اذا مـرض المسلـم کتب الله له کاحسـن ما کـان یعمل فـى صحته و تسـاقطت ذنـوبه کما یتساقط ورق الشجر.
وقتى که مسلمان , بیمار شـود, خـداوند هماننـد بهتریـن حسناتـى که در حال سلامت انجام میداده در نامه عملـش مینـویسد و گناهانـش همچـون برگ درخت فرو میریزد.
مکارم الاخلاق , ص 195.
من اصبح لایهتـم بامور المسلمین فلیـس منهم و مـن سمع رجلا ینادى "یا للمسلمیـن" فلم یجبه فلیس بمسلم .
هر که صبح کند و به امور مسلمیـن همت نگمارد , از آنهانیست ;و هرکـس بشنود که شخصـى فریاد مـیزنـد: " اى مسلمانها به فریادم برسید" ولـى جـوابـش نگـوید,مسلمان نیست .
اصول کافى , ج 3, ص 293.
قالت الرسول من الفُرْس لرسول الله (ص ) الى من نحـن یا رسول الله ؟ قال انتم منا و الینا اهل البیت .
فرستادگان باذان , پادشاه یمـن , تحت الحمایه ایران که اصالتا ایرانى بـودند به حضور پیامبر اکرم (ص ) آمدند و گفتند: اى رسـول خدا: سرانجام ما فارسیان به نزد چه کسى خواهد بود؟ حضرت فرمـود: شما فارسیان از ما هستیـد و سرانجامتان به سـوى ما و خانـدان ماخواهد بود.
قال ابـن هشام : فبلغنى عن الزهرى انه قال : فمِـن ثَـمَّ قال رسول الله : سلمان منااهل البیت .
ابـن هشام از قول زهرى گوید: و از همین جا بود که پیامبر فرمود: سلمان از اهل بیت ماست .
سیره ابن هشام , ج 1,ص 72.
من تقدم على المسلمین و هو یرى ان فیهم مـن هو افضل منه فقد خان الله و رسوله و المسلمین .
کسى که بر مسلمانان پیشـى گیرد, در حالـى که میداند در میان آنها کسـى افضل وبهتر از او وجـود دارد, چنیـن کسى به خدا و رسولـش و همه مسلمانان خیانت کرده است .
الغدیر, ج 8, ص 291.
لان یهدى الله بک رجلا واحـدا خیـر لک ممـا طلعت علیه الشمس .
پیـامبـر اکـرم (ص ) خطـاب به حضـرت علـى (ع ) فـرمود: هدایت نمـودن خداوند فردى را به وسیله تو از آنچه آفتاب بر آن بتابد براى تـوبهتر و ارزنده تر است .
شـرح نهج البلاغه ابـن ابـى احـدیـد, ج 1,ص 342.
یاتـى على الناس زمان تخبث فیه سرائرهـم و تحسـن فیه علانیتهم طمعا مـن الدنیا,لایریدون به ما عنـد ربهم , یکـون دینهم ریـاء لایخالطهم خـوف , یعمهم الله بعقاب فیـدعونه دعاء الغریق فلا یستجیب لهم .
زمانى بر مردم فرا مـى رسد که براى طمع در دنیا, باطنشان پلید و ظاهرشان زیبا باشـد, علاقه اى به آنچه نزد پروردگارشان است نشان ندهند, دیـن آنها ریا شـود وخـوفـى (از خـدا) در دلشان آمیخته نشـود, خـداونـد همه آنها را به عذاب سختـى گـرفتار کند, پـس مانند دعای شخص غریق دعا کنند, ولـى دعایشان را اجابت نکند.
اصول کافى , ج 3,ص 404.
مـااظلت الخضـراء و لااقلت الغبـراء مـن ذى لهجه اصـدق مـن ابــی ذر.
آسمان سایه نینداخته و زمیـن در بر نگرفته , صاحب سخنى راستگوتر از ابوذر را.
الغدیـر, ج 8,ص 97, و شـرح نهج البلاغه ابـن ابـى الحـدیــــد, ج 2,ص 354.
سـائلـوا العلمـاء و خـاطبـوا الحکماء و جـالسـوا الفقـراء.
از دانشمنـدان بپـرسیـد و با فـرزانگان سخـن بگـوییـد و با فقیـران بنشینیـد.
تحف العقول , ص 41.
هذا تفعله الاعاجـم بملـوکها و لست بملک انمـا انـا رجل منکـم .
مردى خواست تا بر دست رسـول خـدا (ص ) بـوسه زنـد, پیامبر دست خـود را کشیـد وفرمود: ایـن کارى است که عجمها با پادشاهان خـود میکنند و من شاه نیستـم , مـن مردى از خودتان هستم .
خیانت در گزارش تاریخ , ج 3,ص 271.
ما آمن بـى مـن بات شبعان و جاره جائع و ما مـن اهل قـریه یبیت و فیهم جائع لاینظر الله الیهم یوم القیمه .
به مـن ایمان نیاورده کسـى که سیر بخـوابـد و همسایه اش گرسنه باشـد, و اهل یک آبادى که شب را بگذرانند و در میان ایشان گرسنه اى باشد, خـداوند در روز قیامت به آنها نظر رحمت نیفکند.
اصول کافى , ج 4,ص 493.
منبع: http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=24926