تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

نکاتی در باره مرور قرآن

 

برای مرور ، هر حافظی باید دو برنامه داشته باشد . یک برنامه ، مربوط به مرور آیات جدید است ؛ یعنی آیاتی که در خلال 10 روز گذشته حفظ شده اند . اگر به یاد داشته باشید ، گفتیم که هر آیه ای که حفظ می کنید ، تا 10 روز باید آن را تکرار کنید . برنامه و مقطع دوم مربوط به آیات گذشته است و منظور آیاتی است که از حفظ آنها بیش از 10 روز گذشته و به صورت 10 روز متوالی ، حافظ قرآن آن آیات را تکرار کرده . برای آن آیات هم باید برنامه مستقل و ویژه ای قرار بدهد ؛ به گونه ای که در طول مدت حد اکثر 10 روز ، کل محفوظات گذشته خود را یک بار مرور کند . به عنوان مثال اگر کسی 10 جزء قرآن را حفظ کرده و اکنون آغاز جزء یازدهم است ، باید هر روز ، هر مقداری را که در 10 روز گذشته حفظ کرده ، تکرار کند ؛ یعنی اگر کسی هر روز نیم صفحه را حفظ می کند ، باید هر روز 5 صفحه از صفحات گذشته را هم تکرار کند و علاوه بر این 5 صفحه ، از ده جزء گذشته هم هر روز یک جزء را تکرار کند تا بتواند بعد از 10 روز کل محفو ظات خود را یک دور مرور کند . بدین ترتیب ، حافظ 10 جزء ، حتماً باید هر روز بک حزء از محفوظات گذشته خود را مرور کند و اگر کسی حافظ 20 جزء است ، لازم است که هر روز حداقل 2 جزء از محفوظات خود را تکرار کند .

البته تصور نفرمائید که تکرار 3 جزء کار مشکلی است ، بلکه کار بسیار ساده و آسانی است ؛ مخصو صا ً اگر حافظی تسلط خوبی داشته باشد ، می تواند این 3 جزء را در کمتر از یک ساعت با شیوه مباحثه تکرار کند .

 در پایان بار دیگر این نکته را یاد آوری می کنیم که بها ندادن به مرور قرآن ، موجب می شود تا از زحمتی که برای حفظ قرآن کشیده ایم ، لذت کافی نبریم و به دلیل عدم تکرار ، از تسلط کافی بر محفوظاتمان بر خوردار نشویم .

با یک روایتی ، مبحث این قسمت را به پایان می رسانیم :

امام رضا علیه السلام فرمودند : « من در هر سه روز ، یک دور قرآن را ختم می کنم و اگر بخواهم می توانم زودتر هم آن را ختم کنم ؛ اما این کار را نمی کنم ؛ چون در هر آیه ای که ذکر بهشت شده ، از خدای متعال بهشت را طلب می کنم ، و هرگاه به آیه ای می رسم که در آن یادی از جهنم شده ، به خدای متعال پناه می برم ، و در آیه تفکر می کنم و تأمل می کنم .

 

 منبع: http://www.jameatulquran.com/farsi/amoozesh/index.htm

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد