، «اقبال الأعمال» و غیره مراجعه کنید.
کوتاه سخن اینکه رجب، عید اولیاء الهى، بهار راز و نیاز و عبادت، موسم خضوع و خشوع به درگاه الهى، موعد حضور و خواستن، و زمان قرار صالحان با معشوقشان حق تعالى است. پیامبر گرامى و جانشینان به حق حضرتش سه ماه رجب، شعبان و رمضان را فراوان پاس مى داشتند و این سه ماه را به روزه مى گذراندند.
(1) . فضائل الأشهر الثلاثة: 24
(2) . اقبال الأعمال: 635
(3) . اقبال: 634
(4) . اقبال: 630
(5) . فضائل الأشهر: 31
(6) . اقبال: 628
(7) . اقبال: 632
(8) . فضائل الأشهر: 38