تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

عدالت در قرآن ( قسمت ۲۰ )

 

سوره حجرات آیه  9 

 وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتَّى تَفِیءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ

ترجمه فارسی

و اگر دو گروه از مؤمنان با یکدیگر به جنگ برخاستند ، میانشان آشتی ، افکنید و اگر یک گروه بر دیگری تعدی کرد ، با آن که تعدی کرده است بجنگید تا به فرمان خدا بازگردد پس اگر بازگشت ، میانشان صلحی عادلانه برقرار کنید و عدالت ورزید که خدا عادلان را دوست دارد

ترجمه انگلیسی

And if two parties of the believers quarrel, make peace between them; but if one of them acts wrongfully towards the other, fight that which acts wrongfully until it returns to Allah's command; then if it returns, make peace between them with justice and act equitably; surely Allah loves those who act equitably

تفسیر آیه

 و اقسطوا ان الله یحب المقسطین - کلمه اقساط - به کسره همزه - به معنای آن است که به هر یک ، آن حقی را که مستحق است و آن سهمی را که دارد بدهی . پس عطف این جمله به جمله اصلحوا بینهما بالعدل ، از قبیل عطف مطلق بر مقید به منظور تاکید است . و جمله ان الله یحب المقسطین ، هم علت دستور به اصلاح و عدالت را تعلیل می کند، و هم آن تاکیدی را که گفتیم از عطف دو جمله به یکدیگر استفاده می شود، برای بار دوم تاکید می نماید، گویا فرموده : بین آن دو طائفه به عدالت اصلاح کنید، باز هم می گویم ، دائما عدالت کنید، و در همه امور عدالت را رعایت نمایید، برای اینکه خداوند عدالت گستران را به خاطر عدالتشان دوست دارد. انما المومنون اخوه فاصلحوا بین اخویکم این جمله هر چند مطلب جدیدی را بیان می کند، لیکن باز مطالب قبلی را تاکید می نماید، و اگر ارتباط بین مومنین را منحصر کرد در ارتباط اخوت ، برای این بود که مقدمه و زمینه چینی باشد برای تعلیلی که برای حکم صلح می آورد، و می فرماید پس بین دو برادر خود اصلاح کنید، و در نتیجه بفهماند این دو طائفه ای که شمشیر به روی یکدیگر کشیدند، به خاطر وجود اخوت در بین آن دو، واجب است که صلح در بینشان برقرار گردد، و اصلاحگران هم به خاطر اینکه برادران آن دو طائفه هستند، واجب است صلح را در هر دو طائفه برقرار نموده ، هر دو را از نعمت صلح برخوردار سازند - نه اینکه به طرف یک طائفه متمایل شوند. و این که در جمله مورد بحث فرمود: فاصلحوا بین اخویکم با اینکه می توانست بفرماید فاصلحوا بین الاخوین ، برای این بود که در کوتاهترین عبارت ، لطیفترین بیان را کرده باشد، چون جمله مورد بحث دو چیز را می فهماند: یکی اینکه دو طائفه ای که با هم جنگ می کنند برادر یکدیگرند، و باید صلح بین آن دو برقرار شود، دوم اینکه سایر مسلمانان هم برادر هر دو طرف جنگ هستند، و آنان باید رعایت برادری و اصلاح را در بین هر دو طائفه بنمایند. و اتقوا الله لعلکم ترحمون - و از خدا بترسید شاید مشمول رحمت خدا گردید. این جمله هر سه طائفه ، یعنی دو طائفه مقاتل ، و طائفه اصلاحگر را موعظه و نصیحت می کند.

 

منبع: http://qurankarim.blogfa.com/cat-۲۱.aspx

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد