تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

آیا میدانید... (۴)

 

آیا مى دانید که : شأن نزول , عمومیت لفظ آیه را تخصیص نمى زند, و عموم آیه شامل افراد سبب نزول وغیر سبب نزول مى گردد.

آیا مى دانید که : از نظر سیوطى قدیمى ترین اثرى که در زمینه اسباب نزول نوشته شده است تألیف على بن مدینى استاد بخارى است .

آیا مى دانید که : روایات اسباب نزول , که شمار آنها به چندین هزار مى رسد, غالباً از اهل سنت نقل شده وغالباً غیر مسند و ضعیفند.

آیا مى دانید که : على بن مداینى براى نخستین بار اسباب نزول را بصورت مستقل و با عنوان اسباب نزول نگاشت و پس از او شخصیتهاى دیگرى شروع به نگارش اسباب نزول کردند.

آیا مى دانید که : در میان نویسندگان , زرکشى (م 794 نخستین کسى است که با دیدهء نقد به اسباب نزول نگریسته است .

آیا مى دانید که : مهمترین علت , و انگیزهء جعل و تحریف در اسباب نزول انگیزه هاى سیاسى , مثل توجیه خلافت , فضیلت سازى ,... و همچنین انگیزه هاى مذهبى و... بوده است .

آیا مى دانید که : روشن ترین مصادیق آیات متشابه در آیات مربوط به صفات و افعال الهى جستجو شده است .

آیا مى دانید که : پیامبر (ص ), بعنوان دریافت کنندهء وحى , نخستین و اصلى ترین مرجع فهم قرآن به شمارمى رود .

آیا مى دانید که : شاید قدیمى ترین اثر فارسى ترجمه قرآن ترجمهء تفسیرى است مربوط به طبرى که به دستور منصور بن نوح سامانى نگاشته شد.

آیا مى دانید که : اولین ترجمهء انگلیسى قرآن , احتمالاً, در سال 1143میلادى توسط رابرت کتونى دانشمندانگلیسى تبار انجام شده است .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد