تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تـنـوع و تعدد موضوعات و مضامین قرآن در وبلاگ «حدیث نور»

 

«تـنـوع و تعدد موضوعات و مضامین قرآن مجید تا به حدى است که فهرست موضوعى قرآن که فـقـط عنوان‌هاى موضوعى را به نظم الفبایى با اشاره به نام سوره و شماره آیه (یعنى بدون نقل آیـات قـرآنـى) دربردارد، حـجمش به اندازه خود قرآن است».

وبلاگ «حدیث نور» از تاریخ بهمن ماه 84 در سرویس «بلاگفا» راه‌اندازی شده‌است.

مضامین و معانى قرآن بسیار متعدد و متنوع و درهم تنیده و سرشار از طراوت و تکرار است. در قـرآن توحید و دعوت به اندیشه درباره خداوند و دعوت به ایمان، با نهى و نفى شرک و نفاق و ارتـداد، بـا انکار و تخطئه شیطان و بت‌پرستى وجود دارد.

اشاره به گوشه‌هایى از قصص انبیاء از آدم تا خـاتـم(ص) و اشـاره به گوشه‌هایى از زندگى و پرسش‌هاى عادى عرب‌هاى معاصر پیامبر(ص) از جـمله درباره «اهله قمر» یا حتى مسائلى چون «حیض» و وعظ و پند در باب گذران و لهو و لعب‌نما بـودن زنـدگـى و مـظـاهر آن چون مال (با نهى از مال‌پرستى و مال‌اندوزى) و تجملاتى چون داشـتـن پسران و نازیدن به باغ و بستان، تا اشاراتى درباره وحى و تنزیل و تاویل قرآنى در یک‌جا آمده‌است.

احکامى فقهى چون تنظیم میراث و تعیین سهم الارث و تازیانه‌زدن به زناکاران و بریدن دست دزد و انواع تـحـلیل‌ها و تحریم‌ها و احکام اخلاقى چون دستگیرى از بینوایان و اطعام مساکین تا رعایت حقوق والـدین و احترام فوق‌العاده به پدر و مادر و نهى از مفاسد و رذایل اخلاقى، چون کشتن فرزندان از تـرس فـقـر یا حمیت جاهلیت و رباخوارى و توصیه مکارم اخلاق از صدق و اخلاص تا توصیف فـرشـتـگـان و اعمال آنان و دهها و صدها موضوع دیگر در هم تنیده است.

طبق ساختار ظاهرا نـاپـیـوسته یا گسسته پیوند قرآن مجید که به آن اشاره کردیم، همه و همه در کنار همدیگر آمده‌اند. مـاحـصـل آنکه مضامین اصلى قرآن عبارت است از:

 از جمله مضامین قرآن
اشاره به گوشه‌هایى از قصص انبیاء از آدم تا خـاتـم(ص) و اشـاره به گوشه‌هایى از زندگى و پرسش‌هاى عادى عرب‌هاى معاصر پیامبر(ص) از جـمله درباره «اهله قمر» یا حتى مسائلى چون «حیض» و وعظ و پند در باب گذران و لهو و لعب‌نما بـودن زنـدگـى و مـظـاهر آن چون مال(با نهى از مال پرستى و مال اندوزى) و تجملاتى چون داشـتـن پسران و نازیدن به باغ و بستان...

1. اشاره به وقایع تاریخى: غزوات، هجرت رسـول اللّه(ص) و نـظایر آن

2. قصص انبیاء و حکایات دیگر

3. اندیشه‌ی توحیدى و دعوت به ایـمان و اسلام

4. نهى از شرک و نفاق

5. معاد شناسى(توصیف عوالم اخروى و حیات پس از مرگ)

6. فرشته‌شناسى(شامل بحث درباره شیطان و شیاطین و جن)

7. احکام فقهى

8. احـکـام اخلاقى(اعم از وعظ و ارشاد و انواع امر به معروف و نهى از منکر)

9. توجه دادن به آیات الهى و شگفتی‌هاى آفاق و انفس(که شباهت به برهان نظم یا اتقان صنع دارد)

10. اشاره به شـرایـع پـیشین و کتب و صحایف آسمانى

11. داستان آفرینش و خلقت انسان و انسان‌شناسى.

در پایان نیز بلاگر می‌نویسد که تـنـوع و تعدد موضوعات و مضامین قرآن مجید تا به حدى است که فهرست موضوعى قرآن که فـقـط سرعنوان‌هاى موضوعى را به نظم الفبایى با اشاره به نام سوره و شماره آیه(یعنى بدون نقل آیـات قـرآنـى) دربردارد، حـجمش به اندازه خود قرآن است. فرهنگ موضوعى قرآن مجید، تدوین کامران فانى و بهاءالدین خرمشاهى؛ همچنین فهرس المطالب، تدوین محمود رامیار.
وبلاگ «حدیث نور»

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=57566

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد