تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

نگاهی به پیش‌بینی‌های قرآن در سوره‌ی «نصر»

 

در سوره نصر سه نکته وجود دارد. یکی خبر دادن از پیروزی با حرف شرطِ«اذا» که بیان‌گر تحقق قطعی است. دیگری پیوستن گروه گروه مردم به اسلام و سومی حالت پیوستن مردم است که در معنی واژه افواج است.

«فضیلت تلاوت سوره‌های قرآن‌کریم» نام وبلاگی است که تحت سرویس‌دهنده بلاگفا از خردادماه سال 84 فعالیت خود را آغاز کرده است. پیش‌بینی‌های قرآن، موضوع سلسله پست‌های این وبلاگ است، که در هر پست با اشاره به آیه‌ای از قرآن، به مطالب مطرح شده در آن پرداخته‌است. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، در یکی از پست‌های این وبلاگ با عنوان‌«پیش‌بینی پیروزی حضرت محمد(ص) و پیوستن مردم به اسلام» ضمن اشاره به آیه‌ی اول تا سوم سوره‌ی مبارکه نصر آمده‌است:

« إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا»؛ «وقتی کمک خدا و پیروزی آمد * و مردم را دیدی که گروه گروه شتابان به دین خدا می‌پیوندند * خدای خود را به‌خاطر آن ستایش کن و از او (برای کسانی‌که کوتاهی کردند) آمرزش بخواه که او در هر زمانی برگشت مردم را می‌پذیرد».

در این سوره 3 نکته وجود دارد. یکی خبر دادن از پیروزی با حرف شرطِ «اذا» که بیان‌گر تحقق قطعی است. دیگری پیوستن گروه گروه مردم به اسلام است، و سومی حالت پیوستن مردم است که در معنی واژه افواج است. ( افواج جمع فـُوج است، و فـُوج به معنی: دسته و گروه و جریانی است که جریان وار و با شتاب به‌طرف کاری یا سمتی هجوم می‌برند).

 حرف خدا از زبان رسول اعظم(ص)
محمد مانند هر کس دیگری نمی‌دانست که آینده چه خواهد شد و می‌دانست که گفتن این جملات در صورت تحقق نیافتن چه عواقبی برای او و دینش خواهد داشت. روشن است که این حرف‌ها فقط می‌تواند حرف خدا باشد

پس از 21 سال مبارزه و رنج و تلاش و سختی‌هائی که محمد و گروندگانِ به وی تحمل کردند، بالاخره مسلمانان در سال هشتم مکه را فتح کردند و طلسم اختناق شکست، و پس از آن مردم گروه گروه (یعنی به‌صورت طائفه‌ای، قبیله‌ای و عشیره‌ای)، در اسرع وقت و شتابان به اسلام پیوستند. و هر 3 نکته آیه تحقق یافت.

اگر یکی از موارد آن تحقق نمی‌یافت معلوم می‌شد که قرآن حرف خدا نیست. محمد مانند هر کس دیگری نمی‌دانست که آینده چه خواهد شد و می‌دانست که گفتن این جملات در صورت تحقق نیافتن چه عواقبی برای او و دینش خواهد داشت. روشن است که این حرف‌ها فقط می‌تواند حرف خدا باشد. و از جمله مسائل این‌چنینی قرآن است که قرآن می‌گوید: کسی نمی‌تواند مانند قرآن کتابی بنویسد.
برای دیدن این وبلاگ اینجا را کلیک کنید.

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=60511

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد