ثابت بن دینار ابو حمزه ثمالی ازدری (متوفای 148) از بزرگان اهل حدیث و مقربان درگاه اهل بیت (علیهم السلام) شمرده میشود.
فضل بن شاذان روایت میکند که امام علی بن موسی الرضا درباره او فرمود: « ابو حمزه ثمالی، لقمان ( یا سلمان ) زمان خود بود». او محضر پربرکت سه امام معصوم: علی بن الحسین، محمد بن علی و جعفر بن محمد (علیهم السلام) را تماما و برهه ای از دوره امامت موسی بن جعفر را درک کرده و مورد عنایت آنان بوده است.
صدوق، نجاشی، طوسی، ابن داود و علامه حلی او را مورد اعتماد دانسته اند.
ابن ندیم درباره او میگوید: « او از نخبگان ثقات است». سید حسن نصر نیز او را چنین ستوده است: « بزرگ شیعیان کوفه بود و همگان از سخن او شنوایی داشتند ».
صارم الدین درباره او میگوید: « او نماد تشیع و شاخصه شیعیان شمرده میشود».
فضل بن شاذان روایت میکند که امام علی بن موسی الرضا درباره او فرمود:
« ابو حمزه ثمالی، لقمان ( یا سلمان ) زمان خود بود».
برخی از رجالیان عامه او را به سبب تشیع قدح کردند، ولی حاکم نیشابوری او را توثیق کرده و در « المستدرک » از او روایت کرده و سند آن را _طبق نظر بخاری و مسلم _ صحیح دانسته است.
حاکم میگوید: « قدحی جز به دلیل انتساب او به تشیع، درباره او گفته نشده؛ در صورتی که شیخین (بخاری و مسلم ) از او روایت دارند».
بزرگان اهل حدیث (از اهل سنت ) به همین دلیل، به قدح رجالیان ارجی ننهاده و از او بسیار روایت کرده اند؛ از جمله: ترمذی، ابن ماجه، خطیب بغدادی، ابن ابی شیبه، ابو جعفر طحاری، حاکم نیشابوری، ابن قتیبه، ابو نعیم و جز آنان... .(1)
او تفسیری روایی دارد که از منابع تفسیری معتبر شمرده شده و مفسرانی همچون طبری ، طبرسی ، قرطبی ، عیاشی و غیرهم از آن نقل کرده اند و اخیرا دانشمند محترم عبد الرزاق حرزالدین به گردآوری و تحقیق آن پرداخته و به چاپ رسانده است. تفسیری است دقیق، عمیق و قابل اعتماد.(2)
1- معرفت، محمد هادی، تفسیر و مفسران، ج1 ص423
2- همان، ج2، ص147
منبع: http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=41462