در اینجا، نیمه دوم سوره حمد شروع می شود که مشتمل بر اظهار عبودیت و طلب هدایت است: · «ایاک نعبد» (فقط تو را عبودیت مىکنیم)؛ یعنى همه وجود ما و تمامى مقدورات جسمى و روانى و فکرى ما در اختیار خدا و در راه فرمان او و براى اوست. نمازگزار با این جمله بند عبودیت غیر خدا را از دست و پا و گردن خود مىگسلد. داعیههاى خداوندگارى را رد مىکند. مدعیان ربوبیت را - که در طول تاریخ همواره عامل طبقهبندى جامعهها بوده اند و بشر را در زنجیر عبودیت و استضعاف و اسیر و مقید مى کردند - نفى مىکند. خود را و همه مؤمنان به خدا را از مرز اطاعت و فرمانبرى هر کس جز خدا و هر نظامى جز نظام الهى فراتر مىبرد. خلاصه، با پذیرش بندگى خدا، بندگى بندگان را به دور مىریزد و از این راه خود را در سلک موحدان واقعى قرار مىدهد.
اعتراف و قبول عبودیت محض در برابر و براى خدا از اصول فکرى و عملى بسیار مهم در اسلام و همه آیینهاى الهى است که از آن به «الوهیت انحصارى خدا» تعبیر مىشود؛ یعنى اینکه فقط خداست که باید اله (معبود) باشد و هیچ کس جز خدا را نباید عبادت و عبودیت کرد. همیشه کسانى بودهاند که این حقیقت را درست نفهمیدهاند و از آن برداشتهاى غلط و محدودى کردهاند و از این رو ناآگاهانه به عبودیت غیر خدا دچار شدهاند. آنان گمان بردهاند که عبادت خدا تنها به معناى تقدیس و نیایش اوست.
در اصطلاح قرآن و حدیث، آگاهى از معناى گسترده عبادت بىپایگى این پندار را روشن مىکند. عبادت در اصطلاح قرآن و حدیث تعبیرى است از: اطاعت و تسلیم و انقیاد مطلق در برابر فرمان و قانون و نظامى که از سوى هر مقام و قدرتى به انسان ابلاغ شود، خواه این انقیاد و اطاعت با حس تقدیس و نیایش همراه باشد و خواه نباشد. بنابر این، همه کسانى که نظامها و قانونها و فرمانهاى هر قدرت غیر الهى را از سر طوع و تسلیم پذیرا مىشوند عابدان و بندگان آن نظامها و پدیدآورندگان آن اند. اگر با این حال جایى براى مقررات الهى نیز باز گذارند و در بخشى از زندگى فردى و اجتماعى به قانون و فرمان خدا عمل کنند، «مشرک» خواهند بود (کسى که بجز خدا کس دیگر را نیز عبادت مىکند)؛ و اگر همین بخش را نیز به خدا ندهند، «کافر» اند. (کافر کسى است که حقیقت نمایان و درخشان وجود خدا را ندیده مىگیرد و به گونه اعتقادی یا عملی آن را انکار مىکند.)
با اطلاع از این شناخت اسلامى، به آسانى مىتوان دریافت که ادیان الهى که نخستین شعار دعوت خود را کلمه «لااله الاالله» (هیچ معبودى جز خدا نیست) قرار مىدادند چه مىگفتند و چه مىخواستند و با چه چیزی و چه کسی طرف مىشدند.
این حقیقت - حقیقت معناى عبادت - در مدارک اسلامى و در قرآن و حدیث چندان متواتر و روشن است که براى تدبرکنندگان و هوشمندان جاى کمترین تردیدى باقى نمىگذارد. «ابوبصیر» از امام صادق (ع) روایت کرده است که آن حضرت (خطاب به شیعیان راستین زمان خود) فرمودند: شمایید آنان که از عبادت طاغوت سر باز زدهاند. هر آن کس که ستمگرى را فرمان برد او را عبادت کرده است.
«و ایاک نستعین» (و فقط از تو مدد مىخواهیم)؛ از رقیبان تو و از مدعیان الوهیت توقع هیچگونه یارى و کمک نداریم. آنان، به همان علت که زیر بار الوهیت خدا نرفتهاند، به بندگان و پویندگان راه خدا نیز کمکى نخواهند کرد. راه خدا راه پیامبران خداست. پویشى در راه حق و عدل است. برادرى و همبستگى و همزیستى میان همه افراد بشر و ارزش دادن به انسان و نفى تبعیضها و ستمها و نابرابریهاست. رقیبان خدا و مدعیان خداوندی - که شالوده حیات ننگین و برخورداریهای غاصبانه خود را بر نابود کردن همه این ارزشهاى اصیل نهادهاند - چگونه ممکن است بندگان خدا را یارى و مدد دهند؟ آنان با بندگان خدا جنگى آشتىناپذیر و قهرى بىامان دارند. پس فقط از خدا مدد مىجوییم، از نیروى هوشمندى و ارادهاى که در ما نهاده است، از ابزارها و اسبابى که براى زنده بودن و زندگى کردن به ما داده، از سنتها و قانونهاى طبیعى و تاریخیش که چون شناخته شود، راهگشاى اندیشه و عمل است، و از همه فراوردههاى قدرتش که سپاهیان مقتدر اویند و در خدمت بشرند.
از فرمایشهای مقام معظم رهبری
منبع: شبکه پیام سیما |