تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

تسنیم

مطالب قرآنی: مقالات-حدیث-گزارش-درباره قرآن-پند بزرگان-کتابشناسی-علوم قرآنی-حفظ قرآن-شان نزول-پرسش و پاسخ-آیامیدانید-دین و زندگی

قرآن در سیره و سخنان معصومان

 

در این گفتار به یاری خدا دو نکته را بیان خواهم کرد:

نکته اول ؛ بر هیچ یک از علاقه‌مندان قرآن مخفی نیست که در سیره پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام تأکید بر قرآن و انس و ارتباط با آن ، خصوصا تأکید بر حفظ قرآن ، دیده می شود ؛ به عنوان مثال حضرت ختمی مرتبت صلوات الله و سلامه علیه ، پس از یکی از جنگها ، هنگام اقامه نماز بر شهدا فرمودند که ابتدا نماز بر شهیدی خوانده شود که بیش از سایر شهدا ، آیات قرآن را در سینة خود دارد و او بر دیگر شهیدان مقدّم است.

در کلمات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هم به حفظ قرآن اهتمام ویژه دیده می‌شود و آن بزرگواران تأکید کرده‌اند که شیعیان و موالیان و محبّان آنها از انس و ارتباط زیادی با قرآن دارند. در روایتی از آن وجودهای پاک و نازنین ، وارد شده است که «ان الذی لیس فی جوفه شئ من القرآن کالبیت الخراب » ؛ کسی که در سینة او چیزی از آیات الهی نباشد به منزلة خانة ویرانه ای است که منزل و مأوای شیاطین خواهد بود . دلی که بخواهد مهبط ملائکه باشد، باید با انوار آیات الهی نورانی شده باشد.

در روایت دیگری فرمودند : « الحافظ للقرآن و العامل به مع السفره کرام برره » . پیش از توضیح این حدیث ، به آیه سورة مبارک عبس اشاره می کنم که خدای متعال می فرماید : « کلا انّها تذکره » ؛ قرآن مایه تذکّر است. « فمن شاء ذکره» ؛ هر کس می خواهد قرآن را به یاد آورد . « فی صحف مکرمه» ؛ قرآن در صحیفه‌هایی والا مقام ثبت و ضبط است. « مرفوعه مطهره»؛ صحیفه هایی ارزشمند و پاک. « فی ایدی سفره کرام برره» ؛ این صحیفه ها در دست سفیران بالا مقام و نیکوکار قرار دارد. در این حدیث ، امام صادق علیه السلام می‌فرمایند : اگرکسی قرآن را حفظ کند و اهل عمل به قرآن باشد ، در درجه و رتبه همین سفیران عالی مقام نیکوکار الهی است . این توفیقی است بس عظیم که خدای متعال آن را به هر کسی عنایت  نفرموده است.

در روایت دیگری مو لا علی علیه السلام در وصف متقین ، این گونه می فر ماید : «امّا الّیل فصافّون اقدامهم تالین باجزاء کتاب الله یرتّلونه ترتیلًا یداوون به داء   قلوبهم ؛ متقین کسانی هستند که شبها در پیشگاه خداوند متعال به قیام می ایستند و اجزای کتاب خدا را تلاوت می کنند و با ترتیل آیات الهی را می خوانند و دوای بیماریها ی قلبی خود را از آیات الهی می جویند» .در این حدیث ، در صفات متقین این نکته ذکر شده که متقین شبها به قیام می ایستند و آیات الهی را می خوانند .

جریان کربلایی کاظم را حتماً شنیده‌اید. کربلایی کاظم پیر مردی بود که به دلیل نورانیت و پاکی و طهارتی که داشت ، مورد عنایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام قرار گرفت و در یک لحظه حافظ کل قرآن شد . کربلایی کاظم مورد امتحان بسیاری از علماء و مراجع زمان خود قرار گرفت. مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و سایر مراجع آن عصر این نکته را که این شخص با عنایت الهی در یک لحظه حافظ کل قرآن شده ، تأیید کردند. این نعمت چقدر بزرگ است که وقتی می خواهند کسی را مورد اکرام و پذیرایی خاص قرار بدهند که یک عمر با طهارت زندگی کرده است،با حفظ آیات قرآن از او پذیرایی می کنند.

 

 منبع: http://www.jameatulquran.com/farsi/amoozesh/index.htm

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد