X
تبلیغات
رایتل

عدالت در قرآن ( قسمت۱۳ )

1385/12/14 ساعت 16:45

 

سوره  الحدید آیه  25 

 لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ

ترجمه فارسی

ما پیامبرانمان را با دلیلهای روشن فرستادیم و با آنها کتاب و ترازو، رانیز نازل کردیم تا مردم به عدالت عمل کنند و آهن را که در آن نیرویی سخت و منافعی برای مردم است فرو فرستادیم ، تا خدا بداند چه کسی به نادیده ، او و پیامبرانش را یاری می کند زیرا خدا توانا و پیروزمند است

ترجمه انگلیسی

Certainly We sent Our apostles with clear arguments, and sent down with them the Book and the balance that men may conduct themselves with equity; and We have made the iron, wherein is great violence and advantages to men, and that Allah may know who helps Him and His apostles in the secret; surely Allah is Strong, Mighty.

 

بیان آیات خدای تعالی پس از اشاره به قساوتی که دلهای مومنین را فرا گرفته ، و در نتیجه در امتثال تکالیف دینی و مخصوصا انفاق در راه خدا که مایه قوام امر جهاد است تثاقل ورزیدند، و آنگاه ایشان را به اهل کتاب تشبیه کرد که در اثر طولانی شدن مهلت خدا به آنان دلهایشان دچار قساوت گردید، اینک در این آیات غرض الهی از فرستادن رسولان و نازل کردن کتاب و میزان همراه ایشان را بیان کرده ، می فرماید: غرض از این ارسال رسل و انزال کتب این بود که انبیا مردم را به عدالت عادت دهند، تا در مجتمعی عادل زندگی کنند، و آهن را نازل کرد تا بندگان خود را در دفاع از مجتمع صالح خود و بسط کلمه حق در زمین بیازماید، علاوه بر منافع دیگری که آهن دارد، و مردم از آن بهره مند می شوند. آنگاه فرمود که نوح و ابراهیم (علیه السلام ) را فرستاد، و نبوت و کتاب را در ذریه آن دو بزرگوار قرار داد، و یکی پس از دیگری رسولانی گسیل داشت ، و این سنت همچنان در تمامی امتها استمرار یافت ، و نتیجه کار همواره این بود که عده ای از مردم راه حق را یافته ، اکثریتی از ایشان فاسق شدند، و سپس سوره را با دعوت مردم به این معنا ختم می کند که ایمان خود را تکمیل کنند ، تا از رحمت خدا دو چندان عایدشان گردد. لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط ... این آیه مطلب تازه ای از سر گرفته ، و با آن معنای تشریع دین از راه ارسال رسل و انزال کتاب و میزان را بیان می کند و می فرماید که : غرض از این کار این است که مردم به قسط و عدالت عادت کرده و خوی بگیرند، و نیز به این وسیله و با انزال حدید امتحان شوند، و برایشان معلوم شود که چه کسی خدای نادیده را یاری می کند، و چه کسی از یاری او مضایقه می نماید، و نیز بیان کند که امر رسالت از آغاز خلقت مستمرا در بشر جریان داشته ، و به طور مداوم از هر امتی جمعی هدایت یافته ، و بسیاری فاسق شده اند. پس منظور از کلمه بینات در جمله لقد ارسلنا رسلنا بالبینات آیات بینات است ، آیاتی که به وسیله آن بیان می کند که رسولان ، فرستاده از جانب اویند ، و آن آیات یا عبارت است از معجزات باهره ، و یا بشارت واضح ، و یا حجتهای قاطع . و انزلنا معهم الکتاب - منظور از کتاب وحیی است که صلاحیت آن را دارد که نوشته شود و به صورت کتاب در آید، ( نه اینکه کتاب جلد شده از آسمان بفرستد ) بلکه دستوراتی است که می شود آن را نوشت ، دستوراتی که مشتمل است بر معارفی دینی ، از قبیل عقاید حق و اعمال صالح ، و این کتابهای آسمانی که معنایش معلوم شد، عبارتند از پنج کتاب 1 - کتاب نوح ، 2 - کتاب ابراهیم ، 3 - کتاب تورات ، 4 - کتاب انجیل ، 5 - کتاب قرآن . و المیزان لیقوم الناس بالقسط - مفسرین ، میزان را به همان ترازو که دارای دو کفه است و سنگینیها را با آن می سنجند تفسیر کرده اند، و جمله لیقوم الناس بالقسط را غایت و غرض انزال میزان گرفته ، گفته اند: معنای جمله این است که : ما ترازو را نازل کردیم تا مردم را به عدالت در معاملات خود عادت دهیم ، و در نتیجه دیگر خسارت و ضرری نبینند، و اختلالی در وزنها پدید نیاید، و نسبت میان اشیاء مضبوط شود، چون قوام زندگی بشر به اجتماع است ، و قوام اجتماع هم به معاملاتی است که در بین آنان دائر است ، و یا مبادلاتی که با دادن این کالا و گرفتن آن کالا صورت می گیرد، و معلوم است که قوام این معاملات و مبادلات در خصوص کالاهایی که باید وزن شود به این است که نسبت میان آنها محفوظ شود، و این کار را ترازو انجام می دهد. تفسیر دیگری که احتمالا می شود برای میزان کرد - و خدا داناتر است - این است که : منظور از میزان ، دین باشد، چون دین عبارت است از چیزی که عقاید و اعمال اشخاص با آن سنجیده می شود، و این سنجش هم مایه قوام زندگی سعیده انسان اجتماعی و انفرادی است ، و این احتمال با سیاق کلام که متعرض حال مردم از حیث خشوع و قساوت قلب و جدیت و سهل انگاریشان در امر دین است سازگارتر است . بعضی هم گفته اند: مرادا ز میزان ، عقل است.

 

منبع: http://qurankarim.blogfa.com/cat-14.aspx

 

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد