تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

پژوهشی درباره‌ی قرائات مختلف قرآن در وبلاگ «تاریخ قرآن»

 

«ما شیعیان بر این باوریم که تنها یک قرائت مشهور از قرآن وجود دارد و آن قرائتی است که «حفص» از «عاصم» روایت کرده‏است چون سند آن به امیرالمؤمنین علی(ع) برمی‏گردد». بلاگر «تاریخ قرآن» ضمن بیان مطلب فوق قرائات مختلف قرآن را مورد بررسی قرار داده است.

نویسنده در ابتدا به انواع اختلاف در قرائات قرآن پرداخته و به چهار بخش آن اشاره می‌کند: اولین مورد اختلاف در حرکات کلمه است که شامل: 1.اختلاف در حرکات کلمه بدون این که در معنا و صورت و شکل آن تغییر ایجاد کند‎؛ مثل کلمه «اطهر» در آیه 77 از سوره هود که هم به رفع و هم به نصب قرائت شده است؛ 2. اختلاف در حرکات کلمه که در معنا تغییر ایجاد کند امّا صورت و شکل کلمه محفوظ می‏ماند، مثل کلمه «کفلها» در آیه 37 سوره آل‏عمران که اگر به تخفیف«فا» خوانده‏شود، «زکریا» که پس از آن آمده، فاعل است، ولى در صورت تشدید «فاء» کفّلها «زکریا» مفعول دوّم و خداوند فاعل خواهد بود.

 اسباب و موجبات اختلاف قرائات قرآن
1.اختلاف قرائت نبى اکرم(ص)‚ 2.تقریرات و تأییدات مختلف رسول خدا(ص) در برابر قرائت‏هاى مختلف‚ 3.اختلاف روایت و نقل از صحابه‚ 4. اختلاف لغات یا لهجه‏ها

بلاگر دومین نوع از اختلافات را‚ اختلاف در حروف کلمات می‏داند که شامل: 1.اختلاف در حروف کلمه که در معنا تغییر ایجاد کند، لیکن صورت و شکل کلمه محفوظ می‏ماند، مثل کلمه «ننشزها» در آیه 259 سوره بقره که هم با «زا» و هم با «را» قرائت شده است؛ 2.اختلاف در صورت و شکل کلمه که در معنای کلمه خللی وارد نمی‏کند، مثل کلمه «العهن المنفوش» در آیه 5 سوره قارعه که به صورت «الصوف المنفوش» نیز قرائت شده است؛ 3. اختلاف در معنا و شکل کلمه، مثل کلمه «طَلْع» در آیه 29 سوره واقعه که هم با حاء (طَلْح) و هم با عین (طَلْع) قرائت شده است.

نویسنده در سومین نوع اختلاف، به اختلاف در تقدیم و تأخیر کلمه اشاره می‏کند، مثل «فأذاقها الله لباس الجوع و الخوف» در آیه 112 سوره نحل که به صورت «فأذاقها الله لباس الخوف و الجوع» هم قرائت شده‏است.

در آخرین مورد نیز به اختلاف در زیاده و نقصان کلمات مثل «انّ الله هو الغنى الحمید» در آیه 26 سوره لقمان که به صورت «انّ الله الغنى الحمید» نیز قرائت شده است، اشاره می‏کند.

بلاگر در ادامه مطلب خود به اسباب و موجبات اختلاف قرائات می‏پردازد و می‏نویسد: 1.اختلاف قرائت نبى اکرم(ص)؛ 2.تقریرات و تأییدات مختلف رسول خدا(ص) در برابر قرائت‏هاى مختلف؛ 3.اختلاف روایت و نقل از صحابه؛ 4. اختلاف لغات یا لهجه‏ها.

اما در پایان نویسنده متذکر می‏شود که تمام فرض‏های بیان‏شده تنها جنبه علمی داشته‏است و در کتاب‏های علوم قرآن و تاریخ قرآن مطرح می‏شود اما در مقام عمل، ما شیعیان بر این باوریم که در میان قرائت‏های مختلف تنها یک قرائت مشهور است که فقط از آن پیروی می‏کنیم و آن قرائتی است که «حفص» از «عاصم» روایت کرده‏است چون سند آن به امام علی(ع) برمی‏گردد.
وب‏نوشت «تاریخ قرآن»

 

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=52932

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد