تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

فضائل شب قدر

 

بی‌تردید شب قدر از شبهای با عظمت و با اهمیت سال است .دلیل فضیلت این شب بر سایر شبها به اعتبار اموری است که در این شب محقق می‌شود.

- شب آمرزش گناهان:پیامبر خدا (ص) می فرمایند: هر کس شب قدر را احیا بدارد و مومن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد تمامی گناهانش آمرزیده می‌شود.

- قلب رمضان :امام صادق (ع) می فرمایند: از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماه‌های سال نزد خداوند دوازده ماه است. سرآمد ماه‌ها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیله القدر است.

- بهتر از هزار ماه:در فرهنگ غنی اسلام همه چیز را با معیارهای الهی می‌سنجند و بر همین اساس قرآن شب قدر را از هزار ماه برتر می داند .

نزول ملایکه و روح در شب قدر نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. امام باقر (ع) می فرمایند: عمل صالح در شب قدر- از قبیل نماز و زکات و انواع کارهای خوب- بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد. شب قدر سراسر خیر و سلامت است و از هر امر ناپسندی به دور است و این خود نیز نشان شرافت آن بر هزار ماه است.

- نزول قرآن در این شب:طبق روایات موجود قرآن نزول دفعی و تدریجی دارد.در نزول دفعی کل قرآن در شب قدر نازل شده است و در نزول تدریجی و تفصیلی قرآن طی بیست و سه سال دوران نبوت پیامبر گرامی (ص) به صورت الفاظ نازل شده است.

از دیگر فضایل این شب نامگذاری یکی از سوره‌های قرآن به نام «قدر» است که این خود گویای فضیلت و اهمیت این شب است. این شب، شب مبارکی است زیرا خدا می‌فرماید: «و قرآن که بهترین خیرات و برکات است در این شب مبارک نازل شده است». (دخان آیه3).

-حضرت مهدی(عج)صاحب شب قدر: بنا بر روایات و ظاهر آیات ، شب قدر منحصر به زمان رسول خدا (ص (نیست و فرشتگان در شب قدر مقدرات یک سال را نزد «ولی مطلق زمان » می‌آورند و بر او عرضه می‌کنند. این واقعیت از روز نخستین خلقت بوده است و تا قیامت هم ادامه دارد. امام علی (ع) می فرمایند: در هر سالی شب قدری است .در این شب امور همه سال (تقدیرها و سرنوشتها‌) فرو فرستاده می‌شود. پس از رحلت پیامبر (ص) نیز این شب صاحبانی دارد.

حجت خدا در زمین در زمان حاضر وجود مقدس و مبارک حضرت مهدی (عج) است و اوست که حجت خدا و وصی اوصیا و خلیفه رسول خدا (ص) و معصوم از هر گناه و پلیدی است ؛بنابراین همو صاحب شب قدر است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد