تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

قرآن همواره پیروان خویش را، بـه داشتن یک برنامه صحیح دعوت مى‌کند

 

یکى از اهداف مهمّ پیامبران الهى، تنظیم برنامه زندگى انسان‌ها درتـمـام ابعاد آن بوده و در صدد بودند تا جامعه طبق برنامه تنظیمى از جانب پروردگار به زندگى خویش ادامه دهد و از آن تخطّى نکند.

بـخـش عـظـیـمـى از دسـتـورها و سـفـارشـات قـرآن‌کـریـم در راسـتـاى تـنـظـیـم انـدیـشـه و اعمال انسان است . امیرمؤمنان(ع) مى‌فرماید:«آگاه باشید که آگاهى از آینده، خبراز گذشته، داروى درد (نادانى وگمراهى ) و نظم و ترتیب زندگى روزمرّه شما در قرآن (آمده) است». به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، بلاگر«زمزم سعادت» ضمن اشاره به مطالب فوق بیان قرآن کریم درباره نظم را به دو بخش تقسیم کرده است. این وبلاگ‌نویس در توضیح «نظم در تکوین»، به عنوان اولین بخش می‌نویسد:

قرآن در این بخش، نظم حاکم بر جهان آفرینش را تشریح کرده و به انـسان‌ها سفارش مى‌کند که درباره آن بیندیشند. تا به طرّاح زبردست آن(خداى تعالى) پى بـبـرنـد و درایـن راسـتـا، گاه از فرود آمدن باران و رویش گیاهان یاد مى‌کند و گاهى از عظمت آسـمـان، کـوه‌‌هـا و دریـاهـا سـخـن مـى‌گوید. زمانى شگفتی‌هاى آفرینش موجودات و از جمله انسان را تذکر مى‌دهد و در بسیارى از مواقع نیز آمد و شد شب و روز، فراوانى پدیده‌هاى هستى و بى‌شـمارى نعمت‌هاى الهى را در لابه‌لاى آیات بیان مى‌کند و انسان را به تفکر در نظم شگفت‌آور آن وامى‌دارد.

 سوره‌ی مبارکه آل‌عمران آیه 190
همانا در آفرینش آسمان‌ها و زمین و آمد و شد شب و روز، نشانه‌هایى براى خردمندان است

نویسنده در ادامه به آیه‌ی 190 سوره‌ی مبارکه آل‌عمران که می‌فرماید: «اِنَّ فـى خـَلْقِ السَّمـاواتِ وَالاَْرْضِ وَ اخـْتـِلافِ اللَّیـْلِ وَالنَّهـارِ لاَ یـاتٍ لاُِولىِ الاَْلْبابِ»؛ «همانا در آفرینش آسمان‌ها و زمین و آمد و شد شب و روز، نشانه‌هایى براى خردمندان است.» اشاره کرده و درباره‌ی نظم در تشریع به عنوان دومین بخش می‌نویسد: هـمـه آیـاتـى کـه دربـاره قـوانـیـن و مـقـررات الهـى نـازل شـده، بـر قـرار کـننده نظم و برنامه در زندگى فردى و اجتماعى مسلمانان است. با این بـیـان، قـرآن هـمـواره پـیـروان خـویـش را بـه داشـتن یک برنامه صحیح و منظّم دعوت مى‌کند و خواستار آن است که مسلمانان در زندگى به اصول و مقررات الهى پاى بند بوده، طبق برنامه‌اى کـه خـدا بـراى آنـان تنظیم کرده، زندگى کنند و هیچ‌گاه از حدود الهى گام فراتر ننهند. چرا که:«مَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللّهِ فَاُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ(بقره: 229)»؛ «آنان که از حدود الهى تجاوز کنند، همان‌ها ستمکارانند.»

نویسنده در پایان می نویسد: از ایـن رو، مـى تـوان گـفـت یـکـى از اهداف مهمّ پیامبران الهى، تنظیم برنامه زندگى انسان‌ها درتـمـام ابعاد آن بوده و در صدد بودند تا جامعه طبق برنامه تنظیمى از جانب پروردگار به زندگى خویش ادامه دهد و از آن تخطّى نکند.
برای دیدن این وبلاگ اینجا را کلیک کنید.

منبع:  http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=61420

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد