وبنوشت نشریهی قرآنی به آدرس tebyan2.blogfa.com در مطلبی به بررسی نامهای قرآن پرداختهاست و آنها را بدین ترتیب بیان میکند:«قرآن، تنزیل، حدیث، موعظه، تذکره، ذکری، حکم، نور، حبل، رحمت، قصص و حق».
نویسنده در توضیح اولین نام به «قرآن» میپردازد و این آیه را ذکر میکند که:« إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَقُصُّ عَلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ أَکْثَرَ الَّذِی هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ(نمل آیه 76)»؛ «این قرآن بیشتر چیزهایى را که بنى اسرائیل در آن اختلاف دارند براى آنان بیان مىکند».
دلیل نام حق |
حق در برابر باطل است و چون قرآن شریف از بین برنده و مقابل باطل است آن را حق گویند |
وی در ادامه میآورد که مفسران در معنای کلمه قرآن اختلاف کردهاند؛ نظر«عبدالله بن عباس» را صحیحترین قول دانستهاند که میگوید: قرآن بر وزن رجْحان و نقْصان و خسْران که مصدر فعل (قَرَأبَقْرَء) به معنای پیروی کردن است، همچنان که تلاوت نیز به همین معنا بهکار میرود. زیرا خواننده قرآن در حال خواندن از حروف و اعراب آن پیروی میکند.
بلاگر به تفسیر «قتادة» اشاره میکند و مینویسد: قرآن از واژه (قرأت الشیی) یعنی چیزی را جمع کردم و بعضی از آن را به بعضی دیگر ضمیمه نمودم‚ پس قرآن یعنی جمعآوری. در ادامه به سخن دیگری اشاره میکند که بعضی میگویند قرآن از واژه (قَرَبْت الماء فی الحوضِ) یعنی آب را در حوض جمع کردم‚ است. در پایان بلاگر مجددا متذکر میشود که قول «ابن عباس» صحیحتر است. اگرچه هر دو به معنای «جمع کردن» برمیگردد.
در ادامه مطلب نویسنده نامهای دیگری از قرآن را با ذکر آیات و احادیثی بیان میکند. وی در مورد «تنزیل» به آیه 80 سوره واقعه اشاره میکند که خداوند میفرماید: «قرآن فرو فرستاده از جانب پروردگار جهانیان است». دیگر نام قرآن که نویسنده به آن اشاره میکند «حدیث» است که با ذکر آیه 23 سوره زمر «خداوند نیکوترین سخن نور را فروفرستاد.....» به آن میپردازد که حدیث ضدقدیم است.
موعظه نام دیگری است که بلاگر با اشاره به آیه 57 سوره یونس؛ «همانا موعظهای از جانب پروردگارتان برای شما آمد و شفای دردهای درونی است...» ‚ توضیح میدهد که موعظه مصدر«وَعَظَ» میباشد. نویسنده در ادامه به نامهای دیگر مثل «تذکره» ‚ «ذکری» ‚ «حکم» اشاره میکند.
وبنویس در توضیح نام «نور» این آیه از سوره اعراف را میآورد که« او پیروی میکنند از نوری که با پیامبر است و با او نازل شده است....(اعراف آیه 157)» و در ادامه مینویسد که قرآن را نور خوانند، زیرا در تاریکیهای شک و شرک به وسیله آن بندگان سیر نمایند. چنان که بهوسیله نور در شب تاریک طی طریق میکنند.
نام دیگر قرآن: «حبل» |
قرآن را بدین سبب حبل خوانند که هر کس به آن تمسک جوید از افتادن در غرقاب گمراهی نجات مییابد، |
نویسنده سپس به نام دیگر یعنی «حبل» میپردازد که در آیه 103 سوره آلعمران آمدهاست «همگی به ریسمان خدا در آویزید....». ویادامه میدهد که قرآن را بدین سبب حبل خوانند که هر کس به آن تمسک جوید از افتادن در غرقاب گمراهی نجات مییابد، همچون ریسمان که وسیله نجات است. نویسنده سپس به دو نام دیگر یعنی «رحمت» و «قصص» اشاره میکند.
بلاگر در پایان این مطلب به نام «حق» اشاره میکند و میآورد « وَإِنَّهُ لَحَقُّ الْیَقِینِ(حاقه آیه 51)»؛«و براستی که آن یقین ثابت است». سپس ادامه میدهد که حضرت حق، قرآن را حق تعبیر نموده زیرا درست و حقیقت است؛ وقتی میگویند «حق الامر» یعنی صحیح و ثابت است. قول دیگر این است که حق در برابر باطل است و چون قرآن شریف از بین برنده و مقابل باطل است آن را حق گویند.