تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

حقوق دیگران (۲)

 

بى‏اجازه و سرزده وارد خانه برادر مؤمن نشود.

حقوق دیگران شناخت و مراعات حقوق دیگران
6- بى‏اجازه و سرزده وارد خانه برادر مؤمن نشود. اگر مى‏خواهد داخل خانه یا اتاق یا محل کار او شود، پیشتر اجازه بگیرد .
7- سعی کند که با چهره‏اى گشاده و خندان و کدورت‏زدا و زدودن غم و اندوه از دل برادر ایمانى و سرور و شادمانى با افراد روبرو شود. این کار نزد خداوند پاداشى عظیم دارد.
8- وفاى به عهد و عمل کردن به وعده و پرهیز از خلف وعده از دیگر حقوقی است که در روایات آمده است و مسلمان باید به آن عمل کند. به تعبیر امام سجاد(ع)، آن کس‏که وعده مى‏دهد و عمل نمى‏کند منافق است. رسول خدا(ص) نیز می فرماید: هر کس که به خدا و روز قیامت ایمان دارد هر گاه که وعده مى‏دهد به آن وفا می کند.
9- با دیگران آن گونه رفتار و معاشرت کند  که دوست دارد با او رفتار کنند (انصاف در برخورد با مسلمانان).
10- به بزرگترها احترام بگذارد و با کوچکترها با محبت و مهربانی رفتار کند.
11- میان افراد را اصلاح کند و آنها را آشتى دهد. این وصیت پیامبر اسلام (ص) در همه دورانها و توصیه حضرت على (ع) در بستر شهادت و سفارش دیگر ائمه معصومین (علیهم السلام) است. رسول خدا این خصلت را «افضل الصدقة» دانسته است .
12- برای حفظ آبرو، عیوب مسلمانان را بپوشاند. به تعبیر رسول خدا (ص)، هر کس عیب‏پوش مسلمانى باشد خداوند هم عیب‏ او را در دنیا و آخرت مى‏پوشاند.
13- از حضور در جاهایى که سوءظن مسلمانان را بر مى‏انگیزد خودداری کند. پرهیز از مواضع تهمت تکلیف است . مؤمنان وظیفه دارند که از حضورهاى شائبه‏دار و سوءظن‏آور و مسئله‏ساز بپرهیزند تا موجب به گناه افتادن دیگران نشوند.
14- برای رفع نیاز و برطرف‏کردن مشکلات مؤمنان، تلاش کند. در برخی از روایات، ثواب این عمل بیش از نماز و روزه و حج است. استفاده از مال و قدرت و آبرو براى یارى ‏مسلمان و برطرف کردن رنج و مشکل و گرفتارى او از ‏‏تکالیف بسیار عظیم در برابر برادران دینى است.
15- در غیاب مسلمان آبروى او را حفظ کند. اگر کسى به‏ مسلمانی تهمتى زد، دفاع از او واجب است. به مقتضاى روایات، اگر بتواند دفاع و تهمت را دفع کند، ولى کوتاهى و سستى کند، در گناه تهمت‏زنندگان شریک است. کسى نزد پیامبر اکرم(ص) از مسلمانى بدگویى کرد و به آبروى او متعرض شد. رسول خدا آن سخن‏ را رد کرد و از او دفاع کرد، سپس فرمود: هر کس که از آبرو و حیثیت‏ برادر دینیش دفاع کند، این دفاع در قیامت‏ برای او حجابى مى‏شود و او را حفظ مى‏کند.
16- سلام و مصافحه و معانقه کند. در روایات بیشمارى است که‏ مسلمان وقتى به مسلمان دیگر مى‏رسد، سلام و دست دهد و معانقه کند.
17- عیادت، دیدار، تشییع جنازه، زیارت قبور، تسلیت و تعزیت‏به خانواده، دعا پس از فوت، ... اینها از جمله حقوقى است که بر عهده‏ مسلمان است.
حقوقى که یاد شد تنها برخى از حقوق مسلمانى‏ است که برای هر کدام احادیث فراوانى در منابع ما نقل شده است و ما تنها به گوشه ای از آن اشاره کردیم.

 

منبع: شبکه پیام سیما

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد