تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

عدالت در قرآن ( قسمت۱۰ )

 

 سوره یونس آیه  47

. وَلِکُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولٌ فَإِذَا جَاء رَسُولُهُمْ قُضِیَ بَیْنَهُم بِالْقِسْطِ وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ 

ترجمه فارسی

 هر امتی را پیامبری بود و چون پیامبرشان بیامد کارها میانشان به عدالت فیصله یافت و مورد ستم واقع نشدند

ترجمه انگلیسی

.And every nation had an apostle; so when their apostle came, the matter was decided between them with justice and they shall not be dealt with unjustly.

تفسیر آیه

 و لکل امه رسول فاذا جاء رسولهم قضی بینهم بالقسط و هم لا یظلمون این آیه شریفه از قضایی الهی خبر می دهد که به دو قضاء تقسیم می شود : یکی اینکه هر امتی از امتها رسولی دارد ، که حامل رسالت و پیامهای خدای تعالی به سوی ایشان است و مامور است آن پیامها را به آنان ابلاغ نماید . و قضاء دوم این است که وقتی پیامبر هر امتی به سوی آن امت آمد و رسالت الهی را به آنان ابلاغ نمود ، قهرا اختلاف راه انداخته گروهی تصدیقش و گروه دیگر تکذیبش کردند در آن زمان خدای تعالی بین آنان قضاء به حق و عدل می راند ، بدون اینکه به آنان ستم روا بدارد . این آن معنایی است که از آیه شریفه با کمک سیاق و زمینه گفتار استفاده می شود . و از آن برمی آید که در جمله فاذا جاء رسولهم کوتاه گویی و حذف به کار رفته و نیز به جای اسم ظاهر ضمیر به کار رفته ، و تقدیر کلام چنین است : فاذا جاء رسولهم الیهم و بلغ الرساله فاختلف قومه بالتکذیب و التصدیق قضی بینهم بالقسط = همینکه رسولشان به سوی آنان آمد و رسالت خود را ابلاغ نمود ، مردم در تکذیب او و تصدیقش دو دسته شدند ، پس خدای تعالی به عدالت بین آن دو حکم کرد . دلیل بر اینکه آیه شریفه چنین تقدیری دارد ، جمله قضی بینهم بالقسط و هم لا یظلمون است ، چون قضاوت در جایی درست است که پای اختلافی در میان باشد ، و چون در جایی که قضاوت و داوری به نفع یک طرف و قهرا به ضرر طرف دیگر است و قهرا آن ضرر ، یا حق کشی است و یا عذاب ، هرجا که سخن از قضاوت به میان آید این سؤال به ذهن شنونده وارد می شود که آیا این قضاوت به عدالت است یا حق کشی ؟ و آیا در این قضاوت به آن کسی که علیه او حکم شده ظلم شده است یا نه ، لذا در جمله مورد بحث فرمود : خدای تعالی به عدالت داوری می کرده و به هیچ قومی ستم نمی کرده . و اما اینکه چرا نفرمود : لکل امه نبی ؟ در پاسخ می گوییم : ما قبلا در مباحثی که در جلد دوم این کتاب پیرامون نبوت داشتیم فرق میان رسول و نبی را بیان کردیم ، و قضاوتی که در آیه مورد بحث سخن از آن رفته از خواص رسالت است نه نبوت . و یقولون متی هذا الوعد ان کنتم صادقین این جمله حکایت سؤالی است از ناحیه مشرکین از رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) ، که زمان این قضاوتی که خدا وعده اش را داده کی است ؛ و به دلیل اینکه خدای تعالی به رسول گرامی اش دستور داده که در پاسخ آنان بفرماید : " بگو من برای خودم مالک هیچ ضرر و نفعی نیستم مگر آنچه که خدا خواسته باشد ، و برای هر امتی اجل معینی است " منظور از آن قضاء ، قضاء دنیوی است . و نیز سؤال کنندگان بعضی از مشرکین معاصر رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) بوده اند ، چون از جمله " برای هر امتی اجل معینی است " می فهمیم که خدای تعالی به خاطر نافرمانی یک امت آن امت را قبل از فرارسیدن اجلش در دنیا هلاک نمی کند . و نیز از جمله " بگو من مالک نفع و ضرر خویش نیستم ... " می فهمیم سؤال کنندگان بعضی از مشرکین معاصر رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) بوده اند.

 

منبع: http://qurankarim.blogfa.com/cat-10.aspx

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد