تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تعیین موضوع قرآنی برای وبلاگ‌ها با مفهوم وبلاگ مغایر است

 

مدیر وبلاگ «حجره» تعیین قرآن به مثابه موضوع برای وبلاگ را مغایر با هویت و مفهوم وبلاگ‌نویسی دانست.

رضا مهدوی، طلبه و از فعالان عرصه وبلاگ‌نویسی، در گفتگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، ضمن بیان مطلب فوق گفت: به‌نظر من وبلاگ دفترچه یادداشت‌های شخصی‌ای است که بلاگر، مشتاق خوانده شدن آن توسط دیگران است و منحصر کردن وبلاگ به موضوع، کار بیهوده ای است. با توجه به این تعبیر آیا منویات ذهنی آدمی و در این‌جا مشخصاً یک مسلمان، فقط قرآن است؟ آیا یک مسلمان هیچ مسئله شخصی و اجتماعی‌ای ندارد که با توجه به تعریف مذکور در دفترچه‌اش بنویسید؟

 حمایت وهدایت وبلاگ‌های قرآنی:
نیازی به حمایت و هدایت این‌گونه وبلاگ‌ها نیست چرا که تمام جذابیت وبلاگ‌ها به قائم‌به‌شخص بودن و غیروابسته بودن‌شان به‌ویژه به دولت است

مدیر وبلاگ حجره در توضیح بیشتر گفت: مسلماً هر مقدار که انسان به موضوعی توجه داشته‌باشد و در مجاورت آن باشد از آن تأثیرخواهد پذیرفت و افکار و عقایدش هم ناگزیر از آن پیروی خواهد کرد. به عنوان مثال، یک راننده تاکسی اگر بخواهد دفترچه یادداشتی داشته باشد که حالا نوع مجازی آن را هم بگوییم وبلاگ؛ معمولاً در باره چه چیزهایی صحبت می‌کند؟ خاطرات روزانه‌اش از چیست؟ مبانی فکری این راننده عادی از کجا تغذیه می‌شود؟ پاسخ پرسش ها واضح است. حال این فرض را درباره استاد پرهیزگار در نظر می‌گیریم؛ ایشان اگر روزی بخواهد وبلاگی راه‌اندازی کند آیا درباره بالا رفتن قیمت لاستیک ماشین مطلب می‌نویسد و یا فلان مسابقه قرآنی که فرضاً هفته آینده داوری آن را به‌عهده دارند؟ بنر وبلاگ فرضی استاد پرهیزگار مسلماً نمایی از یک تاکسی نیست، تبادل لینک وبلاگ فرضی استاد با گروه‌های سیاسی نیست و اگر تبادلی باشد الزاماً با وبلاگ نویس‌های هم‌فکر قرآنی است.

وی ادامه داد: قرآنی بودن وبلاگ استاد نه به‌خاطر تعیین موضوع که دلیل مشترک بودن مصداق منویات ذهن این استاد با موضوع قرآن است و با توجه به چنین مثالی اگر دست نوشته‌های استاد وبلاگ شود با درنظرگرفتن این‌که ایشان هم مسائلی دارند که مستقیماً به قرآن مربوط نیست می‌توانیم وبلاگ‌‌شان را وبلاگ قرآنی بنامیم.

مهدوی حمایت و هدایت وبلاگ‌های قرآنی را صحیح ندانست و تأکید کرد: نیازی به حمایت و هدایت این‌گونه وبلاگ‌ها نیست چرا که تمام جذابیت وبلاگ‌ها به قائم‌به‌شخص بودن و غیروابسته بودن‌شان به‌ویژه به دولت است.

این طلبه وبلاگ‌نویس با اظهارخوشحالی از رویکرد وبلاگ‌نویسان به مسئله دین و رشد کمی وبلاگ‌نویسی دینی، از برخی از وبلاگ‌نویسان دینی انتقاد کرد و گفت: متأسفانه افرادی که خواسته‌اند از وبلاگ برای تبلیغ دین و افکار مذهبی خود استفاده‌کنند بیشترشیوه مستقیم تبلیغ را پیش گرفته‌اند و ماهیت وبلاگ را کنار گذاشته‌اند که امیدوارم به زودی این رویه توسط خود وبلاگ‌نویسان اصلاح شود.
وبلاگ«حجره» را اینجا ببینید.

 

منبع: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=53440

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد