X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

عدالت در قرآن ( قسمت۱۱ )

1385/12/10 ساعت 14:50

 

سوره اعراف آیه 29

قُلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ وَأَقِیمُواْ وُجُوهَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ کَمَا بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ

ترجمه فارسی

بگو : پروردگار من به عدل فرمان داده است ، و به هنگام هر نماز روی به جانب او دارید و او را با ایمان خالص بخوانید و همچنان که شما را آفریده است باز می گردید

ترجمه انگلیسی

 .Say: My Lord has enjoined justice, and set upright your faces at every time of prayer and call on Him, being sincere to Him in obedience; as He brought you forth in the beginning, so shall you also return.

تفسیر آیه

قل امر ربی بالقسط و اقیموا وجوهکم عند کل مسجد و ادعوه مخلصین له الدین پس از آنکه در آیه قبلی امر به فحشاء را نفی نمود و فرمود : " این افترایی است که به خدا می بندید و هیچ شاهد و دلیلی از طریق وحی ندارید " در این آیه چیزی را که خدا به آن امر کرده ذکر می کند ، و معلوم است که چنین چیزی مقابل آن امر شنیعی است که در آیه قبلی بود ، و آن " قسط " است که قرار گرفتنش در برابر آن امر شنیع می فهماند که آن امر کاری بوده که از حد میانه به طرف افراط و یا تفریط منحرف بوده است . " قسط " بنا به گفته راغب ، هم بهره عادلانه را گویند . خداوند می فرماید : لیجزی الذین آمنوا و علموا الصالحات بالقسط  و اقیموا الوزن بالقسط  و هم به معنای جور و گرفتن بهره دیگران آمده ، چیزی که هست این ماده ( قسط ) در باب افعال معنای اول را می رساند مانند و اقسطوا ان الله یحب المقسطین  و در باب ثلاثی مجرد معنای دوم را ، مانند و اما القاسطون فکانوا لجهنم حطبا  پس بنا به گفته راغب مقصود از جمله مزبور این خواهد بود : " بگو پروردگار من امر به گرفتن بهره عادلانه و ملازمت میانه روی در همه امور و ترک افراط و تفریط کرده " و معلوم است که راه میانه در عبادت این است که مردم به سوی خدا بازگشت نموده به جای پرستش بت ها و تقلید از بزرگان قوم به معابد در آمده خدا را به خلوص عبادت کنند . و اقیموا وجوهکم عند کل مسجد - این جمله را به حسب ظاهر معطوف است به چیزی که رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) باید به مردم برساند ، برای اینکه جمله " پروردگار من امر به میانه روی کرده " در حقیقت به منزله این است که بفرماید : " میانه رو باشید " . و بنابراین ، تقدیر این دو جمله چنین است : " باید میانه رو باشید و روی خود را متوجه هر مسجد کنید " . وجه هر چیز آن قسمتی است که با آن با چیزهای دیگر روبرو می شود ، و اقامه وجه در هنگام عبادت در یک انسان کامل عبارت از این است که خود را طوری سازد و آنچنان حواس خود را تمرکز دهد که امر به عبادت قائم به او شود و او بتواند آن امر را بطور کامل و شایسته و بدون هیچ نقصی امتثال کند . پس برگشت اقامه وجه در هنگام عبادت به این است که انسان در این موقع دلش چنان مشغول خدا باشد که از هر چیز دیگری منقطع شود . بنابراین ، جمله و اقیموا وجوهکم عند کل مسجد به ضمیمه و ادعوه مخلصین له الدین این معنا را افاده می کند که : بر هر عابد واجب است که در عبادت خود توجه را از غیر عبادت ، و در بندگی برای خدا توجه را از غیر منقطع سازد . یکی از چیزهایی که غیر خدا است همان عبادت او است ، پس عابد نباید به عبادت خود توجه کند زیرا عبادت توجه است نه متوجه الیه ، و توجه به عبادت ، معنای عبادت و توجه به خدا بودن آن را از بین می برد.

 

منبع: http://qurankarim.blogfa.com/cat-12.aspx

شماره بعدی این مطلب در عصر شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۵ به وقت ایران

 

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد