تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

انواع شیوه ها

 

با توجه به این اصول چهارگانه ، ابتدا بهترین شیوة مرور آیات را بیان می‌کنیم ؛ شیوه‌ای که در بردارندة همه این اصول و از مزایای فراوان است ، و سپس به شیوه‌های دیگری می‌پردازیم ؛

1.  روش مباحثه ای : بهترین شیوه ، روش مباحثه و تکرار آیات به کمک یک حافظ دیگر است . به این صورت که دو حافظ قرآن آیات را برای یکدیگر تلاوت می‌کنند . ابتدا یکی از آنها از صفحه اول جزء اول شروع به خواندن می‌کند و در همان زمان ، نفر دوم از روی قرآن خط می‌برد . بعد از پایان تلاوت او ، نفر دوم صفحة بعد را از حفظ می‌خواند و نفر اول آیات را مشاهده می‌کند و خط می‌برد . به همین ترتیب ، 20 صفحه جزء اول را صفحه به صفحه تلاوت می کنند . اجرای این شیوه ، فواید زیر را در پی خواهد داشت :

 فایده اول این است که چون شما با شخص دیگری برنامه روزانه دارید ، ناچار خواهید بود تا برای برنامة خود در موعد مقرر حاضر شوید و نظم و انضباط بیشتری پیدا کنید . این احساس مسئولیت موجب می‌شود تا این کار تعطیل نشود .

مزیت دوم: این است که آیات را از حفظ می‌خوانید و تکرار می‌کنید و این ، بر اساس اصل دوم ، از ضروریات است .

مزیت سوم : اینکه شما علاوه بر اینکه آیات را از حفظ می‌خوانید ، یک صفحه از آیات را هم از روی قرآن مشاهده می‌کنید . این‌کار هم در تثبیت موقعیت آیه در ذهن انسان بسیار بسیار مؤثر است .

مزیت چهارم :  این است که چون شما آیات را برای شخص دیگری تلاوت   می‌کنید ، او اغلاط و اشتباهات شما را تذکر می‌دهد و احتمال تکرار خطاها به صفر می رسد .

مزیت پنجم : ویژگی پنجم این شیوه این است که وقتی دو نفر به صورت متناوب آیات را تلاوت کنند ، از یکنواختی کار جلوگیری می‌شود و آنها کمتر احساس خستگی می‌کنند و به راحتی می‌توانند دو جزء و حتی سه جزء قرآن کریم را در یک جلسه به این شیوه تلاوت کنند .

2. استفاده از نوار ترتیل : در این شیوه حافظ قرآن ، نوار ترتیل قسمتی را که می خواهد تکرارکند ، گوش می‌کند و در حالی که حافظ آیات را می‌شنود ، خود او هم زیر لب آیات را زمزمه می‌کند ، اما او همواره باید تلاش کند که چند ثانیه قبل از رسیدن قاری به آن آیه یا کلمه ، آن را تلاوت کند و هر جا که آیه را به یاد نیاورد ، بلافاصله نوار را متوقف سازد و فکر کند ؛ اگر ادامه آیات به خاطرش نیامد ، آن‌گاه دوباره ضبط را روشن کند و ادامه آیات را بشنود .

 3 .مرور انفرادی  : مرور آیات ، مرور انفرادی است ؛ به این گونه که شما برگة کاغذی را بر روی صفحة قرآن قرار می‌دهید و شروع به خواندن آیات می‌کنید بعد از خواندن یک سطر  ،کاغذ را یک سطر پایین‌تر می‌برید و به سطر اول نگاه می‌کنید تا بدانید که درست تلاوت کرده اید یا نه . پس از اطمینان از صحت تلاوت ، خط بعد را نیز به همین شیوه قرائت می‌کنید و آرام آرام پیش می‌روید .

4. مرور ذهنی  : در این شیوه ، بدون حرکت لبها ، بلکه فقط در ذهن خود آیات را مرور می‌کنید . ویژگی این شیوه این است که می‌توانید با سرعت بالایی حجم بسیار زیادی از محفوظات را در مدت کوتاهی تکرارکنید . اما معایبی هم در این شیوه وجود دارد ؛ از جمله این است که تسلط انسان بر خواندن محفوظات کم می شود .

 

 منبع: http://www.jameatulquran.com/farsi/amoozesh/index.htm

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد