تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

عدالت در قرآن ( قسمت۹ )

 

سوره یونس آیه  54 

 وَلَوْ أَنَّ لِکُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِی الأَرْضِ لاَفْتَدَتْ بِهِ وَأَسَرُّواْ النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُاْ الْعَذَابَ وَقُضِیَ بَیْنَهُم بِالْقِسْطِ وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ 

ترجمه فارسی

 اگر هر گنهکاری صاحب همه روی زمین باشد ، خواهد که خود را بدان از عذاب ، باز خرد و چون عذاب را بنگرند پشیمانی خویش در دل نهان دارند میانشان به عدالت حکم شود و مورد ستم واقع نگردند

ترجمه انگلیسی

.And if every soul that has done injustice had all that is in the earth, it would offer it for ransom, and they will manifest regret when they see the chastisement and the matter shall be decided between them with justice and they shall not be dealt with unjustly.

تفسیر آیه

 جمله قضی بینهم بالقسط و هم لا یظلمون است ، چون قضاوت در جایی درست است که پای اختلافی در میان باشد ، و چون در جایی که قضاوت و داوری به نفع یک طرف و قهرا به ضرر طرف دیگر است و قهرا آن ضرر ، یا حق کشی است و یا عذاب ، هرجا که سخن از قضاوت به میان آید این سؤال به ذهن شنونده وارد می شود که آیا این قضاوت به عدالت است یا حق کشی ؟ و آیا در این قضاوت به آن کسی که علیه او حکم شده ظلم شده است یا نه ، لذا در جمله مورد بحث فرمود : خدای تعالی به عدالت داوری می کرده و به هیچ قومی ستم نمی کرده . و اما اینکه چرا نفرمود : لکل امه نبی ؟ در پاسخ می گوییم : ما قبلا در مباحثی که در جلد دوم این کتاب پیرامون نبوت داشتیم فرق میان رسول و نبی را بیان کردیم ، و قضاوتی که در آیه مورد بحث سخن از آن رفته از خواص رسالت است نه نبوت . و یقولون متی هذا الوعد ان کنتم صادقین این جمله حکایت سؤالی است از ناحیه مشرکین از رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) ، که زمان این قضاوتی که خدا وعده اش را داده کی است ؛ و به دلیل اینکه خدای تعالی به رسول گرامی اش دستور داده که در پاسخ آنان بفرماید : " بگو من برای خودم مالک هیچ ضرر و نفعی نیستم مگر آنچه که خدا خواسته باشد ، و برای هر امتی اجل معینی است " منظور از آن قضاء ، قضاء دنیوی است . و نیز سؤال کنندگان بعضی از مشرکین معاصر رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) بوده اند ، چون از جمله " برای هر امتی اجل معینی است " می فهمیم که خدای تعالی به خاطر نافرمانی یک امت آن امت را قبل از فرارسیدن اجلش در دنیا هلاک نمی کند . و نیز از جمله " بگو من مالک نفع و ضرر خویش نیستم ... " می فهمیم سؤال کنندگان بعضی از مشرکین معاصر رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) بوده اند . پس اینکه بعضی از مفسرین  گفته اند : " منظور از قضاء ، عذاب روز قیامت ، و درخواست کنندگان بعضی از مشرکین امتهای قبل از اسلام بوده اند " گفتاری است که نباید به آن اعتناء شود .

 

منبع: http://qurankarim.blogfa.com/cat-9.aspx

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد