X
تبلیغات
نماشا
رایتل

عدالت در قرآن ( قسمت ۱۲)

1385/12/12 ساعت 17:34

 

سوره الممتحنة آیه  8 

 لَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ

ترجمه فارسی

خدا شما را از نیکی کردن و عدالت ورزیدن با آنان که با شما در دین ، نجنگیده اند و از سرزمینتان بیرون نرانده اند ، باز نمی دارد خدا کسانی راکه به عدالت رفتار می کنند دوست دارد .

ترجمه انگلیسی

 

Allah does not forbid you respecting those who have not made war against you on account of (your) religion, and have not driven you forth from your homes, that you show them kindness and deal with them justly; surely Allah loves the doers of justice.

 

کلمه اقساط که مصدر فعل تقسطوا است ، به معنای معامله به عدل است . و جمله ان تبروهم بدل است از کلمه الذین .... و جمله ان الله یحب المقسطین تعلیل است برای جمله لا ینهیکم .... و معنای آیه این است که : خدا با این فرمانش که فرمود: دشمن مرا و دشمن خود را دوست نگیرید نخواسته است شما را از احسان و معامله به عدل با آنهایی که با شما در دین قتال نکردند، و از دیارتان اخراج نکردند، نهی کرده باشد، برای اینکه احسان به چنین کفاری خود عدالتی است از شما، و خداوند عدالتکاران را دوست می دارد. بعضی از مفسرین گفته اند: این آیه شریفه با آیه فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم نسخ شده . لیکن این نظریه درست نیست ، برای اینکه آیه مورد بحث با اینکه مطلق است ، شامل غیر اهل ذمه و اهل معاهده نمی شود، و کفاری که با اسلام سر جنگ دارند مشمول این آیه نیستند، تا آیه سوره توبه ناسخ آن باشد، چون آیه مذکور تنها به کفار حربی و مشرکین نظر دارد، با این حال چطور می تواند ناسخ آیه مورد بحث باشد، با اینکه هیچ مزاحمتی بین آن دو نیست . انما ینهیکم الله عن الذین قاتلوکم فی الدین و اخرجوکم من دیارکم و ظاهروا علی اخراجکم ان تولوهم ... منظور از الذین قاتلوکم ... مشرکین مکه اند. و معنای ظاهروا علی اخراجکم این است که یکدیگر را در بیرون کردن شما کمک کردند. و جمله ان تولوهم بدل است از جمله الذین قاتلوکم . و در جمله و من یتولهم فاولئک هم الظالمون قصر افراد به کار رفته ( یعنی حکم کلی لا تتخذوا عدوی ...، را که به اطلاقش شامل دوستی با همه کفار می شد، منحصر کرد در یک طائفه از کفار، یعنی کفار مشرک مکه و یاوران ایشان )، در نتیجه معنای آیه چنین می شود: دوستداران مشرکین مکه و دوستداران یاران مشرکین که علیه مسلمین آنها را کمک کردند، تنها آنان ستمکار و متمردان از نهی خدایند، نه مطلق دوستداران کفار. ممکن هم هست جمله مورد بحث از باب قصر و حصر نباشد، بلکه تنها برای تاکید .

 

منبع: http://qurankarim.blogfa.com/cat-13.aspx

 

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد