تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

نگاهی بر شأن نزول سوره‌ی«هل اتی» در وبلاگ «از قرآن بپرس»

 

شأن نزول سوره‌ی «هل أتی» عنوان مطلبی است که بلاگر «از قرآن بپرس» در یکی از پست‌های وبلاگ خود به آن می‌پردازد.

در بخشی از این پست چنین آمده‌است: علماى شیعه اتفاق نظر دارند سوره هل أتی و یا هجده آیه (از آیه 5 «إنّ الأبرار ...» تا آیه 22 «... و کان سعیکم مشکوراً») از آن درباره حضرت على(ع) و حضرت فاطمه(س) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و خادمه‌ی آن‌ها «فضه» نازل شده است. علامه امینى در«الغدیر» این شأن نزول را از 34 نفر از علمای معروف اهل سنت نقل کرده است، بنابراین این شأن نزول در بین اهل سنت، مشهور و متواتر است.

ابن‌عباس مى‌گوید: «حسن و حسین (علیهما السلام) بیمار شدند، پیامبر(ص) با جمعى از یاران به عیادت‌شان آمدند و به على(علیه السلام)فرمودند: اى ابوالحسن! خوب بود نذرى براى شفاى فرزندان خود مى‌کردى. على(ع)، فاطمه(س) و فضه که خادمه آن‌ها بود، نذر کردند که اگر آن‌ها شفا یابند، سه روز روزه بگیرند.

چیزى نگذشت که هر دو شفا یافتند، در حالى که از نظر مواد غذایى دست خالى بودند. على(ع)سه مَن جو قرض کرد و فاطمه(علیها السلام) یک سوم آن را آرد کرد و سه قرص نان برای افطار سه روزشان تهیه کرد. هنگام افطار مسکینی بر در خانه آمد و گفت:

«سلام بر شما اى خاندان محمد! مستمندى از مستمندان مسلمانان هستم ، غذایى به من بدهید» .

 جبرئیل نازل شد و گفت:
اى محمد! خداوند به چنین خاندانى به تو تهنیت مى‌گوید، سپس سوره«هل أتى» را بر او خواند

آن‌ها مسکین را بر خود مقدم داشتند و سهم خود را به او دادند و آن شب جز آب ننوشیدند. روز دوم را هم‌چنان روزه گرفتند و موقع افطار وقتى که غذایى را آماده کرده بودند، یتیمى بر در خانه آمد، آن روز نیز ایثار کردند و غذاى خود را به او دادند . (باز با آب افطار کردند و روز بعد را نیز روزه گرفتند) در سومین روز اسیرى به هنگام غروب آفتاب بر در خانه آمد، باز سهم غذاى خود را به او دادند. هنگامى که صبح شد، على(ع) دست حسن و حسین(علیهما السلام) را گرفته بود، خدمت پیامبر آمدند، وقتى پیامبر آن‌ها را مشاهده کرد دید از شدت گرسنگى مى‌لرزند. فرمود : این حالى را که در شما مى‌بینم براى من بسیار گران است، سپس برخاست و با آن‌ها حرکت کرد.

هنگامى که وارد خانه فاطمه(ع) شد، دید در محراب عبادت ایستاده در حالى که از شدت گرسنگى شکم او به پشت چسبیده و چشم‌هایش به گودى نشسته، پیامبر(ص) ناراحت شد در همین هنگام جبرئیل نازل شد و گفت: اى محمد! خداوند به چنین خاندانى به تو تهنیت مى‌گوید، سپس سوره«هل أتى» را بر او خواند».
برای دیدن وبلاگ«از قرآن بپرس» اینجا را کلیک کنید.

منبع:  http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=57547

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد