تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

نگاهی به راه‌های رستگاری انسان در آیات الهی

 

بلاگر«قرآن‌شناسی»، در یکی از پست‌های وبلاگ خود به ذکر آیاتی از قرآن که راه‌های رستگاری انسان را بیان کرده است، می‌پردازد.

از آن‌جا که مـسـلـمانان در شـرایط مخـتلفی زندگی می‌کنند و مسائل و شرایط مختلف فکری، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره خواهند داشت، قرآن برای رسـتگار شـدن مـوارد مـتـنوعی را ارائه کرده است. تا هر کسی به فـراخور وضعیت خود بتواند رویه مناسب خود را برای رستگار شدن در پیش بگیرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، بلاگر«قرآن‌شناسی»، ضمن ثبت مطلب فوق به ذکر آیاتی که راه‌های رستگار شدن در آن‌ها تبیین شده است می‌پردازد و می‌نویسد:

« الـَّذیـنَ یُـؤمِـنـُونَ بـِالْـغـَیْـبِ وَ یُـقـیمُـونَ الصَّـلاةَ وَ مِـمّـا رَزَقـْـناهُـمْ یُـنـْفِـقـُونَ * وَ الـَّذیـنَ یُـؤْمِـنـُونَ بـِمـا اُنـْزِلَ اِلـَیْکَ وَ ما اُنـْزِلَ مِـنْ قـَبْـلِکَ وَ بـِالآخِـرَةِ هُـمْ یُـوقِـنـُونَ * اُولئِکَ عَـلی هُـدیً مِـنْ رَبـِّهـِمْ وَ اُولـئِکَ هُـمُ الْـمُـفـْلِحُونَ(بقره: 3الی5)»؛ « کـسـانـی‌که به‌خدا ایمان دارند و نـماز را پـایـدار می‌دارند و از درآمد خود انفاق می‌کـنـنـد * و کسانی‌که به آن‌چه بر تو نازل شده و آن‌چه پیش از تو نازل شده ایمان دارند و به آخرت یقـین * آن‌ها بر هدایت پرودگار خود هستند و آن‌ها رستگار خواهـند شد».

« اَلَّـذیـنَ یُـقـیـمُـونَ الصَّـلاةَ وَ یُـؤتـُونَ الـزَّکوةَ وَ هُـمْ بـِالآخِرَةِ هُمْ یُـوقِـنـُونَ * اُولئِکَ عَـلی هُـدیً مِـنْ رَبـِّهـِمْ وَ اُولـئِکَ هُمُ الْـمُـفـْلِحُونَ(لقمان: 4 و5)»؛ «کسانی‌که نماز خود را پایدار می‌دارند و مازاد بر نیاز و هزینه و مصرف خود را می‌دهـند و به آخرت یقـین دارند، آن‌ها بر هدایت پروردگار خود هستند و آن‌ها رستگار خواهـند شد».

 سوره مبارکه آل‌عمران آیه 104
از شما کسانی باشند که دیگران را به اسلام دعـوت کـنـنـد و به انجام خوبی‌ها و دست کشیدن از بدی‌ها سفارش بدهـنـد. آن‌ها رستگار خواهند شد

« وَلْـتـَکُـنْ مِـنـْکـُمْ اُمَّـةٌ یَـدْعُـونَ اِلَی الْـخَـیْـرِ وَ یَأمُـرُونَ بـِالْـمَـعْـرُوفِ وَ یَـنـْهَـوْنَ عَـنِ الْـمُـنـْکَـرِ وَ اُولـئِـکَ هُـمُ الْـمُـلِحُونَ (آل عمران: 104)»؛ «از شما کسانی باشند که دیگران را به اسلام دعـوت کـنـنـد و به انجام خوبی‌ها و دست کشیدن از بدی‌ها سفارش بدهـنـد. آن‌ها رستگار خواهند شد».

« کَانُوا قَلِیلًا مِنَ اللَّیْلِ مَا یَهْجَعُونَ * وَ بِالْأَسْحَارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ * وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ (ذاریات 17 الی 19)»؛ «اوقات کمی از شب می‌خوابیدند * و بامدادان آمرزش می‌طلبیدند * و از مال خود همیشه به کسانی‌که کمک می‌خواستند و کسانی‌که کسی نداشتند کمک می‌کردند».

این آیات از کسانی صحبت می‌کنند که روز رستاخیز رستگار شده‌اند، و به‌عنوان متقین از آن‌ها یاد شده است.« الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ * وَالَّذِینَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ اللَّهُ وَلَمْ یُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ یَعْلَمُونَ(آل عمران 134 و 135)»؛ « کسانی‌که در شرایط نامناسب بدنی و مالی خود انفاق می‌کنند، و علی‌رغم داشتن توان خشم خود را فرو می‌نشانند، و مردم را می‌بخشند. و خدا افرادی که بیش از آن‌چه به آن‌ها خوبی شده خوبی می‌کنند را دوست دارد * و کسانی‌که وقتی مرتکب موردی از فحشاء می‌شوند یا به خود ستمی می‌کنند خدا را یاد می‌کنند و بی‌درنگ آمرزش می‌طلبند. که کسی غیر از خدا نیز نیست که بخواهد گناهان را ببخشد. و در صورت آگاه بودن از(بد بودن) آن‌چه انجام داده‌اند سعی نمی‌کنند که (برای دیگران) استدلال بیاورند».

 راه‌های رستگاری
انفاق نمودن، فروخوردن خشم در زمانی که فرد توان پاسخ دادن دارد، بخشیدن مردم، یادِ خدا پس از گناه یا ستم، آمرزش خواستن و بهانه‌جویی نکردن برای کرده بد خود

نویسنده در ادامه می‌نویسد: در آیه اول سه موردِ«انفاق نمودن»، «فروخوردن خشم در زمانی که فرد توان پاسخ دادن دارد» و «بخشیدن مردم» برای رستگار شدن مطرح شده، و در آیه بعدی نیز سه موردِ «یادِ خدا پس از گناه یا ستم»، «آمرزش خواستن» و «بهانه‌جویی نکردن برای کرده‌ی بد خود» مطرح کرده است. و در آیه بعدی نوید رستگار شدن آنان را داده است.

این وبلاگ‌نویس در پایان چنین می‌آورد: هر کسی که یکی از آیاتی که دیدیم را در زندگی خود به‌کار گیرد، رستگار می‌شود و به بهشت می‌رود. البته رستگار شدن و در بهشت بودن سلسله مراتبی دارد. بالاترین آن‌ها به گفته قرآن از جمله کسانی هستند که با زندگی و دارایی خود در راه خدا مبارزه می‌کنند، و کسانی‌ که در این راه پیشتاز هستند.
برای دیدن این نوشته اینجا را کلیک کنید.

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=60661

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد